در نشست بررسی وضعیت تالاب انزلی

استاندار گیلان:مردم منتظر نتایج ملموس فعالیتهای جایکا در تالاب انزلی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان جایکا را سازمان بزرگی دانست که در تمامی جهان حضور دارد افزود : نتیجه عملکرد سازمان همکاری های بین المللی ژاپن درتاالاب انزلی می تواند به عنوان الگویی در دیگر مناطق کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست بررسی وضعیت تالاب انزلی که با حضور نماینده ارشد جایکا در رشت برگزارشد گفت : مردم گیلان وایران منتظر نتایج ملموس در خصوص فعالیتهای جایکا در تالاب انزلی هستند.
۴ad2adbc-dc19-4423-b930-0ef1584fcc97 محمد علی نجفی در این نشست با اشاره به اینکه بخش اول برنامه های جایکا در تالاب انزلی در سالهای گذشته شامل فرهنگسازی و آموزش بوده است افزود : اعتقاد داریم کار بنیادین و پایدار به آموزش و تغییر الگوی فرهنگی نیاز دارد اما مردم گیلان وایران منتظر نتایج ملموس در خصوص فعالیتهای جایکا در تالاب انزلی هستند.
استاندار گیلان با بیان اینکه در فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی که از سال ۹۳ آغاز شده است گفت : این مرحله با هدف حفاظت از اکوسیستم تالاب ، مدیریت آبخیز ، مدیریت فاضلاب ، مدیریت پسماند ، اکوتوریسم و آموزش زیست محیطی در مدت پنج سال انجام شود و امیدواریم با اجرای آن که با حمایت اعتباری دولت انجام می پذیرد شاهد آلودگی کمتر در این تالاب باشیم.
استاندار گیلان جایکا را سازمان بزرگی دانست که در تمامی جهان حضور دارد افزود : نتیجه عملکرد سازمان همکاری های بین المللی ژاپن درتاالاب انزلی می تواند به عنوان الگویی در دیگر مناطق کشور مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان احیاء این تالاب را فرصتی برای جایکا دانست و افزود: اجرای این پروژه کارنامه ارزشمند و یادمان بزرگی برای سازمان جایکا به شمار می رود .
دکتر نجفی افزود : در دولت تدبیر و امید در بحث آموزش و برنامه هایی که برای نجات تالاب وجود دارد رودند خوبی شکل گرفته است .
وی احیاء تالاب را از جمله پروژه های بزرگ کشوری و استانی برشمرد وبا بیان اینکه دولت مصمم به نجات تالاب انزلی است افزود : در سفر ریس جمهور و مقامات کشوری به استان همواره احیاء تالاب به عنوان یکی از پروژه های مهم استان مطرح گردیده است .
نماینده ارشد سازمان همکاری های بین المللی ژاپن در ایران در این نشست گفت: علاوه بر ظرفیت سازی و آموزش نیروی فنی سعی خواهیم کرد در بخش اجرایی پاسخگوی نیاز استان باشیم .
کوهی ساتو با بیان اینکه در بخش آموزش به طور فشرده برنامه های زیست محیطی را ارائه می کنیم افزود : امیدواریم با ارائه آموزش های لازم بتوانیم مفاهیم اساسی مدیریت زیست محیطی تالاب را منتقل کنیم .
وی افزود :به عنوان نمونه در حال حاضر در یکی از حوضه های رودخانه ای منتهی به تالاب مطالعات مربوط به فرسایش و رسوب در حال انجام است.
نماینده ارشد سازمان همکاری های بین المللی ژاپن در ایران افزود : علاوه بر آموزش همگانی و مطالعات در خصوص راه اندازی تصفیه فاضلاب های خانگی و اجرای طرح های مدیریت زباله وپسماند خشک در مقیاس روستایی توسعه اکوتوریسم می تواند یکی از راه های حفاظت از محیط زیست در تالاب انزلی باشد.
گفتنی است تالاب انزلی با وسعتی حدود ۱۹۳ کیلومتر مربع به عنوان زیستگاهی برای پرندگان مهاجر در سطح بین المللی شناخته شده و در سواحل جنوبی دریای خزر واقع است.
این تالاب در ماه ژوئن ۱۹۷۵ در نشست رامسر به ثبت بین المللی رسیده و با توجه به افزایش تخریب های مربوط به فعالیت های انسانی در سال ۱۹۹۳ در لیست تالاب های در معرض نابودی قرار گرفت .
سند نهایی تفاهم نامه عملیات اجرایی مرحله دوم طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی پائیز سال ۱۳۹۲به امضای استاندار گیلان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) رسید و بین طرفین مبادله شد.

۱۷۲fd806-c9e5-43ce-9b2f-0fd0508bac66

tel final1

Share