گیلان خاستگاه اصلی بوته‌های سبز چای است

دست باغبانان بوته‌های سبز، زخمی است/کمردرد از شایع ترین عوارض میان چایکاران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،چای دومین محصول استراتژِیک گیلان است و گیلان با داشتن ۹۰ درصد باغ‌های چای ایران، مهمترین استان تولیدکننده‌ چای در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،چای دومین محصول استراتژِیک گیلان است و گیلان با داشتن ۹۰ درصد باغ‌های چای ایران، مهمترین استان تولیدکننده‌ چای در کشور محسوب می‌شود.

۳۲۴۹_۸۸۵کاشف السلطنه، این گیاه را در سال۱۲۸۵هجری خورشیدی از هند به ایران آورد، محصول خزان ناپذیری که بوته‌های آن به صورت ردیفی برای نخستین بار در ایران، زمین‌های شیب دار لاهیجان را سبز کرد.

رفته رفته وسعت زیادی از زمین های گیلان و مازندران خاستگاه این گیاه همیشه بهار شد تا آنجا که پس از گذشت بیش از یک قرن، وسعت باغ های چای در استان های گیلان و مازندران به ۳۲ هزار هکتار و بهره برداران آن نیز به۶۰ هزار خانوار رسید.

چای سرآمد نوشیدنی ایرانی‌ها

این محصول استراتژیک که سرآمد نوشیدنی‌های ایران‌ها است، با زحمت زیاد چایکاران به خصوص شیرزنان گیلان بدست می آید.

اغلب این زنان که در باغات چای پدر و یا همسرشان به تولید کار مشغول می‌شوند، هیچ مزدی بابت کارشان دریافت نمی‌کنند.

نفیسه علی پور، کارشناس چای کشور با اشاره به اینکه اشتغال زنان در کارهای مردانه‌ای مانند کشاورزی روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: اشتغال زنان در محیط خارج از خانه اغلب با انجام وظایف خانه داری و غیره در داخل منزل نیز همراه است و به دلیل مشابهت شغلی خاص بین یک زن و مرد، به دلیل وظایف متعدد زنان، فشار کاری و استرس‌های ناشی از آن در زنان بیشتر از مردان است.

کمردرد از شایع ترین عوارض میان چایکاران است

وی افزود: یکی از عوامل زیان آور مربوط به چایکاری، فشار گرمای محیط کار و شرایط جوی منطقه است که بدن انسان به صورت‌های مختلف با آن به مقابله می‌پردازد.

۱۴۵۷۲۴۳۷۷۴۹۸۴_۵۶۷۱۰علی پور با بیان اینکه باید دانست که با توجه به شرایط کار چایکاران در هنگام کار و تعریق بدن آنان که همراه با دفع آب‌، مقدار زیادی نمک از بدن نیز دفع می‌شود‌، توجه نکردن ‌به جبران از دست رفتن آب و نمک در بدن‌، باعث اختلالات و آسیب‌های زیادی می‌شود که از آن جمله می‌توان به اختلالات عصبی- روانی، تولید خستگی، تحریک پذیری و کاهش ظرفیت جسمانی- روانی فرد اشاره کرد و گفت: علم تناسب بین محیط و فعالیت‌های کار و خصوصیات فیزیکی و توانایی‌های فرد شاغل است. به دلیل اینکه زنان چایکار روستایی همواره کار فیزیکی سخت انجام می‌دهند، مشکلات اسکلتی عضلانی زیادی در بین آنها شایع است، به طوری‌که کمردرد از شایع ترین عوارض میان چایکاران است.

چایکاران حالات بدنشان هنگام کار غیراستاندارد است

وی تصریح کرد: عدم تناسب جسمی با کار، استفاده غیراصولی از ماشین‌های هرس و برگ چین و سایر ادوات مکانیزه، همچنین شیوه‌ غلط و حالات غیراستاندارد بدن در حین کار‌(مانند زانو زدن یا انجام کار به صورت خمیده) و حمل بار موجب فشارها و پیچ خوردگی اعضاء شده و موجب ناراحتی‌های متعدد اسکلتی – ماهیچه‌ای می‌شود.

‌علی پور با اشاره به تحقیقی که در این خصوص انجام شده است، گفت: در این تحقیق سن پرسش شوندگان‌۴۴ سال با میانگین سابقه کاری ۲۸ سال است. به عبارت دیگر به طور میانگین زنان چایکار از ۱۶ سالگی به حرفه چایکاری روی آوردند.

بروشور بسیاری از داروها و سموم کشاورزی به زبان انگلیسی است

وی افزود: از ۴۰۵ نفر مورد پرسش‌، تعداد ۳۱۱ نفر متاهل و ۹۴ نفر مجرد بودند و هر نفر ‌میانگین ۳ فرزند دارند. از لحاظ آشنایی با زبان انگلیسی قریب به اتفاق آنها هیچ آشنایی با زبان انگلیسی ندارند‌(۹۷درصد)‌ و تنها ۳درصد آنان با زبان خارجه آشنایی مختصر تا متوسط دارند. درحالی‌که بروشور بسیاری از داروها و سموم کشاورزی به زبان انگلیسی است.

۷۷.۵ درصد پرسش شوندگان در باغات چای کوهپایه و ۲۲.۵درصد در باغات چای واقع در دشت کار می‌کنند. شغل و درآمد اصلی‌ ۸۳ درصد این زنان چایکاری است، در ضمن هر زن چایکار در فصل کار به طور متوسط روزانه ۸ ساعت کار می کند. از مهمترین عوارضی که چایکاران در هنگام کار در باغ چای تجربه کرده‌اند به ترتیب کمردرد(۹۴.۵درصد)‌، درد زانو‌(۶۸.۴درصد)‌، احساس خستگی شدید‌(۴۷.۲درصد)‌، گرمازدگی‌(۴۴.۶درصد)‌، گردن درد (۲۴.٫۲درصد)‌، دردهای استخوانی عضلانی‌(۲۳.۲درصد)‌، عوارض چشمی‌(۲۲.۳درصد) و واریس (۱۱.۱درصد) است.

tel final1

Share