وزیر امور خارجه

چرا بی‌جهت تلاش می‌کنید عزت مردم را به حقارت تبدیل کنید/برجام فضای بی‌اعتمادی علیه ایران و ایران‌هراسی را از بین برد/ امروز باید آنچه را به دست آوردیم نقد کنیم نه انتقاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام این بود که فضای ایران‌هراسی که در جامعه بین‌المللی علیه ایران ایجاد شده بود شکسته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا , محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر شنبه در همایش «فرصت‌های پس از برجام» با بیان این که در فضای قبل از برجام به غلط و دروغ چهره‌ای که از ایران ارائه شده بود چهره‌ای به عنوان یک تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی بود اظهار کرد: در قالب این گونه تصویرسازی ناهنجار، دشمنان هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را می‌توانستند توجیه کنند چنان که می‌دیدیم هر سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و سازمان ملل سفر می‌کرد و با دستی پر از تحریم‌های جدید علیه ایران بازمی‌گشت.

Wright-Zarif-1200او با بیان این که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام این است که دشمنان نمی‌توانند با ایران‌هراسی هم‌چنان به اهداف سوء خود علیه ایران ادامه دهند افزود: آن چه که صهیونیست‌ها و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه را از اجرای برجام نگران کرده است همین موضوع است. این که شما می‌بینید حکام رژیم صهیونیستی تلاش و تکاپو می‌کردند که برجام به نتیجه نرسد و رشوه می‌دادند در این راستا بود که می‌خواستند مانع از دست رفتن یک سرمایه‌گذاری طولانی که علیه ایران در طی این سال‌ها انجام داده بودند بشوند چرا که آن‌ها در این سال‌ها تصویری دروغ و خشن از ایران ارائه داده بودند و با ارائه این تصویر هرگونه اقدام علیه ایران را توجیه می‌کردند و همان طور که گفتم یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای این است که این روند متوقف شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: با برجام و اجرایی شدن آن ما توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم‌ها و از بین رفتن تحریم‌ها شکل گرفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران با اشاره به فرصت‌هایی که برجام برای کشور ایجاد کرده ادامه داد: دشمنان در شرایط قبل از برجام یک فضای ایران‌هراسی ایجاد کرده بودند، به نحوی که این گونه القا می‌کردند که اگر کسی بخواهد با ایران ارتباط برقرار کند دچار هزینه می‌شود و در واقع یک فضای هزینه‌مند کردن ارتباط با ایران به وجود آورده بودند. مثلا ما در زمینه خرید دارو هیچ مشکلی نداشتیم و مقامات آمریکایی به بانک‌ها اعلام کرده بودند که محدودیتی برای فروش دارو به ایران وجود ندارد و می‌توانند حساب ال سی برای خرید دارو و غذا برای ایران باز کنند ولی بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دادند چرا که فضایی که ایجاد شده بود فضای نگرانی از کار کردن با ایران بود.

به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه سخنانش به تاثیر برجام و فرصت‌های ایجاد شده برای کشور اشاره کرد و گفت: اگر قبل از برجام و مذاکرات هسته‌ای طرف‌های مقابل این گونه بیان می‌کردند که فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران غیرقانونی است اکنون با برجام آن‌ها همه به قانونی بودن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران معترف هستند و برجام این امکان را به وجود آورده که ایران در این زمینه با دیگر کشورها همکاری کند.

او با اشاره به اتهاماتی که از سوی برخی از کشورها علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مطرح می‌شد از جمله نظامی بودن آن گفت: آن اتهامی که به عنوان برنامه نظامی هسته‌ای ایران مطرح می‌شد با یک گزارش آژانس از بین رفت و گزارش آژانس اثبات کرد که ایران هیچ گونه فعالیتی در این راستا نداشته و یک گرم مواد هسته‌ای‌اش به سمت فعالیت غیرصلح‌آمیز سوق داده نشده است.

ظریف گفت: چنین نتیجه‌گیری در بستر سیاسی قبل از برجام ناممکن بود اگرچه واقعیت در هر دو فضا یکی بود و ایران هیچ گونه فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نداشت.

وی با بیان این که برجام این امکان را فراهم کرد تا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران رفع شود و ایران بتواند در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با دیگر کشورها همکاری داشته باشد ادامه داد: ما ثابت کردیم که روی حرف خود می‌ایستیم. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که برجام تا دی ماه اجرایی شود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که تا فروردین و یا اردیبهشت سال آینده برجام اجرایی نمی‌شود ولی ما روی حرف خود ایستادیم. البته در داخل نیز خیلی‌ها نگران بودند که اگر ما تعهدات‌مان را انجام دهیم آیا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد یا نه؟ البته این نگرانی نیز در طرف مقابل بود که آیا ایران به تعهدات خود عمل می کند یا نه و این فضای بی‌اعتمادی در زمان اجرای برجام از سوی هر دو طرف وجود داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که اجرای برجام و فضای پس از آن نگرانی کار با ایران را تا حد قابل توجهی از بین برد به نقش مردم در طول این‌ سال‌ها و تحمل فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌ها از سوی آن‌ها اشاره کرد و گفت: مردم به دشمنان اثبات کردند که آن‌ها نمی‌توانند با استفاده از تحریم به اهداف خود علیه ایران دست پیدا کنند.

او اهداف دشمنان از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: آن‌ها با تحریم‌ها می‌خواستند بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کنند و ناآرامی‌های اجتماعی را به وجود آوردند ولی مردم ما نشان دادند که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خود را در پای صندوق‌های رای انجام می‌دهند.

ظریف با بیان این که همان طور که اشاره کردم هدف از ایجاد این تحریم‌ها فشار به مردم و فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت و ایجاد ناامنی بود ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که کار دست همین مردم و بنگاه‌های اقتصادی است. آن‌ها هستند که باید از فضای جدید برای پیش‌برد اهداف کشور استفاده کنند و در واقع باید گفت حاصل و میوه برجام و فضای پس از برجام شکسته شدن فضای ایران هراسی به نفع توسعه‌، پیشرفت و اقتصاد ملی ایران است.

ظریف در ادامه سخنان خود در وزارت کشور با بیان این‌که «برجام فضای بی‌اعتمادی علیه ایران و ایران‌هراسی را از بین برد» گفت: با توجه به شکسته شدن این فضاها و رفع تحریم‌ها از این به بعد ما هستیم که تعیین می‌کنیم که این وضعیت فقط در حد فضا باقی می‌ماند یا این‌که نتایج دیگری نیز به همراه دارد. ما باید به این موضوع توجه کنیم که فضا همواره شکننده است و با یک اتفاق ناگوار و یا یک ضد حمله از سوی مخالفان برجام ممکن است این فضا با مشکل روبرو شود. اگر ما برجام و فضای آن را نهادینه نکرده باشیم، درواقع با عدم نهادینه شدن این فضا مخالفان برجام می‌توانند با سوءاستفاده از یک اتفاق ناگوار و اقداماتی که در این راستا انجام می‌دهند فضای قبلی را تا حدودی بازسازی کنند یا برگردانند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این‌که «برای این‌که از این فضا بتوانیم استفاده کنیم نیاز به چند اقدام هماهنگ ملی داریم» خاطرنشان کرد: اول از همه باید بفهمیم که مخالفان ما چه کسانی هستند و ما نه تنها نباید آن‌ها را تقویت کنیم بلکه باید در این ارتباط هوشیار و مواظب باشیم.

وی ادامه داد: آن‌چه که مانع همکاری با ایران می‌شد یک فضای نگرانی جهت کارکردن و همکاری با ایران بود و دشمنان بیشتر از همه می‌خواهند این فضا را حفظ کنند و به دنیا بگویند که همچنان کار کردن با ایران هزینه‌دار است و قابل اعتماد نیست. تمام حرکت‌هایی که در کنگره آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد در این راستاست و آن‌ها می‌خواهند به بنگاه‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی دنیا بگویند که شما باید از کار کردن با ایران نگران باشید.

وی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه برای دامن زدن به چنین فضایی ادامه داد: اقدام سعودی در قطع رابطه با ایران یک اقدام در این راستا بود و درواقع آن‌ها می خواستند این پیام را بفرستند که شرایط در ایران عادی نیست.

وزیر امور خارجه در ادامه به سفر رییس‌جمهور چین به ایران و رییس جمهور ایران به فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و افزود:‌ بحمدالله این سفرها با بهترین شرایط و دستاوردها انجام شد. این‌ها واقعیات بیرونی است اما دشمنان تلاش می‌کنند نشان دهند شرایط ایران همان شرایط نامطمئن قبل است. دشمنان و بدخواهان این مردم به دنبال این هستند که به دنیا بگویند وضعیت فرقی نکرده است.

وی ادامه داد:‌ اما ما بعنوان مدافعین مردم باید چه پیامی به دنیا بدهیم. باید این پیام را بدهیم که شرایط ایران پذیرای همکاری و سرمایه‌گذاری و حضور فعال در صحنه بین‌المللی است. اگر ما هم پیام تنش، تشنج و ناسازگاری را مطرح کنیم آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

ظریف همچنین تاکید کرد:‌ اگر می‌خواهیم به رشد ۸ درصدی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده و دستور مقام معظم رهبری است برسیم نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و این کار در محیطی آرام شکل می‌گیرد. ضرورت اول این است که بفهمیم طرف مقابل می‌خواهد چه شرایطی را ایجاد کند و امروز تلاش دارد گذشته را بازسازی کند. ما نه تنها در مقابل این تفکر باید ایستادگی کنیم بلکه باید نشان دهیم فضای ایران به لطف مردم و برکت حضور مقام معظم رهبری فضایی آرام، قابل اعتماد، مطمئن و امن برای سرمایه‌گذاری است. نگوییم کدام عاقل در ایران سرمایه گذاری می‌کند. اتفاقا هرکس اندک عقلی داشته باشد در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان دونالد ترامپ یادآور شد: پریروز آقای ترامپ نامزد جمهوری خواهان آمریکا اعلام کرد که چرا همه قراردادها را باید ایرباس با ایران ببندد پس بویینگ کجاست؟ می‌بینید کسی که به شدت با برجام مخالف است نگران عقب افتادن سرمایه‌گذاران آمریکایی است. اگر دشمنان‌مان این مسائل را می‌فهمند چرا خودمان آن را انکار کنیم. ما باید زحمتی که ملت با تحمل، استقامت و دادن شهدای هسته‌ای کشیدند را با ایجاد فضای امن پاسخ دهیم و اگر می‌خواهیم این فضا را محقق کنیم باید به فرمایش مقام معظم رهبری که امسال را سال همدلی و همزبانی نامگذاری کردند وفادار باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: الان زمان آن نیست که با یکدیگر بر سر میزان پیروزی در بحث برجام بحث کنیم. این مساله گذشت مذاکرات یک روند توافق بود و در هر روند توافقی جز مواردی که یک طرف تسلیم شود که آن هم پایدار نیست بده بستان وجود دارد. ما معتقدیم در این بده بستان کشور ما ضرر نکرده است. امروز این مسایل تمام شده و زمان استفاده از ستاده‌هاست نه تکرار داده‌ها. امروز باید آنچه را به دست آوردیم نقد کنیم نه انتقاد. یعنی باید از آنچه به دست آورده‌ایم استفاده کنیم.

ظریف ادامه داد: بعضی ها معتقدند در برجام از ۱۰۰ ،‌۱۰ گرفته ایم . ممکن است من بگویم ۸۰ گرفته‌ایم و یکی دیگر بگوید ۹۵ گرفته‌ایم اما اگر می‌خواهیم از همان نمره ۱۰ یا ۹۵ استفاده کنیم نباید وارد این دعوا شویم که نمره چند شده چون نتیجه این می‌شود که از برجام هیچ منفعتی نمی‌بریم و وقت‌مان به دعوای داخلی از میان دستاورد برجام می‌گذرد.

وی در ادامه به سفر رییس جمهور به فرانسه اشاره و تصریح کرد: برای سفر رییس‌جمهور ما به فرانسه دولت فرانسه بالاترین تشریفات را انجام داد و من واقعا خجالت می‌کشم که برخی برای تخطئه می‌گویند که رییس جمهور ما را وزیر امور خارجه فرانسه در یک حرکت غیرعادی تحویل گرفت. شما ببینید نخست وزیر هند و حتی آقای پوتین را در فرانسه چه کسی تحویل گرفت. مگر ما خودمان قبل از استقبال رسمی رییس جمهور را برای استقبال می‌فرستیم؟

ظریف ادامه داد: چندین نوع سفر وجود دارد؛ یکی دولتی، دوم رسمی و سوم کاری. سفر رییس‌جمهور ما به فرانسه رسمی بود و بالاترین تشریفات در آن انجام شد چرا بی جهت تلاش می‌کنید عزت مردم ما را به حقارت تبدیل کنید. در حالی که دنیا عزت ملت ما را پذیرفته است. در استقبال از رییس جمهور وزیر خارجه فرانسه حضور داشت که برای بقیه قدرت‌ها هم همین طور انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که «امروز زمان بهره برداری از شرایط جدید جهانی است» تاکید کرد: امروز زمانی است که باید به جهان اعلام کنیم این مردم عزتمند هستند و به یمن وجود مقام معظم رهبری و مقاومت مردم بتوانیم بهترین استفاده را از شرایط ببریم. می‌توان شرایط جدید به وجود آمده را از ۱۰ به ۱۰۰ رساند یا اینکه از ۱۰۰ به صفر و یا حتی زیر صفر رساند. اگر با ابتکار عمل استفاده از فرصت‌ها را به دست بگیریم این ماییم که نفوذ می کنیم وگرنه طرف مقابل استفاده می‌کند و در آن زمان نفوذ شکل می‌گیرد.

وی گفت: تحریم یک فضا بود و پساتحریم هم یک فضاست و امروز زمان آن است که از این فضا استفاده کنیم. یقینا هر توافقی دو طرفه است و مشخص است که طرف مقابل هم می‌خواهد استفاده کند. منفعت طرف مقابل از سرمایه گذاری در ایران عامل پایداری توافق خواهد بود. اگر می‌خواهیم با جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور اشتغال ایجاد کنیم طرف مقابل باید مطمئن شود که ایران کشوری امن است، سرمایه گذاری در آن بازده دارد و محیطی همدل، هم‌صدا و یک سو در جهت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه در پایان اظهار کرد: امروز در شرایط جدید آماده هستیم تا ایران منسجم، متحد و قدرتمند را به جهان نشان دهیم و حتما بدخواهان حداکثر تلاش‌شان را برای ایجاد خدشه در این مساله انجام می‌دهند. این وظیفه و نقش ما و آن‌هایی است که در جامعه هدایت و جهت‌دهی می کنند که پیشرو باشند تا برای آینده کشور و توسعه اجتماعی از شرایط جدید استفاده کنیم.

tel final1

Share