در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر گیلان مطرح شد

رسوم قدیمی گیلان در ویترین نمایش/نوروزگاه، فرصتی برای معرفی آیین چهارشنبه سوری سنتی گیلان/درآمدزایی و اشتغال بومیان ،ارمغان نوروز ۹۵ برای گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آذرپور تصریح نمود: در اجرای رویداد نوروزگاه ، چهارشنبه سوری گیلانی با نهایت زیبایی و ظرافت برگزار می شود تا با این اتفاق برگ زرینی از هویت فرهنگی گیلانیان و میراث نا ملموس آن احیا گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خبر داد: در اجرای رویداد نوروزگاه ، چهارشنبه سوری گیلانی با نهایت زیبایی و ظرافت برگزار می شود تا با این اتفاق برگ زرینی از هویت فرهنگی گیلانیان ورق بخورد.

 IMG_3336حمیدرضا آذرپودر جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر گیلان با حضور اعضای این ستاد به فرا رسیدن عید نوروز اشاره کرد و مواردی را برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران نوروزی مورد تأکید قرار داد.
وی با بیان اینکه گیلان دارای سرسبزی بسیار زیبا و جذابی است، افزود: تفرج در گیلان آوردگاه گردشگری بوده و باید فعالیت ستاد مذکور در ارائه خدمات مفید به گردشگران منسجم‌تر شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه دولت در اجرای سیاست‌های گردشگری معاون گردشگری در کشور را به عنوان رئیس ستاد انتخاب کرده است، تصریح کرد: در استان‌ها ریاست ستاد به‌عهده استانداران است.
وی خدمت کردن به مردم را عبادت و فرصت خواند و گفت: باید نتیجه یک سفر خوب را اعضای ستاد برای گردشگران رقم بزنند و خدمات شایسته و مطلوبی را ارائه دهند.
آذرپور از اجرای برنامه نوروزگاه در رشت و لاهیجان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این برنامه مراسم و آیین‌هایی گنجانده شده است.
وی، یکی از آیین های نوروزی را چهارشنبه‌سوری خواند و گفت: این آیین که پیش آهنگ نوروز بوده، در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده و متاسفانه نشاط و سرزندگی آن به ترس و هیجان کاذب بدل شده است.
این مسئول تصریح نمود: در اجرای رویداد نوروزگاه ، چهارشنبه سوری گیلانی با نهایت زیبایی و ظرافت برگزار می شود تا با این اتفاق برگ زرینی از هویت فرهنگی گیلانیان و میراث نا ملموس آن احیا گردد.
آذرپور از روسای اداره‌های میراث فرهنگی شهرستان‌های گیلان خواست در معرفی آیین‌های مناسب نوروز همت بیشتری داشته باشند و فضا را برای نوروز و سفرهای نوروزی آماده کنند.
وی ، عدم ارسال آماری را از مشکلات شهرستان‌های استان ذکر کرد و یادآور شد: سال گذشته به دلیل سهل‌انگاری در ارائه آمار بسیاری از فعالیت‌های ستاد خدمات سفر بیان نشد و نتوانستیم در کشور رتبه مناسب را به دست آوریم.
آذرپور، معرفی رابطان آماری را مورد تأکید روسای اداره‌های میراث فرهنگی به عنوان دبیر ستادهای اجرایی خدمات سفر قرار داد و اظهار کرد: تاکنون تنها سه شهرستان آستارا، شفت و صومعه‌سرا اقدام به معرفی رابط آماری کرده‌اند.
وی تکمیل فرم‌های اقامتی، افزایش نظارت‌ها به‌ویژه نظارت بر فعالیت ساعت پخت نانوایی‌ها، عملکرد عابربانک‌ها، مخابرات، ارائه لیست داروخانه‌ها، توجه به نیازهای گردشگران، مراکز نصب چادر، نمازخانه‌های بین‌راهی، سرویس‌های بهداشتی و… را مورد تأکید قرار داد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه توجه به تهیه نقشه راهنمای گردشگری امری ضروری است، خاطرنشان کرد: هدایت گردشگران در ورودی شهرها به‌ویژه رشت مهم است.
وی چاپ بروشور با لحاظ کردن کنگره ملی هشت هزار شهید گیلان را ضرورت خواند و افزود: شناسایی ظرفیت‌های اقامتی، ظرفیت سالن‌های ورزشی و… مورد تأکید است.
آذرپور با تصریح بر اینکه شهرداران دو طرف جاده‌های ورودی شهرها را از زباله پاکسازی کنند، متذکر شد: کاشت گل های بهاری در شهرها طراوت و زیبایی مضاعفی را به شهرها می‌دهد و این مسئله در گردشگران تاثیر مطلوبی می‌گذارد.

درآمدزایی و اشتغال بومیان ،ارمغان نوروز ۹۵ برای گیلان

IMG_3462رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در این نشست با اشاره به جلسات مکرر ستاد اجرایی خدمات سفر استان گیلان و تشکیل ۱۰کارگروه در این ستاد اظهار داشت: آنچه که باعث موفقیت خدمات ارائه شده در ستاد اجرایی خدمات سفر خواهد بود، تعامل و هماهنگی اعضا و اتحاد آنها برای خلق نوروزی متفاوت است.
وی با بیان اینکه سالجاری سالی خوش در حوزه گردشگری استان گیلان بوده است، اذعان نمود: ورود بیش از ۴۰میلیون گردشگر افتخاری برای استان محسوب می شود و نشان از تلاش عوامل اجرایی ستاد خدمات سفر گیلان می باشد.
این مسئول از توسعه زیرساخت های حمل و نقل در گیلان خبر داد و گفت: امید است در نوروز ۹۵ شاهد بازگشایی ادامه آزادراه رشت قزوین و در پی آن افزایش ورود گردشگران به استان باشیم.
علیزاده بر استمرار انجام بازرسی از تاسیسات اقامتی و پذیرایی و نیز اماکن عرضه محصولات قابل استفاده برای گردشگران تاکید نمود و گفت: برخورد با متخلفین باید با جدیت دنبال شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین حوزه نفوذ گردشگران شهرستانهای استان است، از نمایندگان شهرستانی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ، فرمانداران و دیگر دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر خواست تا تمام تلاش خود را برای کیفیت افزایی خدمات و سهولت دسترسی به امکانات مورد نیاز گردشگران به کارگیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان آماده سازی پارکینگ ها، نظارت بر اصناف و تامین امنیت محیطی گردشران را مورد تاکید قرار داد و افزود: هماهنگی با بانک ها جهت تامین اسکنان دستگاه های خودپرداز باید با جدیت دنبال شود زیرا دسترسی به منبع نقدینگی برای گردشگران بسیار با اهمیت است.
رضا علیزاده با بیان اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر از ۲۴اسفند فعالیت خود را آغاز خواهد نمود، خاطرنشان کرد: خدمات رسانی به مسافران بصورت ۲۴ساعته انجام می شود.
وی میزبانی از مسافران نوروزی را فرصتی برای جذب سرمایه گذار و نیز درآمدزایی برای افراد بومی در نقاط مختلف استان دانست و تصریح کرد: این ایام همچنین می تواند بهترین زمان ممکن برای معرفی توانمندی های استان گیلان باشد.
این مسئول به برپایی بازارچه های صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهرستانهای مختلف استان خبر داد و گفت: تور کارگاه گردی هم برای اولین بار در حوزه صنایع دستی برای گردشگران نوروزی انجام خواهد شد.
علیزاده با تاکید بر نظارت و سرکشی مستمر به واحدهای اقامت گردشگران، نمازخانه ها را از مهمترین موارد نظارت کارشناسان دانست.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار همت و تلاش همه کارکنان برای اجرای هرچه بیشتر برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر، آماردهی به موقع و فراهم نمودن سفری خوش برای گردشگران استان گیلان شد.

tel final1

Share