شهردار منطقه یک رشت

مشکلات منطقه یک بیشتر به مسایل شهرسازی بر می‌گردد تا مباحث خدمات شهری/احداث سه پارک در گلسار/در آینده سرای محله، محلی برا‌ی سیاست‌گذاری‌های محلات خواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مشکلات منطقه یک بیشتر به مسایل شهرسازی بر می‌گردد تا مباحث خدمات شهری که تقریبا جا افتاده است و دارد کار می‌شود. از وقتی افتخار ورود به این منطقه نصیب من شد و مسایل و معضلات منطقه را بررسی کردیم بیشترین ضعفی که به چشم ما آمد کمبود فضاهای پارک بود. مکان‌هایی را در مسیر شناسایی کردیم و سعی کردیم در آن حوزه‌ها کار کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه اعتماد ویژه گیلان،شهردار منطقه یک رشت یکی از شهرداران فعال رشت است که با توجه به گستردگی حوزه کاری‌اش سعی می‌کند به نیازهای مردم شهر پاسخ دهد. او معتقد است که منطبق با سیاست شهردار رشت، رفع مسایل بحرانی مردم باید در اولویت قرار بگیرد.

naserani1354به نظر می‌رسد بعد از اینکه آقای ثابت قدم شهردار شد، سیاست تمرکززدایی بر شهرداری حاکم شد و شهرداران مناطق اختیارات بیشتری یافتند. آیا این سیاست تاثیر مثبتی هم داشته است؟

بله، آقای ثابت قدم چه در دوره اول و چه طی این چند ماه که ما در خدمت‌شان هستیم به امر تمرکز‌زدایی اعتماد راسخ داشته و یقیناً این‌که انجام امور در سطح شهر سرعت بیشتری گرفته، نشان از‌‌ همان تمرکز‌زدایی در لایه‌های پایین‌تر شهرداری دارد. در گذشته کار ما به شکلی بود که فقط باید کسب در‌آمد می‌کردیم. در این صورت شما با مردم مواجه هستید، مردم هزینه می‌کنند و به شهرداری منطقه عوارض می‌دهند‌، بنابراین انتظار پاسخگویی دارند و از آنجایی که شهرداری‌های مناطق اختیارات امور اجرایی را نداشته به تبع پاسخ مناسبی هم برای مردم نداشته و یک جور نارضایتی را هم در برداشت. در نتیجه دستور اخیر آقای شهردار، نواحی هم توانمند می‌شوند و تمرکززدایی به لایه‌های پایین‌تر هم می‌رود، یعنی در منطقه متوقف نشده و دارد در نواحی ما به شکل کامل خودش را پیدا می‌کند و ما در آینده اثرات آن را در محلات بیشتر خواهیم دید. در حال حاضر منطقه امور فعلی‌اش را با اختیارات جدیدی که دارد، خودش روی بسیاری از پروژه‌ها کار می‌کند چه در بحث در آمد و چه در هزینه. خب تعدادی از قرار‌داد‌ها از قبل تعیین شده و مقطع فعلی اجازه نمی‌دهد که خود مناطق آن پروژه‌ها را در اختیار بگیرند. اما پروژه‌های فعلی و آینده از آن‌جایی که ما به مرور برخی از وظایف‌مان را به نواحی‌مان واگذار می‌کنیم از جانب آن‌ها، صورت می‌گیرد و هدف‌مان این است که ارتباطات محلات ما هم با نواحی برقرار شود تا‌‌ همان صف اول بتواند خدمات را از شهرداری تحویل بگیرند. قبلاً شهرداری‌های مناطق دغدغه‌‌هایشان را برای معاونت‌های اصلی‌شان عنوان می‌کردند و سیاست‌گذاری کلان را معاونت‌ها به اتفاق شهردار در حوزه‌های عمرانی، ترافیکی، معماری و شهرسازی و خدمات شهری انجام می‌دادند. اما الان دستور اکید و اعتماد راسخ شهردار باعث شده که ما تمام معضلات منطقه را از خود مردم بگیریم. با توجه به وسعت سراهای محلات، این معضلات تجزیه و تحلیل شود و در بودجه پیش بینی شده و برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود. و دوباره‌‌ همان خدمات را به مردم می‌دهیم‌ و خودمان در شکل کلان در مقام پاسخ‌گویی هستیم. فکر می‌کنم که این مساله می‌تواند باعث توسعه و رشد کلی شهر شود، به خصوص در محلاتی که تا به امروز توجه کمتری به آن‌ها شده شود.

آقای شهردار گفته بودند که در انتخاب شهرداران مناطق به ارتباط تخصص آن‌ها و معضلاتی که در هر منطقه وجود دارد توجه کرده است. الان عمده مسایلی که در منطقه یک وجود دارد کدام‌هاست؟

مشکلات منطقه یک بیشتر به مسایل شهرسازی بر می‌گردد تا مباحث خدمات شهری که تقریبا جا افتاده است و دارد کار می‌شود. از وقتی افتخار ورود به این منطقه نصیب من شد و مسایل و معضلات منطقه را بررسی کردیم بیشترین ضعفی که به چشم ما آمد کمبود فضاهای پارک بود. مکان‌هایی را در مسیر شناسایی کردیم و سعی کردیم در آن حوزه‌ها کار کنیم.

ولی غالباً مردم دراین محدوده با مشکلات فنی و شهرسازی مواجه هستند. خودم به مدت ۱۰ سال کار‌شناس فنی بودم، شاید نظر آقای شهردار این بوده که طرح تفضیلی بتواند محرکی برای محدوده این منطقه باشد و ‌شناختی که بنده روی نقاط شهری داشتم، شاید دلیلی برای انتخابم باشد.

تغییر رویکرد شهرداری از طرح جامع به بازآفرینی آیا روی نگاه شما هم تاثیر داشته است؟

این‌ها سیاست‌های کلان شهری است که ابلاغ می‌شود و ما اجرا می‌کنیم‌. ما در این سیاست‌‌گذاری‌ها کلان دخالت چندانی نداریم.

منظور من این است که در هیچ حوزه اجرایی آیا تغییری نسبت به قبل ایجاد شده؟

قبلاً شهردار‌های مناطق در هیچ حوزه‌ای دخالت نداشتند و فقط دستورات را اجرا می کردند. اما امروز منطقه می‌تواند در برنامه‌هایی سیاستگذار هم باشد‌ فقط از معاونت‌ها و شخص شهردار و هماهنگی‌هایی را بگیرد. در گذشته نظرات ما بر طرح تفضیلی هیچ اثری نداشت اما امروز اگر قرار است طرح تفضیلی ابلاغ شود حتما منطقه در آن دخالت دارد. یعنی آقای ثابت قدم از آغاز خدمت سعی کردند که نقش واقعی مناطق را به آن‌ها برگردانند، به طوری که مردم هم راحت‌تر به پاسخشان برسند.

آیا به نقشی که مناطق در تهران دارند تا اندازه‌ای نزدیک شده‌اید؟

زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و مشارکت کار کرده. شهرداری رشت در یکسال اخیر مدیریت شهرداری رشت پوست‌اندازی کرده و گام بزرگی را برداشته. همین که ما الان در قبال بدهی‌هایی که مودیانمان دارند ملک‌شان را تها‌تر می‌کنیم، گام خیلی مهمی است. یا اینکه در سال ۹۴ در‌خواست مشارکت‌های شهرداری زیاد شد هم یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند نگاه شهردار را در مناطق گسترده کند و مردم هم آن را لمس کرده‌اند. تا سال‌های گذشته کار‌های عمرانی با سرعت بسیار کندی پیش می‌رفت که حتی برای مردم زجرآور هم بود. الان تحول خاصی هم در در‌آمد‌ها صورت نگرفته، یعنی نباید این مقصود وجود داشته باشد که شهرداری رشت در‌آمد هنگفتی را کسب کرده، نه ما هم مثل همه با رکود اقتصادی مواجه هستیم، اما روش‌های جدید دریافت‌ها که‌‌ همان تهاتر‌های اشاره شده و واگذاری آن به پیمانکارهاست دارد آهنگ بهتری به کار‌ها می‌بخشد. این هم تجربه جدیدی بود. آقای شهردار اعتقاد دارند که امور باید در محلات انجام شود که در دست انجام است. یعنی تمام در‌آمد‌هایی را که ما از محله به دست می‌آوریم در ‌‌نهایت بتوانیم در‌‌ همان محله هزینه کنیم. مثلاً هزینه جمع‌آوری زباله در یک محله که در حال حاضر هر شب انجام می‌شود اگر ماهانه صد میلیون تومان باشد حالا با کمک محله اگر بتوانیم آن را به یک شب در میان رسانده و تفکیک زباله از مبدا را از خود محله انجام دهیم، بسیار در کاهش هزینه موثر است. بنابراین این صد میلیون به ۷۰ میلیون می‌رسد و ۳۰ درصد باقیمانده را با توجه به صرفه‌جویی که خود آن محله انجام داده ما به خود آن محله بر‌می‌گردانیم. خواسته‌های خود اهالی محله را با آن اجابت کنیم و این حرکت نویی است که اولاً باعث می‌شود شهر و محله جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و مطالبه‌گری محلات را واقع‌بینانه در مسیر توسعه هدایت کند.

آیا در حال حاضر سرای محلات نقش موثری در این موضوع دارند؟

این تقریباً دورنمای ماست. در واقع می‌شود گفت این اتفاق از سال آینده می‌افتد. سرای محله در حال حاضر دارد دوران مقدمات‌اش را سپری می‌کند. ما سعی کردیم با کسانی که در این زمینه علم و استعدادی دارند و می‌خواهند آن را شناسایی کنند ارتباط برقرا کنیم. مثلاً ما دوره‌های آموزش فیلم برداری و عکاسی یا آموزسی تئا‌تر، موسیقی و سایر موضوعات را برگزار کردیم تا افراد خودشان را در این دوره‌ها محک می‌زدند و در صورتی که این استعداد را در خودشان ‌‌دیدند به دوره‌ها یپیشرفته می‌رفتند. در حال حاضر امور به این شکل است با هدف جذب مشارکت محلی و حضور مردم. استقبال بدی هم نشده و به نظر من خیلی خوب بوده. با توجه به اینکه شش ماه از ابتدای افتتاح سرای محله در محدوده منطقه یک می‌گذرد، به نظر می‌رسد که توانسته‌ایم مردم را به سرای محلات جذب کنیم. سرای محله همان‌طور که از اسمش پیداست خانه محله است، یعنی مال شهرداری نیست، اتفاقا‌ت در محله می‌افتد. در حال حاضر چون در ابتدای کار هستیم ما حمایت می‌کنیم، اما در آینده قرار است که سرای محله، محلی برا‌ی سیاست‌گذاری‌های محلات باشد و هر محله متولی مورد نظر را در هر حوزه‌ای با مکان مشخص بشناسد، که اگر در محله‌ای که استطاعت مالی کافی برای شناخت استعداد خودش را نداشته باشند بتواند خودش را آنجا محک بزند.‌‌ همان‌طور که در شهر‌هایی مثل تهران و سایر شهرهای بزرگ که خیلی خوب در این زمینه کار کرده‌اند و شهرداری واقعاً توانسته کار مردم را به خودشان واگذار کند، ما هم درصدد هستیم که کار مردم را به خودشان واگذار کنیم، فضاهای ورزشی را ایجاد کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم طوری که خودشان مدیریت، کسب درآمد و هزینه کنند و یقیناً کسی مکان را در اختیار می‌گیرد برای نگهداری مکان دلسوزی بیشتری می‌کند‌ و فکر می‌کنم که از جمله کارهای ماندگار شهرداری خواهد بود.

در مورد پارکینگ‌های عمومی چه برنامه‌هایی دارید؟

eb877715-7f36-484f-b94a-21a583054618پارکینگ از آن موضوعات کلان است که مشاوران معین شهردار در خصوص امور ترافیکی در هر پنج منطقه بررسی‌هایی را انجام داده‌اند و نقاط بحرانی را که نیاز ضروری به ایجاد پارکینگ دارند شناسایی کرده تا ما تمام آن در‌آمد‌های حاصل از کسری پارکینگ را که باعث تخلف شهروندان به خاطر این مساله می‌شود، نسبت به احداث پارکینگ در این نقاط شناسایی شده عمل می‌کنیم.

اما آنچه در نظر من در حال حاضر در منطقه ما قابل ذکر است این است که از ابتدای سال که بنده به این منطقه آمدم برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله مبلمان شهر‌ی و پارک‌ها داشتیم. ما در گلسار شدیداً با کمبود شدید فضای سبز مواجه هستیم و خواسته شهروندان هم این بود که حتماً این موضوع دیده شود. مکانی را هم که توانستیم راحت‌تر از سایر نقاط در برنامه قرار دهیم حاشیه رودخانه‌ها بود که الان ۳ فاز آن در حال اجراست و انشاالله تا پایان امسال ما سه پارک را افتتاح می‌کنم. سهپارک در انتهای خیابان‌های ۱۸۶ و ۱۶۴ در بلوار گیلان و حاشیه رودخانه j۵ در مجاورت ۲۰ متری گاز و یک پارک دیگر هم خارج از گلسار داریم که مابین میدان سرگل به انتهای معلم محور قلی‌پور، پارک اختصاصی کودکان که بسیار منحصر به فرد است و انشالله تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

همچنین ما به واسطه گزارشات متعددی که داشتیم یک مسیر کنترل را در حد واسط میدان جهاد و قلی‌پور در دست احداث داریم که قرار است تا پایان امسال به پایان برسد. پروژه دیگری هم که الان دارد طراحی‌اش صورت می‌گیرد، مسیر گلباغ نماز است که اسماً گلباغ نماز است ولی نه گلی هست و نه باغی. ما اولین کاری که کردیم سرویس بهداشتی را که در آنجا بود بازسازی کردیم و نماز‌خانه کوچکی را توانستیم در آن اضافه کنیم تا مسافرانی که می‌آیند مکان را برای ادای فریضه داشته باشند. همچنین در حال طراحی طرحی هستیم که شکل واقعی گلباغ و در ‌‌نهایت نماز را پیدا کند که در مرحه نهایی قرار دارد که به لطف خدا‌ از انتهای امسال کار آن شروع می‌شود.

نقاط خطرناکی هم در این خیابان وجود دارد. برای اصلاح این نقاط برنامه‌ای ندارید؟

گلباغ نماز، مسیر تندرویی است. در طول مسیر محل وصل دو خیابان، چند مدرسه هم وجود دارد و بسیار پرتردد است و مادر برنامه‌مان دو تا پل هوایی مکانیزه را در نظر داریم که انشالله در سال آینده افتتاح خواهد شد، به واسطه اتصال شهرک شهید بهشتی به سمت فنی و حرفه‌ای و بلوار شهید انصاری و جلوی مدرسه شاهد که برنامه‌ای برای آن در دست داریم و‌ و به شدت به دنبال تقویت بلوار و نماز در اینجا هستیم. نماد زیبایی را هم در نظر گرفته‌ایم. آرام‌سازی بلوار گیلان را در سطح مطالعات توسط مشاور معین ترافیکی ما به انتها رسیده و در شرف عقد قرار‌داد با پیمانکار هستیم. این مسیر هم از آن مسیر‌های است که گزارشات تصادفی بسیار زیادی دارد که منجر به فوت شده و خطر‌آفرین است. متاسفانه گاهی جوان‌های ما در این محدوده شهری احساس می‌کنند که می‌توانند سرعت بالایی داشته باشند، در حالی که پیچ‌های خطرناکی در آنجا وجود دارد که تصادفات بسیار زیادی را در گذشته به وجود آورده است‌ که ما برای این مهم برنامه‌ریزی‌های زیادی داریم و انشالله در تلاشیم تا نیمه سال آینده آن را به دست مردم بدهیم. البته یک بخشی از آن امسال تمام می‌شود، اما بخشی اعظم‌اش می‌ماند برای سال آینده که آن را هم به اتمام می‌رسانیم. اما موضوع مورد بحث دیگری است که جا دارد تشکر بسیار بسیار ویژه‌ای از جناب شهردار شود، چون ما در سال‌های قبل این مساله را مطرح می‌کردیم ولی همراهی لازم را نمی‌دیدیم، اما ایشان در اجرای این پروژه بسیار مصر هستند؛ پروژه از میدان جهاد تا آج بیشه که مسیر بسیار خوبی است و در حریم کانال قرار دارد که در مسیر احداث پل در دستور کار است و می‌تواند بخش اعظم ترافیک شرق و غرب را به هم وصل کند و خصوصاً کسانی که از سمت لاهیجان به انزلی می‌رفتند حتماً باید وارد مسیر پررفت و آمد بلوار خرمشهر می‌شدند با این محور انتقال‌شان به سهولت صورت می‌گیرد. همچنین انتقال بار ترافیکی دو محور۲۰ متری که در جوار این نوار است. تشکری هم دارم از آقای شعبان‌پور، معاونت استاندار به خاطر همراهی‌شان‌ همچنین مدیر عامل آب منطقه‌ای هم این همراهی را با ما داشته باشند. تا به امروز هم تعامل خیلی خوبی با ما داشتند. اگر این پروژه به انجام برسد مردم یقین بدانند که بار اصلی ترافیکی که در مرکز شهر ما وجود دارد به این ترتیب انتقال می‌یابد و ما مشکلات کمتری را در سال آینده در حوزه ترافیک در این محدوده خواهیم داشت و همچنین باعث توسعه کسب و کار و رونق اقتصادی در آن محدوده خواهد شد. موقعیت جدید و فضای مناسبی است که امیدوارم با حمایت‌های شهردار صورت بگیرد. ما چند نقطه دیگر را هم انتخاب کرده‌ایم از جمله زمین‌های تفکیکی مربوط به دکتر احمد‌پناه. ضمن اینکه یک جوری بار ترافیکی آن محدوده را به انتهای گلسار انتقال دادیم، آسفالت آنجا را هم انجام دادیم تا رغبت سازندگان برای ساخت و ساز در آن محدوده بیشتر شود. در شهرک امام علی هم که سال‌های سال است تفکیک شده، اما بدون استفاده باقی مانده، امیدواریم که بتوانیم محور میدان فرزانه به سمت دیلمان را به سرانجام برسانیم. این‌ها پروژه‌هایی هستند که در حال حاضر در محدود این منطقه در دست انجام هستند.

رودخانه‌ها که در حیطه کار شما نیستند؟

سال گذشته مبالغی را به سازمان‌های آب منطقه‌ای در زمینه رودخانه‌ها کمک شد تا آن‌ها این کار را شروع کنند.

البته که خیلی بیشتر از یک مبلغ بود! قبلا قرار بود در حیطه کار شما باشد؟

شهرداری تا به الان تمام امور لایروبی، نگهداری، کلاً همه حوزه بحران‌سازی رودخانه‌ها را به تنهایی به دوش کشیده و تا به الان که من در خدمت شما هستم هرگز این اتفاق نیفتاده که آب منطقه‌ای در این مسیر‌ها کمک ما باشد یا کاری کرده باشد، ولی حالا چطور شد که این مبالغ به آن سمت و سو رفت بماند.

سوال پایانی هم در مورد تخصیص پایین بودجه‌ها بود، آیا در منطقه یک، در‌آمدها محقق شده؟

خوشبختانه منطقه یک در این زمینه کمترین مشکل را داشته و می‌شود گفت که تا پایان امسال در منطقه یک پیش بینی‌‌هایمان به این صورت بوده که توانستیم بودجه‌مان را بر اساس آن‌چه پیش بینی شده بود تحقق دهیم و امیدوارم که سایر مناطق هم بتوانند این کار را انجام دهند. در هر صورت ما باید همه دست به دست هم دهیم، چون در گذشته اتفاق می‌افتاد که بودجه پیش بینی شده تحقق پیدا نمی‌کرد. در حالیکه امروز نگاه شهردار واقعاً این نیست. بله، وظیفه شهرداری تحقق بودجه است، ولی چیز که انتظار به حق مردم است و شهردار هم این سیاست را دنبال می‌کند.

tel final1

Share