وزیر کشور

مر قانون را در مورد صلاحیت ها داریم/نتیجه همکاری با شورای نگهبان خوب بود/رفاقتی باهم تعامل کردیم/دنبال این هستیم که حق هیچکس ضایع نشود و حداقل رقابت شکل گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر کشور گفت: وزارت کشور از نظر قانونی دخالتی در امور شورای نگهبان ندارد اما در عین حال تعاملات خود را با این نهاد انجام می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا ،وزیر کشور گفت: وزارت کشور از نظر قانونی دخالتی در امور شورای نگهبان ندارد اما در عین حال تعاملات خود را با این نهاد انجام می دهد.

Rahmani_Fazli_4عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش فصلی خانه احزاب در سالن الغدیر وزارت کشور افزود: با رابطه رفاقتی و به احترام رئیس جمهوری با شورای نگهبان تعامل کرده و تا جاییکه می توانیم کمک می کنیم.
وزیر کشور با اشاره به مذاکرات و دیدارهای خود با دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: با آقای جنتی توافق کردیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم حقی ضایع می شود، نماینده ای گذاشته و مساله را پیگیری کنیم و مقیدم قانون باید پیگیری شود.
رحمانی فضلی ادامه داد: هر قدر خداوند را در تسلیم سرنوشت کشور به دست مردم شکر کنیم، کم گذاشته ایم و باید تلاش کنیم تا در مقابل شهدا پاسخگو باشیم.
وی افزود: از شروع انتخابات، مقدمات کارهای اداری، جاری و هماهنگی ها انجام شد و بنا این بود که با شورای نگهبان، روی محور قانون و تعاملف کارها پیش رود.
وزیر کشور گفت: شورای نگهبان با ما خیلی همکاری کرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی کردیم و نتیجه این تعامل خوب بود.

** تشکیل یکهزار و ۶۳ هیات اجرایی در کشور

رحمانی فضلی با اشاره به تشکیل یکهزار و ۶۳ هیات اجرایی در کشور افزود: همیشه تشکیل هیات های اجرایی از مراحل سخت کار است زیرا باید ۳۰ نفر را معرفی کنیم و از بین اینها هیات نظارت باید هشت نفر را انتخاب کند.
وی ادامه داد: همیشه این معرفی کردن و عدم انتخاب اینها به یک سری اختلاف هایی منجر می شد که در سطح تهران همیشه به وزرا و شورای نگهبان و بالاتر از اینها حتی رئیس جمهوری ارجاع می شد، اما این بار با هماهنگی که داشتیم این تعداد هیات تشکیل شد و اختلافی ایجاد نشد و انرژی در رفع نقاط اختلاف صرف نشد.
رحمانی فضلی گفت: ترکیب بگونه ای بود که اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین اعتراضی به این ترکیب نداشتند و حداقل من ندیدم، هم شورای نگهبان و هم ما راضی بودیم و نتیجه آن نتیجه خوبی بود.

**مر قانون را در مورد صلاحیت ها داریم

وزیر کشور گفت: از اول هم گفتیم، مر قانون را در مورد صلاحیت ها داریم، عدم احراز در هیات های اجرایی نیست و نمی توانیم عدم احراز بزنیم و قانون به ما این اجازه را نمی دهد.
وی ادامه داد: البته قانون به ما این اجازه را داده که تحقیقات محلی انجام دهیم و وزارت کشور باید ساز و کاری برای این کار ایجاد و نهادینه می کرد تا هم اینک که قانون این اجازه را داده درست انجام شود.
رحمانی فضلی گفت: این ظرفیت در وزارت کشور نبود و در هفت، هشت روز نمی توانستیم تحقیقات محلی انجام دهیم و نتیجه این شد که ۱۰ هزار نفر فاقد سابقه از بین ۱۲ هزار نفر به ما ابلاغ کردند.
وی ادامه داد: از بقیه افراد ۳۰۰ نفر انصراف دادند و حدود ۸۰۰ نفر با دلایل و اسناد متقنی که از دستگاه های استعلام شونده به ما داده بودند، تایید صلاحیت نشدند.
وزیر کشور گفت: وظیفه خود را در هیات های اجرایی انجام دادیم و در حوزه ثبت نام ها ایرادی که به ما وارد شد این بود که وزارت کشور تلاش می کند زیاد بیایند ثبت نام کنند که بعد اینها رد صلاحیت شوند یا نرسند اینها را بررسی کنند و فله ای تایید صلاحیت کنند یا اگر رد شدند برای شورای نگهبان هزینه درست کنند؛ ما روحمان از چنین چیزی خبر نداشته است.

** اگر زمان ثبت نام دو هفته بود ۲۴ هزار نفر برای مجلس نامنویسی می کردند

وی افزود: اگر به جای یک هفته ثبت نام زمان آن دو هفته می شد عدد ثبت نامی ها به ۲۴ هزار نفر می رسید.
رحمانی فضلی ادامه داد: هیات های نظارت نظر خود را دادند و در جریان رد و یا تایید صلاحیت ها بودیم؛ از نظر قانونی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان در تایید و رد نهایی صلاحیت ها نداریم و نمی توانیم امر، نظارت و شکایت کنیم و قانون به ما چنین اجازه ای نداده است.
وی گفت: شورای نگهبان بطور مستقیم مسئول ناظر است اما به دلیل احساس مسئولیتی که داشتیم و احساس می کردیم، برخی افراد و اشخاص شاید در زمان کوتاه واقعا بررسی و دقت نشده و اقدامات لازم است پیگیری شود.
وزیر کشور ادامه داد: هم رئیس جمهوری دستور پیگیری به من دادند و هم خود رئیس جمهوری پیگیر مساله بودند و توقع عمومی از اعضا و گروه ها بود که به ما مراجعه می کردند.
رحمانی فضلی افزود: با شورای نگهبان از بعد مشورتی و همراهی وارد صحبت شدیم و تلاش کردیم نظرات خود را به آنها منتقل کنیم. تعاملات ما با شورای نگهبان وجود دارد و بدنبال این هستیم که قانون اجرا شود و حق هیچکس ضایع نشود و حداقل رقابت در جامعه شکل گیرد.

tel final1

Share