سخنگوی دولت

دعوت از نمایندگانی که به مجلس دهم راه نیافتند برای همکاری با دولت/امروز فرصت برای خدمت فراهم هست/کشورهایی که بالاتر از مدیرکل اجازه سفر به ایران را نمی دادند امروز روسای جمهوری آنها یکی پس از دیگری به کشورمان سفر می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی دولت با دعوت به همکاری نمایندگانی که به مجلس دهم راه نیافتند، گفت: دولت برای خدمت به مردم از همه افراد چه همراهان و چه منتقدان دولت در مجلس فعلی دعوت به همکاری می کند و همه آنها را سرمایه اصلی نظام می داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا ،سخنگوی دولت با دعوت به همکاری نمایندگانی که به مجلس دهم راه نیافتند، گفت: دولت برای خدمت به مردم از همه افراد چه همراهان و چه منتقدان دولت در مجلس فعلی دعوت به همکاری می کند و همه آنها را سرمایه اصلی نظام می داند.

۲۰۱۳۰۵۰۵۱۵۰۳۲۶_نوبخت-nobakht6محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود: از کسانی که از نظر راه و روشی که دولت برای خدمت به مردم و توسعه کشور داشت هماهنگ و موافق نبودند هم دولت برای همکاری دعوت می کند.
وی ادامه داد: اذعان می کنیم تعدادی از کسانی که در مجلس فعلی حضور دارند و در مجلس آینده در حوزه انتخاب مردم قرار نگرفتند سرمایه های انسانی کشور هستند، بنابراین در حوزه فعالیت دولت هیچ یک از افرادی که توفیق خدمت در قوه مقننه را برای مجلس دهم پیدا نکردند، حذف نیستند و از همه آنها برای این اقدام بزرگ دعوت می کنیم.
نوبخت گفت: اختلاف سلایق و تنوع روش برای خدمت در بین فرزندان این ملت وجود دارد اما هیچ کدام از این ها نباید باعث شود که بخشی از اینها را حذف کنیم؛ گر چه از برخی دوستان بویژه در روزهای پایانی این انتخابات مکدریم که اخلاقی که باید، رعایت نشد اما همه آنها را سرمایه انسانی نظام می دانیم و از همه آنها دعوت می کنیم.
نوبخت اضافه کرد: هم دستگاه های اجرایی و هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی قطعا ساز و کارهای برخورداری از همکاری همه این افراد را برای خدمت به مردم در آینده فراهم خواهد کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با این اقدام شایسته و ارزشمندی که صورت گرفت ،فضای جدیدی به وجود آمده و زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی برداشته شد، حق این است همه ما از فرصت هایی که برای جبران کندی هایی که در اقتصاد کشور به دلیل تحریم ها وجود داشت برای ارائه خدمت بهتر استفاده کنیم.
نوبخت همچنین گفت: امروز فرصت برای خدمت فراهم هست. این اقبال چشمگیری که از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت با دولت در توسعه به وجود آمد، هیچ گاه در سال گذشته و ماههای قبل نبوده است که از این فضا می شود برای پاسخگویی به مردم و بهبود وضعیت معیشتشان استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم هست و به مردم قول می دهد که با تمام توان به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و به جای مباهات از این ابراز اعتمادی که مردم به دولت کردند و این را دستمایه ای قرار دهد برای تحقیر رقبا، این را برای تکریم رقبا استفاده می کنیم و از آنها دعوت می کنیم در کنار هم باشیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: قطعا مردم به وحدت، صمیمیت ،همکاری و آرامش بیشتر نیازمندند تا به پرخاشگری های ما که چیزی جز نگرانی برای مردم به همراه نخواهد داشت.
نوبخت با بیان اینکه انتخابات فرصت جدیدی برای ما فراهم کرد،افزود: شرایط کشور آماده هست و برنامه متناسبی برای برخوداری از شرایط پسا تحریم به وجود آمده که می توانیم از این برنامه استفاده کنیم و آمادگی هایی برای سرمایه گذاری از سوی بخش های داخلی و خارجی وجود دارد.
وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم ۱۳۹۵ را با یک شرایط، وحدت و هماهنگی بهتری برای مردم آغاز کنیم و مردم محصول این برنامه ریزی و تلاش را عملا در زندگی خودشان مشاهده کنند. من هم در هر فرصتی در جمع خبرنگاران محترم قرار می گیرم تا بتوانم گزارش مثبتی از نتایجی که این وحدت و همکاری ایجاد کرد را خدمت دوستان عرض کنم.
معاون رئیس جمهوری گفت: نتایج قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان اعلام شد و جا دارد این روزها از منظرهای مختلف و ابعاد متفاوت به رخداد بزرگ احتمالی پرداخته شود و تحلیل و تکریمی که در این خصوص نسبت به مردم وجود دارد، بیان گردد و به همین جهت طی روزهای گذشته رسانه ها به نحو شایسته ای به این موضوع پرداختند.
نوبخت افزود: مواضع رسمی دولت در این قضیه در بیانات رئیس جمهوری اعلام شد اما امروز واکنش دولت در برابر این رخداد بزرگ اجتماعی فراتر از تحلیل و تکریمی است که باید نسبت به مردم و دست اندرکاران مرتبط و نقش آفرینان این حماسه بزرگ داشت.

**اعضای ستاد اقتصادی دولت موظف به ارائه برنامه کوتاه مدت رونق اقتصادی شدند

سخنگوی دولت ادامه داد: در پی این رخداد بزرگ روز یکشنبه رییس جمهوری همه اعضای ستاد اقتصادی را موظف کردند، برنامه کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم به ویژه اشتغال جوانان ارائه کنند.
نوبخت افزود: همچنین رییس جمهوری در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران به همه وزرای کابینه از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کردند برنامه ای کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم تهیه و هرچه سریع تر جمع بندی شود تا بتوانیم به صورت عملی در ارتباط با این حماسه ای که مردم آفریدند و نقش و وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دادند، دولت نیز با اقدامات عملی خواست مردم را تحقق بخشد.
وی ادامه داد: در این راستا مجلس می تواند همکاری و مساعدت لازم را به دولت برای برنامه کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد، از این رو نسبت به کسانی که به مجلس راه نیافتند اما قبلا با راه و روشی که دولت برای خدمت به مردم گرفته بود، هماهنگی داشتند می خواهیم همچنان به همکاری با دولت برای خدمت بزرگی که درصدد ارائه به مردم دارد، کمک کنند.
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد: بتوانیم سال آینده با یک شرایط بهتر و وحدت و هماهنگی، آرامش بهتری را برای مردم آغاز کنیم تا مردم محصول تلاششان را در زندگی مشاهده کنند.

**انتخابات ۹۴ در راستای ۹۲ بود

نوبخت در پاسخ به این که انتخابات ۹۴ را می توان شبیه سال ۹۲ دانست، گفت: انتخابات سال ۹۲ مشخصه هایی داشت و همه با امید و اعتماد در عرصه ورود کردند و پاسخ خود را نیز دریافت کردند.
وی افزود: رییس جمهور با صراحت در آن دوران از برداشتن تحریم های ظالمانه و حفظ حقوق ملی سخن گفت که این اتفاق افتاد و در سایه آن اعتماد مردم ، طی دو سال گذشته زنجیرهای تحریم از پای ملت برداشته شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: کشورهایی که بالاتر از مدیرکل اجازه سفر به ایران را نمی دادند امروز روسای جمهوری آنها یکی پس از دیگری به کشورمان سفر می کنند.
نوبخت اضافه کرد: مردم در انتخابات ۹۴ به لیست امید رای دادند و اعتماد کردند. بنابراین می توانیم با فضای جدید و هماهنگی بین دولت و مجلس در سایه حمایت مردم نسبت به بهبود وضعیت اشتغال و اقتصادی کشور موفق باشیم. از این رو می توان تایید کرد انتخابات ۹۴ در راستای انتخابات ۹۲ بود.

**امیدواریم بودجه تا پایان اسفند تصویب شود

سخنگوی دولت اظهار داشت: پیش بینی برای سال آینده این گونه است که نرخ تورم به زیر ۱۱ درصد، رشد سرمایه گذاری بین ۴.۵ تا ۵ درصد و رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصد خواهد بود.
نوبخت در رابطه با افزایش حقوق کارکنان دولت بازنشسته نیز گفت: مجلس با برنامه زمان بندی که کمیسیون تلفیق اعلام کرده، می تواند تا پایان اسفند ماه لایحه بودجه ۹۵ را به قانون تبدیل کند و آمادگی داریم اگر در دو یا سه هفته اول فروردین این لایحه تصویب شود، چون پرداختی های دولت در هفته چهارم فروردین خواهد بود، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
وی افزود: فکر می کنم نباید به شاغلین استرس ایجاد کنیم. دولت با همکاری مجلس این مساله را حل خواهد کرد، بنابراین نگرانی نخواهیم داشت.

**انتخابات توام با آرامش و امنیت برگزار شد

وی در پاسخ به این که علت اعلام دیرهنگام نتایج انتخابات در برخی حوزه ها گفت: برای اعلام آمار باید هماهنگی هایی صورت گیرد و مشخصا نمی توان گفت چه دلیلی داشت اما وزیر کشور در این زمینه موضوعات را بیان خواهند کرد.
سخنگوی دولت افزود: واقعیت این است، ویژگی این انتخابات، آرامش مجریان و هماهنگی آنها بود که هم هیات های اجرایی و هم نظارت بدون اختلاف نتایج را اعلام کردند و نظم و امنیت فراگیر متفاوت از گذشته را شاهد بودیم.

**بررسی جزییات بودجه ۹۵ از بعد از ظهر امروز

سخنگوی دولت در خصوص وضعیت بررسی بودجه سال آینده نیز گفت: باز هم نه براساس پیش بینی بلکه مستندا با عنایت به این که تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در انتخابات موفق به کسب رای مردم نشدند، دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون حاضر شدند و با دقت بحث بودجه ۹۵ را آغاز کردند.
نوبخت افزود: در پایان جلسه با اکثریت چشمگیر، کلیات لایحه بودجه ۹۵ به تصویب رسید و امروز بعدازظهر قرار است وارد جزئیات شویم و درآمدها را پیگیری کنیم. بنابراین احساس مسئولیت مردم و نمایندگان آنان آنچنان است که وقفه ای در کار مردم حاصل نخواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم بودجه به وقت تصویب شود تا افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان از اوایل فروردین اجرایی شود که این اقدام پیام مناسبی به بخش های غیردولتی هم خواهد داشت؛ بنابراین دولت از سوی خود از نمایندگان تشکر می کند.

**تقلیل وظایف نظارتی مجلس را مناسب نمی دانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به روابط دولت با مجلس آینده نیز گفت: شاید فرصتی باشد نسبت به برخی تقسیم بندی ها تجدیدنظر کنیم. زمانی نیروهای سیاسی را در قالب راست و چپ تعریف می کردند و در مقطع دیگری به اصلاح طلب و محافظه کار و امروز واژگان تغییر کرده و فرصتی خواهد شد تا در جمع دیگری در خصوص آرایش جدید سیاسی و عناوین واقع بینانه صحبت کنیم.
نوبخت افزود: امروز مجموعه ای از نیروهای اصلاح طلب، اصولگرا و معتدل دور هم جمع شدند تا در جهت خدمت به مردم به دولت کمک کنند؛ به همین جهت مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت در جهت خدمت به مردم وظیفه نظارتی خود را تقلیل نخواهد داد.
وی اضافه کرد: ما تقلیل وظایف نظارتی مجلس را مناسب نمی دانیم چرا که نمایندگان همواره باید جایگاه خود را داشته باشند و وظایف قانون اساسی را فراموش نخواهند کرد. دولت هم چنین انتظاری از نمایندگان مردم ندارد.

**نیازی به میوه خارجی نداریم/دستگاه قضا با قاچاق برخورد کند

سخنگوی دولت در پاسخ به ساز و کار دولت برای مبارزه با قاچاق میوه اظهارداشت: دولت در جهت تقویت محصولات داخلی ۴۲ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب از باغداران داخلی برای تنظیم بازار شب عید برنامه ریزی کرد که تا کنون ۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲ هزار تن سیب خریداری شده است.
نوبخت گفت: معتقدیم باید از کشاورزان داخلی حمایت کنیم. به همین جهت کیفیت محصولات ما در حال حاضر خوب و کاملا قابل رقابت با محصولات خارجی است که برای سال آینده، هزار میلیارد تومان اعتبار برای تقویت صادرات غیرنفتی از جمله میوه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ستادی در زمینه مقابله با واردات میوه های قاچاق فعال شده و دستگاه قضایی نیز می بایست حسب جرمی که افراد مرتکب می شوند، برخوردهای لازم را انجام دهد تا با عنایت به عدم نیاز به میوه خارجی با میوه داخلی، مصرف جامعه را پاسخ دهیم و از این پدیده مخرب جلوگیری کنیم.

**درباره کارت سوخت به جمع بندی نهایی نرسیدیم

سخنگوی دولت در پاسخ به جمع آوری کارت های سوخت بنزین نیز گفت: در این زمینه جمع بندی نهایی صورت نگرفته و برخی معتقد به اعمال کنترل از طریق کارت های سوخت هستند که باید به جمع بندی نهایی برسیم.

**انتظار دولت از مجلس آینده؛ پرداختن به انتظارات مردم به جای حواشی

سخنگوی دولت درباره این که گفته می شود با توجه به همسویی دولت و مجلس آینده دولت انتظاراتی فراتر خواهد داشت، گفت: دولت انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارد. باید در چارچوب قانون فعالیت ها ادامه یابد و نسبت به طرح و لوایحی که از سوی دولت به مجلس تقدیم می شود به موقع آنان را تصویب کنند.
نوبخت افزود: فکر می کنم در حد همین هماهنگی های قانونی، دولت قانع است و به جای پرداختن به حواشی به اصل انتظارات مردم بپردازد.
وی در پاسخ به قراردادهای خودرویی دولت و احتمال کاهش قیمت خودرو نیز گفت: در همین زمینه کنفرانس بزرگی با حضور رییس جمهوری تشکیل شده است و دولت مصمم است نسبت به تامین خواسته های مردم برای بهبود کیفیت و واقع بینانه شدن قیمت خودرو اقدام لازم را انجام دهد.
سخنگوی دولت در خصوص کاهش قیمت خودرو تصریح کرد: به جای این که شوک به بازار بدهیم اجازه دهیم مسیر طبیعی طی شود، ولی سیاست دولت تحقق کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر به عنوان خواست مردم است.

**یارانه در بودجه ۹۵ شبیه سال جاری است

نوبخت در پاسخ به سهم وزارتخانه های نیرو و نفت از درآمد یارانه های نقدی در سال جاری گفت: سقف منابع مالی اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۵ بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان است که از دو محل تامین شده که یکی افزایش قیمت هایی است که از سال ۸۹ تا ۹۴ انجام شد که بنزین هزار تومان شد دوم استفاده از ردیف یارانه ای بود که سهمی برای شرکت پالایش و پخش، گاز و توانیر در نظر گرفته شده بود که چیزی در حد ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: تا کنون شرکت پخش و پالایش، توانیر و گاز تلاش کردند مبالغ خود را پرداخت کنند و تفاوت های مبالغی که باقی مانده تا پایان سال برآورده خواهد شد و در سال آینده نیز در لایحه بودجه، تبصره هدفمندی یارانه ها وجود دارد که مشابه سال جاری پیشنهاد شده که منتظر نظر قطعی مجلس هستیم.

** افزایش حقوق کارگران منوط به تصمیم گیری شورای عالی کار

نوبخت در پاسخ به افزایش حقوق کارگران و پرداخت یارانه اسفند ماه آنان نیز گفت: مساله افزایش حقوق باید در شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد تا در زمینه افزایش ارقام حقوق کارگران برای سال جاری تصمیم گیری شود.
وی افزود: در زمینه پرداخت یارانه اسفند ماه کارگران نیز قبل از ورود به جلسه سخنگویی از رییس ستاد هدفمندی این موضوع پرسیده شد و مقرر شد، زودتر پرداخت شود.

**پیگیری قضایی برخی اتهامات به مسئولان دولتی در ایام انتخابات

سخنگوی دولت در خصوص تخریب برخی مسئولین نیز اظهار داشت: در این خصوص همان موقع اقدامات لازم صورت گرفت ولی رسانه ای نشد چرا که این اتهامات از نظر قضایی قابل تعقیب است و بخش حقوقی شکایات را به مراجع قضایی منعکس کرده است.
نوبخت در خصوص اتهامات مالی علیرضا زاکانی به حسین فریدون برادر رییس جمهوری نیز گفت: شاید چنین اقداماتی را بتوان کم سابقه دانست چرا که مورد خطاب این افراد شخص اول قوه مجریه بود و اقدامی که دولت باید انجام می داد در همان هفته گذشته شکایت خود را به مراجع قضایی ارسال کرد ولی این که تک تک افراد بخواهند شکایت خود را مطرح کنند، فکر نمی کنم نیازی باشد.
وی خاطرنشان کرد: این اتهامات جایی برای رسیدگی و قضاوت نیاز دارد که آن محل، مرجع قضایی است و نه رسانه ها که افراد را در آن محاکمه کنند. این قبیل اقدامات معمول نیست ولی عده ای فکر می کردند با این کارها خیری به آنان می رسد.
سخنگوی دولت افزود: فراموش نکنیم از همه کسانی که نسبت به بنده مطلبی دارند به جای تشویش اذهان عمومی می توانند این موضوعات را در مراجع قضایی منعکس کنند ولی انصاف نیست ذهن جامعه را بی دلیل معطوف به موضوعی کنیم؛ ملاک قضاوت تنها مراجع قضایی است. بنابراین ما خویشتن داری کردیم و راه قانونی را در پیش گرفتیم.

**وضعیت حج تمتع در سال آینده

نوبخت در پاسخ به وضعیت حج تمتع در سال آینده نیز اظهار داشت: آنچه در سازمان حج و زیارت انجام خواهد شد به دلیل این که با مسئولین کشوری که قطع رابطه داریم باید قراردادهایی تنظیم شود؛ از این رو مقرر شده بود ملاقاتی با وزیر حج عربستان صورت گیرد اما هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

**ارائه همه اسناد و پیوست های لایحه برنامه ششم به مجلس

وی در پاسخ به تصویب برنامه ششم در مجلس نهم نیز گفت: تا جایی که با رییس کمیسیون تلفیق صحبت داشتم برنامه ریزی شده بود تا در اولین جلسه کمیسیون تلفیق این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد که به دلیل ایام انتخابات به حد نصاب نرسید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: انتظار داریم همانطور که کمیسیون تلفیق بودجه مراحل رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کرده بررسی برنامه ششم نیز آغاز شود.
نوبخت اظهارداشت: این فرصت غیرقابل تکراری برای نمایندگانی است که عضو کمیسیون تلفیق هستند و در مجلس آینده حضور ندارند که می توانند ریل گذاری پنج سال آینده کشور را صورت دهند و دولت نیز همه اسناد و پیوست های لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه داده است.
وی در پاسخ به نگاه دولت به مسکن مهر اظهارداشت: در خصوص مسکن مهر ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشته شد که همین باعث محدود شدن پایه پولی بانک مسکن گردید و باید این مبلغ به بانک مرکزی برگردانده شود.
سخنگوی دولت افزود: بنابراین هر چه اقساط بانک مسکن واریز شود باید به بانک مرکزی بازگردانده شود تا بانک مسکن توان پرداخت تسهیلات متقاضیان را داشته باشد.
نوبخت ادامه داد: به همین منظور مقرر شد تا سه سال آینده اقساط واریزی به بانک مسکن در اختیار آن بانک قرار گیرد تا بتواند به کسانی که نیازمند تسهیلات هستند، پرداخت کنند. دولت هم تقبل کرد هزار میلیارد تومان برای تاسیسات شبکه آب و فاضلاب و برق مسکن مهر کمک کند و برای زیربناهای این پروژه در قانون بودجه اعتبار دیده شده است و دولت مصمم به تکمیل مسکن مهر می باشد.

**رقابت تمام شده و باید خدمت کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخورد دولت با افرادی که در مجلس نهم همسو نبودند چگونه خواهد بود،گفت: مردم بهتر از همه می دانند به چه کسانی رای دادند؛ خود مجلس هم باید ترکیب خود را مشخص کند و ضرورتی ندارد نسبت به کسانی که در طول انتخابات مواضع متفاوت داشته اند از موضع انتقام گیری برآییم.
نوبخت افزود: امروز رقابت تمام شده و باید خدمت کنیم و انتظار داریم مجلس آینده به دولت در جهت بهبود معیشت مردم کمک کند چرا که فرصت زیادی برای کشور نیست تا به اینگونه مباحث پرداخته شود .
وی اضافه کرد: اما اگر برخی رسانه ها در این ایام نسبت به اختیارات قانونی خود تخطی کردند و تخلفی را مرتکب شدند باید تحت تعقیب قرار گیرند.

**افزایش قدرت خرید مردم با کاهش تورم و اشتغال زایی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه شاخص بهبود معیشت مردم از نظر دولت چیست؟ گفت: ابتدا باید قدرت خرید مردم افزایش یابد که برای این منظور باید عامل تورم مهار شود و تقلیل یابد. موضوع بعدی اینکه بخشی از جامعه بیکار هستند که قدرت خرید آنها منفی است و برای اینکه بتوانیم به آنان قدرت خرید بدهیم، باید فرصت شغلی ایجاد کنیم .
نوبخت افزود: باید تلاش کنیم تا زمینه سرمایه گذاری بیشتر در کشور فراهم شود و پیام انتخابات هفتم اسفند به دنیای مدعی دموکراسی این بود که مردم ایران بر مبنای دموکراسی هر کسی را بخواهند انتخاب می کنند و سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز می دانند این کشور محل آشوب نیست و داری امنیت اقتصادی است .
وی اضافه کرد: بخشی از سرمایه گذاری ها نیز نیازمند تسهیلات بانکی است که دولت خود را موظف کرد تا در سال ۹۵ نسبت به تادیه بدهی به بانکها اقدام کند تا بانکها قدرت پرداخت تسهیلات را داشته باشند؛ بخش دیگری نیز نوسازی زیرساختها از قبیل ناوگان اتوبوسرانی ، تاکسی رانی و هوایی است که از مولفه های لازم برای بهبود معیشت مردم است.

**برخورد با قاچاق

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری از نقش یکی از نهادها در زمینه قاچاق نام بردند چه اقداماتی برای برخورد با آن صورت گرفته است؟ گفت:در این زمینه اقدامات قانونی در حال پیگیری است .

**قراردادهای نفتی

نوبخت در خصوص سامانه ارائه قراردادها نیز افزود: در حوزه معاونت زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی عهده دار این موضوع است که واحد نظارتی را به عنوان مرکز ملی نظارت تعریف کرد و در حال شکل گیری است. از طرفی نسبت به قراردادها نیز هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی حضور دارند و همه این سازوکارها که در قانون تعریف شده است درصدد احیا و تقویت هستیم .

**ایران و آذربایجان

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در زمینه موافقت نامه های میان ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت:بین دو کشور فراتر از قراردادها اراده ها وجود دارد که اگر از جنس راهبردی باشد قابل توجه است و دیداری که رییس جمهوری کشورمان با رییس جمهوری کشور آذربایجان داشتند توافقات از جنس راهبردی بود .
سخنگوی دولت افزود: دو کشور اراده برای توسعه را دارند و مقرر گردید موضوعات مورد پیگیری قرار گیرد و درآینده نزدیک نیز شاهد تحول راهبردی در بسط و توسعه با دیگر کشورها از جملیه روسیه خواهیم بود.

**کمک مجلس نهم به دولت

نوبخت در پاسخ به اینکه مجلس دهم چه میزان اختلاف نظر دولت را با مجلس کاهش خواهد داد، گفت: منصفانه نیست زحماتی که نمایندگان مجلس نهم کشیدند را نادیده بگیریم و جا دارد از سوی دولت از آنان تشکر کنم. اگر چه در پاره ای از موارد برخی نمایندگان کارهایی را انجام دادند که بی سابقه بود که ما آن را به حساب مجلس تلقی نمی کنیم .
وی اضافه کرد: شاید هیچ وقت قوه مجریه این قدر توسط برخی از نمایندگان مورد توجه قرار نگرفته باشد ولی هویت مجلس نهم در کمک به دولت قابل کتمان نیست و در حذف تحریم ها در موضوع برجام اثر گذار بود.

**حقوق شهروندی در مجلس آینده/کاهش اختلافات سیاسی

سخنگوی دولت اظهارداشت: اینکه مجلس آینده همگرایی بیشتری با دولت در زمینه برنامه ها صورت گیرد قابل پیش بینی است چرا که در سال آینده و ماههای پیش رو، موضوع حقوق شهروندی از مسایل مهمی است که رئیس جمهوری در جلسه روز یکشنبه نیز بر آن تاکید کردند.
نوبخت گفت: حمایت گسترده مردم از نظام و بویژه دولت را در انتخابات می توانیم فرصتی برای دولت در جهت اجرای منشور حقوق شهروندی بدانیم .
وی در پاسخ به اینکه در مجلس آینده دولت و مجلس اختلاف نخواهند داشت، گفت:اختلاف اگر تفاوت نظر است باید توجه داشت که هر دونفر با یکدیگر قطعا تفاوت نظر دارند و در مجلس نیز اصل بر تخالف است چرا که در بررسی طرح ها ولوایح ابتدا مخالف و بعد موافق صحبت می کند.
سخنگوی دولت افزود: اینکه در خصوص یک پیشنهاد یا طرح اختلاف نظر در مجلس وجود داشته باشد در دولت نیز وجود دارد و این موضوعی پذیرفته شده است اما اگر اختلافات را به معنی برخوردهای جناحی و سیاسی قبول کنیم به دلیل همگرا بودن مجلس، اختلافات جناحی و سیاسی را کمتر شاهد خواهیم بود.

tel final1

Share