مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گرامیداشت روز جهانی تالاب ها مطرح کرد

ورود شیرابه تولیدی زباله سراوان یکی از آلاینده های مهم تالاب انزلی/واجب است که برای حفظ تالاب برنامه مدونی داشته باشیم/احیاء مجدد حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،قربانعلی محمدپور به ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودی از رودخانه ها ، فقدان آبخیزداری مناسب ، برداشت بی رویه جنگل در بالا دست و تصرفات اراضی تالابی به عنوان تهدیدات متوجه تالاب اشاره کرد و تاکید کرد: واجب است که برای حفظ تالاب برنامه مدونی داشته باشیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ویژه برنامه  روز جهانی تالاب ها  با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ،جمعی از مسئولین ستادی این اداره کل و مسئولین بندرانزلی در قلمگوده این  شهرستان برگزار شد.

۸۱۹۴۶۲۹۷-۷۰۴۸۹۲۷۲به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ,یازدهم بهمن مصادف با دوم فوریه ، به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده است و همه ساله ویژه برنامه ای جهت گرامیداشت این سرمایه ی خدادادی برگزار میشود .

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان امروز در گرامیداشت روز جهانی تالاب ها  ، تالاب بین المللی انزلی را یکی از تالاب های مهم و ارزشمند کشور واقع در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر عنوان کرد.
محمدپور خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات تائید شده، اهمیت هر هکتار تالاب به لحاظ ارزش اقتصادی ، اجتماعی و گردشگری ۱۰ برابر یک هکتار زمین کشاورزی است.
وی  به ورود انواع فاضلاب ها، رسوبات ورودی از رودخانه ها ، فقدان آبخیزداری مناسب ، برداشت بی رویه جنگل در بالا دست و تصرفات اراضی تالابی به عنوان تهدیدات متوجه تالاب  اشاره کرد و تاکید کرد: واجب  است که برای حفظ تالاب برنامه مدونی داشته باشیم .
وی مسائل دیگر مانند برداشت بی رویه آب ، کاهش تراز آبی ۱.۲ درصدی خزر و در نتیجه کاهش آب و خشک شدن تالاب و ورود گیاهان مهاجم غیربومی همچون آزولا و سنبل آبی را از دیگر مشکلات مبتلابه تالاب انزلی عنوان کرد.
محمدپور گفت: برای مدیریت تالاب ،طرح های خوبی تعریف شده که از آن جمله می شود به احیاء مجدد حوزه آبخیز تالاب با احداث تله های رسوبگیر اشاره کرد .
وی ایجاد تالاب مصنوعی برای پایش طبیعی رسوبات و فلزات سنگین را از اقدامات آغاز شده از چند ماه پیش برشمرد.
به گفته محمدپور، برداشت رسوبات در وسعت ۱۵ هکتار نیز از چند ماه گذشته در منطقه سلکه آغاز شده و نی زدایی به وسعت ۲۵ هکتار در حال انجام است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان احیاء آبراهه های دارای شرایط اضطراری برای کمک به آمد و شد افراد محلی و معیشت مردم منطقه و گردشگری را نوید داد .
وی با ابراز تاسف از ورود فاضلاب های پنج بیمارستان بزرگ گیلان به رودخانه ها و در نهایت تالاب انزلی افزود: ساخت تصفیه خانه پساب های این بیمارستان ها در برنامه کار احیای تالاب قرار دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان  به محل دفع زباله سراوان و ورود شیرابه تولیدی بعنوان یکی از آلاینده های مهم تالاب انزلی  اشاره کرد و گفت : عملیات بهینه سازی محل دفع زباله را شروع کرده و سال آینده برنامه ای جهت احداث تصفیه خانه شیرابه این زباله ها اجرا می شود.
وی احداث سازه هایی تحت عنوان تله های زباله گیر را از دیگر برنامه های در دست اقدام اداره کل محیط زیست در راستای کمک به احیاء تالاب عنوان کرد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد: عزم جدی برای برخورد با تصرفات اراضی حاشیه تالاب وجود دارد و کمیته تخصصی به این منظور شکل گرفته است .
وی با اشاره به این که مناطق تصرف شده عمدتا در حوزه جنوبی تالاب و بخش کوچکی در شمال تالاب قرار دارد، متذکر شد: این کمیته مناطق تصرف شده را شناسایی و رفع تصرف خواهد کرد .
تالاب انزلی با مساحت ۲۰ هزار کیلومتر مربع از مراکز مهم زمستان گذرانی پرندگان مهاجر، زیستگاه و محل تخم ریزی گونه های مختلف آبزیان خزر، مهارکننده سیلاب ها ، تفرجگاه طبیعی زیبای گردشگران و تامین کننده پروتئین ساکنان حاشیه آن است.

آئوکی سرپرست تیم کارشناسی جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) همکار پروژه احیاء تالاب انزلی نیز در ادامه برنامه گفت : جایکا نهادی دولتی برای کمک به فعالیت های توسعه ای در کشورهای مختلف است .
وی خاطر نشان کرد: جایکا همکاری در زمینه پشتیبانی های فنی را از سال ۲۰۰۳ با مطالعات طرح جامع تالاب آغاز کرد و پس از آن از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به فعالیت ادامه داد.
آئوکی گفت :در نشست کمیته مدیریت تالاب انزلی به مدیریت استاندار گیلان در خرداد امسال طرح های اجرایی و طرح حدود ۳۰ فعالیت پایلوت مشترک با جایکا تهیه و تصویب شد .
وی این طرح ها را شامل حفاظت اکولوژیک تالاب ، مدیریت آبخیز، مدیریت فاضلاب ، مدیریت پسماند، اکوتوریسم و آموزش زیست محیطی عنوان کرد .
وی با بیان این که احیاء تالاب کوشیرو ۳۰ سال زمان برد، اذعان داشت : احیاء کاری زمان بر است ولی گفت این امر با همکاری مردم محلی و همکاری مسئولان امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته علاوه بر ارزش های اکولوژیکی ، ارزش اقتصادی یک هکتار تالاب ۱۰برابر یک هکتار زمین کشاورزی است.
دوستداران تالاب امیدوارند سال آینده در چنین روزی حال این زیست بوم ارزشمند بسیار بهتر از اکنون باشد .

در ادامه مراسم از همراهی و همدلی همه کسانی که در احیا و حفظ تالاب انزلی می کوشند، قدردانی شد .
ضمنا در ادامه برنامه های روز جهانی تالاب ها ، خانم کامیلا چالمرز ، مدیر ارتباطات کنوانسیون بین المللی رامسر به همراه هیاتی فردا چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه ، بازدیدی از تالاب های انزلی و امیرکلایه لاهیجان خواهند داشت .
در این سفر مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و برخی از مسئولین این اداره کل ضمن همراهی ایشان ، آخرین گزارشات مربوط به این دو تالاب را ارائه خواهند نمود .

tel final1

Share