جلسه مشترك كميسيون هاي حمل و نقل و ترافيك و برنامه و بودجه

داستان کش‌دار قرارداد خرید اتوبوس توسط شهرداری/با لایحه خرید اتوبوس موافقت شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با توضیحات مشاور کمیسیون و همچنین مدیر مالی شهرداری، اعضا با تاکید بر نیاز شهرداری به اتوبوس های نو و وعده هایی که به شهروندان برای آغاز بهره برداری از خط ویژه بی.آر.تی داده شده با این لایحه شهرداری موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی شورای شهر رشت , جلسه مشترک کمیسیون های حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه با حضور اعضای شورا، ظهر یکشنبه شانزدهم اسفند ماه در ساختمان شورا برگزار شد.

۸۱۶۲۰۱۵۷-۶۴۷۳۵۴۲در این جلسه که محمدحسین واثق کاگرنیا، اسماعیل حاجی پور، رضا رسولی، عباس صابر، رضا موسوی روزان، فرانک پیشگر، فاطمه شیرزاد و امیرحسین علوی حضور داشتند؛ لایحه خرید اتوبوس و تبدیل اتوبوس های گازی به دیزلی از سوی اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 معاون برنامه ریزی و ترافیک شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به قرارداد خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس که در روزهای پایانی سال ۹۳ منعقد شده بود، گفت: در حال حاضر به دلیل اشکالاتی که در قرارداد وجود داشته شرکت طرف قرارداد خواهان دریافت ۹۰ میلیون تومان برای هر اتوبوس به منظور پلاک گذاری ملی است.

فرامرز جمشید پور تصریح کرد: اگرچه در زمان عقد قرارداد شرکت متعهد شده که اتوبوس ها را با پلاک منطقه آزاد به شهرداری تحویل دهد، اما به دلیل ایرادات موجود، امکان این اقدام وجود ندارد لذا شهرداری خواهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای انجام این امر است تا بتواند اتوبوس های نو را به ناوگان حمل و نقل به ویژه خط بی.آر.تی اضافه کند.

با این توضیحات، اعضای شورا بر ابهامات موجود در قرارداد اعتراض کردند و خواستار پیگیری مجدانه اداره حقوقی شهرداری نسبت به آن شدند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورا با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی اظهار کرد: افزایش تردد های فصلی در روزهای پایانی سال و همینطور حضور گردشگران در تعطیلات نوروزی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است و بهره مندی از خط بی.آر.تی در این راستا تاثیر گذار خواهد بود.

رسولی با بیان اینکه ابهامات حقوقی قرارداد فوق باید از طریق شورا مورد بررسی مجدد قرار گیرد افزود: در حال حاضر ایستگاه های بی.آر.تی آماده بهره برداری است و شهرداری به ۲۰ دستگاه اتوبوس برای بهره برداری از آن نیاز دارد و لایحه مذکور بدین منظور به کمیسیون ارجاع داده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه شورا نیز با تاکید بر بررسی مجدانه درباره بندهای مختلف قرارداد فوق گفت: پرداخت های نقدی به شرکت طرف قرارداد و بندهایی از قرارداد که طبق آن تسهیلات بانکی برای خرید اتوبوس ها تعیین شده بود باید برای شورا مشخص شود.

علوی افزود: شورا خواستار رسیدگی مدیران شهرداری نسبت به این قرارداد و همینطور گزارشی از وضعیت آن است زیرا پرداخت نقدی نیمی از قرارداد به شرکت مزبور و در نهایت نپذیرفتن تعهدات برای شورا نگران کننده و حساسیت زا است.

عضو دیگر شورا نیز بر وجود ابهامات در قرارداد فوق تاکید و بیان کرد: از ابتدای انعقاد قرارداد که به صورت مخفیانه در شهرداری بسته شد شائبه هایی در آن وجود داشته و هنوز نیز این ابهامات و شائبه ها وجود دارد.

واثق کارگرنیا افزود: با وجود اینکه مدیران شهرداری نسبت به تحویل اتوبوس ها در نیمه سال مطمئن نبودند اما اقداما قابل قبولی برای تامین اتوبوس ها از شرکت های دیگر نیز صورت نگرفت لذا فرصت سوزی از سوی شهرداری در این راستا مشهود است که باید نسبت به آن به شورا پاسخ دهد.

عضو دیگر شورا با تاکید بر رسیدگی به وضعت قرارداد با شرکت فوق که مونتاژکننده اتوبوس در داخل کشور است، گفت: رسیدگی به وضعیت قرارداد مطمئنا باید از سوی شهرداری و شورا انجام گیرد اما این امر نباید سبب شود که شهروندان از افتتاح خط ویژه بی.آر.تی محروم شوند.

حاجی پور افزود: وعده شهردار و شورا به شهروندان درباره آغاز بهره برداری از بی.آر.تی پیش از آغاز سال ۹۵ است و باید این وعده تحقق پذیرد مضاف بر اینکه اعطای مجوز خرید اتوبوس به شهرداری  با پذیرش لایحه فوق منافاتی با رسیدگی حقوقی به وضعیت قرارداد مذکور ندارد.

با این سخنان و توضیحات مشاور کمیسیون و همچنین مدیر مالی شهرداری، اعضا با تاکید بر نیاز شهرداری به اتوبوس های نو و وعده هایی که به شهروندان برای آغاز بهره برداری از خط ویژه بی.آر.تی داده شده با این لایحه شهرداری موافقت کردند.

در قسمت دوم جلسه فوق، با حضور مشاور شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک، بحث اجرای تراموا و الزام آن در شهر رشت برای اعضا تشریح شد.

از نظر مشاور، اجرای تراموا در رشت سبب مدیریت ترافیک، کاهش هزینه های شهرداری برای این منظور و همینطور رسیدن به شاخص های توسعه شهری خواهد شد.

رئیس دفتر سرمایه گذاری شهرداری در پاسخ به اعضای کمیسیون ها گفت: با تملک پلاک های واقع شده در مسیر پیشنهادی مشاور برای اجرای تراموا، افزودن پارکینگ ها، اصلاح هندسی تقاطع ها و توسعه خطوط بعدی بی.آر.تی در شهر در مجموع ۱۳۴۹ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تراموا در رشت نیاز است.

متین عاشوری  افزود: اجرای تراموا از چشم اندازی ۱۰ تا ۱۲ ساله برخوردار است که برای تامین اعتبارات آن هم اکنون در حال رایزنی و تعامل با دولت و بررسی سایر گزینه ها هستیم.

با این توضیحات، اعضای کمیسیون های حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه با جزئیات اجرای تراموا در رشت و پیشنهادات برای اجرای آن آشنا شدند.

tel final1

Share