بر اساس نظر کارشناسان:

آلودگی رودخانه گوهررود ذره ای کم نشده /با حرف نمی توان گوهررود را نجات داد/آلودگی رودخانه های رشت زخم تالاب انزلی را عفونی تر می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس اداره پایش سازمان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: از آلودگی رودخانه گوهررود ذره ای کم نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،رودخانه ها به عنوان شریان های حیات بخش زندگی برای ادامه حیات بشر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

IMG_1399امروزه با افزایش جمعیت و توسعه زندگی شهرنشینی رودخانه ها مورد تهدید قرار گرفته اند،از جمله این تهدیدات رها کردن پساب های صنعتی و خانگی در رودخانه ها است که قطعا به مرور زمان اکوسیستم آنرا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حفظ کیفیت منابع آبی از جمله رودخانه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در حالی که متاسفانه شاهد ورود حجم زیادی پساب های کشاورزی،صنعتی و خانگی در رودخانه ها هستیم که کیفیت آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.

تغییرات کیفی رودخانه ها مشکل ساز خواهد بود

تجاوز به حریم رودخانه ها یکی دیگر از تهدیدات این حوضه های آبی است که باید جدی گرفته شود زیرا مشکلات زیادی از جنبه های کمی و کیفی ایجاد می کنند که ادامه این روند قطعا مشکل ساز خواهد بود.

امروز روز بین المللی اقدام برای حمایت از رودخانه ها، آب و زندگی و مقابله با سدسازی، در سال ۱۹۹۷ به وسیله شرکت کنندگان اولین نشست بین المللی قربانیان سدسازی در کوریتیبلی برزیل به تصویب رسید و نمایندگان کشورها تصمیم گرفتند ۱۴ مارچ را روز بین المللی اقدام برای رودخانه ها قرار دهند.

مردم در این روز خواستار بهبود در سیاست ها و شیوه تصمیم گیری مسئولین می شوند و از آن برای آموزش مردم درباره تهدیداتی که رودخانه ها با آنها مواجه هستند و یافتن راه حل های مناسب برای ذخیره آب و انرژی استفاده می کنند.

به گفته بانیان آن، مهم تر از همه ۲۴ اسفند روز اتحاد است تا همه با عمل  نشان دهیم که مسئله رودخانه ها مشکلی محلی نیست، بلکه جهانی است.

آنها هدف اصلی را افزایش صدای اتحاد در برابر پروژه های توسعه آب مخرب، اصلاح سلامت حوزه ما، و تقاضا مدیریت عادلانه و پایدار رودخانه ها می دانند.

صیادان به سفیدرود بیش از حد فشار می آورند

بیش از ۴۰ رودخانه در گیلان جریان دارند که مهم‌ترین آن‌ها سفیدرود است.

غلامی یکی از کارشناسان ارشد محیط زیست گیلان گفت: فشار بیش از حدی که از جانب صیادان غیر مجاز و فصلی بر روی رودخانه سفید رود وارد می شود.

وی اضافه کرد:این رودخانه  به عنوان یکی از شاهرگ های حیاتی و دالان اصلی مهاجرت ماهیان خاویاری و استخوانی برای تولیدمثل بسیار مهم است و لزوم توجه همگان به این مسئله بیش از پیش احساس می شود .

غلامی خاطر نشان کرد: چنانچه مقابل جریان طبیعت و خلاف آن فعالیتی کنیم حتما به زحمت و دشواری خواهیم افتاد و چه خوب است که تمام زندگی خود مراقب رودخانه ها باشیم.

از دیگر رودهای مهم گیلان آستاراچای، کرگان‌رود،اسالم،دیناچال، شیوه‌رود،عمل‌کنده،وزیرکنده،حسن‌کیاده،دهکا،رود چمخاله،کیان‌رود و پیله‌رود هستند.

رودخانه های گوهر رود و زر جوب رشت نیز از رودخانه های مهم استان محسوب می شوند که در گذشته ای نه چندان دور به دلیل پاکی و درخشندگی که در آب این رودخانه ها وجود داشت نام هایی گوهر و زر را بر این رودخانه ها گذاشتند،اما به تدریج با ورود انواع فاضلابهای خانگی،کشاورزی،صنعتی … وضعیت بسیار اسفباری پیدا کرده اند و در لیست سیاه آلوده ترین رودخانه های گیتی قرار گرفته اند.

با حرف نمی توان گوهررود را نجات داد

احسان الله شکری رییس اداره نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه از آلودگی رودخانه گوهررود ذره ای کم نشده است،گفت: تا کنون اقدام خاصی برای کاهش آلودگی رودخانه گوهر رود و زر جوب رشت انجام نشده است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۵۰میلیارد تومانی برای نجات این رودخانه ها،اضافه کرد: با حرف نمی توان این رودخانه ها را نجات داد و باید کارهای عملی از سوی دستگاههای مربوطه انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیرابه پسماندهای بیمارستانی از دغدغه های زیست محیطی این رودخانه است ،خاطر نشان کرد:مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای نصب تصفیه فاضلاب در دو بیمارستان رازی و پورسینای رشت انجام شده است و قرار است حتما اقدامات جدی در این خصوص صورت بگیرد.

آلودگی رودخانه های رشت زخم تالاب انزلی را عفونی تر می کند

رییس اداره نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه جایگاه دفن زباله سراوان و شیرابه هایی که از پسماندهای این مکان به راه می افتد اشاره کرد و گفت: این شیرابه ها مستقیما به ردوخانه های رشت و سپس به تالاب انزلی می ریزد و ادامه این روند زخم تالاب انزلی را عفونی تر می کند.

شکری به طرح مطالعاتی مدیریت منطقه سراوان که توسط شهرداری رشت در حال انجام است اشاره کرد و افزود: برای اجرای این طرح پیمانکار هم انتخاب شده است و فاز عملیاتی آن هر چه زودتر باید آغاز شود.

گوهر رود امسال خانه تکانی نشد

وی ورود انواع فاضلاب های خانگی را از دیگر چالش های زیست محیطی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سیستم تصفیه خانه فخب فقط ۱۵هزار متر مکعب از فاضلاب های خانگی رشت را تصفیه می کند این در حالیسیت که ظرفیت این تصفیه خانه ۶۳ هزار متر مکعب است و برنامه ریزی شده است تا از ظرفیت کامل این تصفیه خانه در رشت استفاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد:با اقداماتی که قرار است انجام شود سال آینده شاهد کاهش آلودگی رودخانه های رشت باشیم.

با این همه آلودگی که وارد رودخانه های رشت می شود زنده ماندن مردم این شهر معجزه است.

امسال که رودخانه تکانی نداشیم شاید مسئولان همت کننند سال آینده وضعیت رودخانه های رشت تکانی بخورد تا افزایش سرطان ها در گیلان کاهش یابد.

tel final1

Share