طرح «عیدانه کتاب» به مدت یک ماه اجرا می شود

امسال کتاب عیدی دهیم/جزئیات طرح «عیدانه کتاب» تشریح شد/۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرحله آغازین طرح «عیدانه کتاب» درنظر گرفته شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جزئیات طرح «عیدانه کتاب» تشریح و اعلام شد ۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرحله آغازین آن درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،جزئیات طرح «عیدانه کتاب» تشریح و اعلام شد ۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرحله آغازین آن درنظر گرفته شده است.

 

۲۰۱۵۰۴۵بر اساس گزارش رسیده، نشست خبری «طرح عیدانه کتاب» سه‌شنبه (۱۱ اسفند) در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب گفت: طرح «عیدانه کتاب» از اتفاقات خوب در حوزه نشر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بخشی از یارانه مصرف‌کننده به سمت کتاب‌فروشی‌ها سوق داده شده است. این اتفاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی سابقه بود و ما در دولت های قبلی این سابقه را نداشتیم.

وی افزود: سابق بر این کتابفروشی ها حمایتی را در چرخه یارانه ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند. اتفاق دیگر، یارانه مصرف کننده از مدخل کتابفروشی ها بود که در هفته کتاب بخش اول آن با عنوان « کتاب فروشی به وسعت ایران» اجرا شد. در این طرح که حدود یک هفته اجرایی شد ۱۰۳ کتابفروشی عضو شدند و بالغ بر ۱۵ هزار نفر در سراسر کشور در ۲۶ استان موفق شدند از این یارانه استفاده کنند و مبلغ ۶۰۰ میلیون کتاب خرید و فروش شد. این امر تاثیر خوبی بر فضای کتاب و کتابخوانی داشت.

مدیر عامل خانه کتاب اظهار کرد: با توجه به بازخوردی که از طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» گرفتیم به این جمع بندی رسیدیم که این طرح را به بهانه‌های مختلف در مقاطع زمانی مختلف در طول سال اجرا کنیم تا رونق نسبی را در طول سال برای کتابفروشی ها ایجاد کنیم. تصمیم گرفتیم با توجه به فضای پرنشاط عید نوروز فرصتی برای مردم و کتابفروشی ها ایجاد کنیم تا از این فضا برای ادامه این طرح استفاده شود؛ از این رو طرح «عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» نوشته شد.

وی ادامه داد: تقریبا از ۲۲ بهمن برنامه ریزی برای این طرح شروع شد و موج خبری خوبی به همت رسانه ها در کل کشور شکل گرفت. اتفاق خوبی که در فضای مجازی توسعه پیدا کرد کمپین «عیدانه کتاب» است. بسیاری از نویسندگان، هنرمندان، اهالی قلم و… مردم را تشویق می کنند که به جای پول و سررسید، کتاب عیدی دهند. این اتفاق در استمرار طرح تخصیص یارانه به کتاب فروشی ها بود. مردم با مراجعه به کتابفروشی های عضو این طرح می توانند از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شوند. تنها شرط بهره برداری از این طرح، ارائه کارت ملی است.

جلیسه با بیان اینکه در طرح «عیدانه کتاب» بازه زمانی بیشتری نسبت به طرح «کتاب فروشی به وسعت ایران» داریم، اظهار کرد: طرح «عیدانه کتاب» به مدت یک ماه اجرا می شود. ما در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» سقف مبلغ یارانه اختصاصی به هر کتابفروشی را دو میلیون در نظر گرفتم اما در طرح «عیدانه کتاب» این مبلغ را افزایش داده ایم.

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه حدود ۱۸۰ کتابفروشی تا کنون عضو این طرح شده اند پیش بینی کرد که تا ۱۵ اسفند این رقم به حدود ۳۰۰ کتابفروشی برسد. استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین کتابفروشی های شرکت کننده در این طرح هستند. این طرح با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی اجرا می‌شود و برای مرحله آغازین آن ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین هر ایرانی می‌تواند تا سقف یک میلیون ریال کتاب خرید کند.

وی عنوان کرد: در طرح « کتابفروشی به وسعت ایران» تعدادی از کتابفروشی ها مشارکت نداشتند اما در طرح « عیدانه کتاب» تقریبا تمام استان ها حضور فعال دارند. سامانه آنلاینی را طراحی کردیم که در این سامانه چند اتفاق خوب برای علاقه‌مندان به حوزه کتاب خواهد افتاد. تمام فعالیت های عیدانه کتاب در این سامانه ثبت می‌شود و قابل مشاهده خواهد بود. همچنین، نقشه آنلاینی در این سامانه طراحی شد که در آن تعداد کتابفروشی های فعال در هر استان، آدرس و مشخصات آنها ثبت شده است. در این نقشه میزان مشارکت و سهم کتابفروشی ها نیز ثبت می شود که از طریق آن می توانیم از وضعیت فروش کتاب ها مطلع شویم.

جلیسه بیان کرد: طرح «عیدانه کتاب» از جهت امنیتی نسبت به شکل های قبلی اختصاص یارانه از درجه امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. البته همیشه نمی توان صددرصد چیزی را تضمین کرد. اما ما چند فیلتر خوب برای این کار تدوین کردیم تا نظارت بهتری داشته باشیم که مهمترین آن ارائه کارت ملی است. با ارائه کارت ملی مشخصات افراد در سامانه ثبت می شود تا در سقفی که برای آنها مشخص کرده‌ایم کتاب های خود را خریداری کنند. این سامانه آنلاین و برخط است و سقف خرید هر فرد را اعلام می کند. ما در طرح «عیدانه کتاب» به دنبال توسعه کتاب و کتابخوانی هستیم؛ از این رو ایجاد بستری واحد یکی از مباحثی است که ما در این طرح اجرا خواهیم کرد.

مدیر عامل خانه کتاب در پاسخ به این سوال که چه ابزارهای تبلیغی برای تشویق مردم برای حضور در این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: از طریق کمپین های مختلفی در فضای مجازی و حقیقی فعالیت هایی را شروع کردیم. همچنین، شهرداری تهران وارد این طرح شد تا از طریق آنها تبلیغاتی را در سطح شهر داشته باشیم. علاوه بر این، نهاد کتابخانه عمومی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تعاونی توزیع کنندگان تهران، شرکت کتابین، شهر کتاب، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و… به عنوان بازوهای کمکی خانه کتاب نقش مهمی در تبلیغات این طرح اجرا می کنند. همچنین تهیه چند برنامه تلویزیون و رادیو از جمله اقداماتی است که در حال انجام آنها هستیم. پوستر، پلات، بیلبورد و… برای این موضوع اختصاص داده شد که فضای کشوری را به سمت این طرح سوق دهیم تا تبلیغات محیطی را تدارک ببینیم.

در ادامه، مجتبی تبریزی‌نیا معاونت فناوری و اطلاعات موسسه خانه کتاب به اهداف اجرای طرح « عیدانه کتاب» اشاره کرد و گفت: بهره گیری از فرصت نوروز و سنت ایرانی عیدی دادن، گسترش طرح به تمام استان ها، تاکید بر کتاب فروشی های شاخص و مهم در استان و شهر ، ارتقای ابزارها و روش های نظارتی و کنترلی برای بهبود خدمات و ترغیب و تشویق کتاب فروشی ها برای عضویت در طرح از جمله اهداف طرح «عیدانه کتاب» هستند.

tel final1

Share