آیت‌الله خاتمی:

مجلس خبرگان مجلس شیوخ و افراد مسن است/مسن بودن یکی از معیارهای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسن بودن یکی از معیارهای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان است، تصریح کرد: ما تاکید داریم که مجلس خبرگان مجلس شیوخ و افراد مسن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در دوازدهمین نشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: امام خمینی (ره) همواره به اساتید حوزه علمیه تاکید می‌کردkhatamiند که یک روز در هفته را به طرح مباحث اخلاقی بپردازید تا طلاب همیشه با این مباحث همراه باشند.

وی افزود: رهبر انقلاب نیز بر ترویج اخلاق عملی بین طلاب تاکید دارند و طرح مباحث اخلاقی به تنهایی به شکل تئوری و علمی را سازنده نمی‌دانند.

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه رهبر انقلاب امام راحل (ره) را به عنوان الگوی عملی اخلاق معرفی می‌کنند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری به حوزه علمیه توصیه می‌کنند که در زمینه اخلاق، الگوهای عملی به طلاب معرفی کنید و امام خمینی (ره) را به عنوان یکی از این الگوها مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به نقش نماز شب در تقویت خوش‌‌اخلاقی اظهار کرد: رهبر انقلاب به مسئولین حوزه علمیه فرموده‌اند اگر بتوانید طلبه را نماز شب‌خوان بار بیاورید، ۶۰ درصد فعالیت های اخلاقی را انجام داده‌اید.

آیت الله خاتمی مخاطب‌شناسی را یکی از لازمه‌های تدریس اخلاق عنوان کرد و گفت: معمولا اساتید اخلاقی به مدارس علمیه ای اعزام می‌شوند که مشکلات آن مدرسه را نمی‌دانند و به طرح مباحث غیر ضروری می‌پردازند درحالی که وظیفه معاونت تهذیب حوزه علمیه این است که با شناخت هر مدرسه علمیه، استاد مناسب آن را اعزام کند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تکرار مکررات، جذابیت درس اخلاق را از بین می‌برد تاکید کرد: اساتید اخلاق باید مباحث را به شکل سلسله‌وار تدریس کنند و از تکرار مکررات بپرهیزند چون طرح مباحث تکراری جذابیت و تاثیر درس اخلاق را از بین می‌برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک‌سو نگری را از آسیب‌های تدریس اخلاق برشمرد و گفت: اساتید اخلاق باید از یک‌سونگری در تدریس اخلاق بپرهیزند و با طرح مباحث حوزه اخلاق اجتماعی و سیاسی از اکتفا به مباحث سلوک فردی پرهیز کنند.

وی اذعان کرد: هرچند استفاده از اساتید جوان برای تدریس اخلاق را رد نمی‌کنیم اما ریش سفید و مسن بودن استاد تاثیر این درس را بیشتر می‌کنند.

خاتمی ادامه داد: استفاده از افراد مسن و باتجربه برای تدریس اخلاق سبب دلنشین شدن این مباحث برای طلاب و در نتیجه استقبال بیشتر می‌شود بنابر این معاونت تهذیب حوزه علمیه باید به این مسئله توجه کند و از این‌گونه اساتید بیشتر استفاده کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسن بودن یکی از معیارهای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان است، تصریح کرد: ما تاکید داریم که مجلس خبرگان مجلس شیوخ و افراد مسن است.

وی بر لزوم تولید کتاب‌های به‌روز اخلاقی تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه علمیه نداشتن متون به‌روز اخلاقی است بنابر این معاونت تهذیب حوزه علمیه باید به فکر تولید کتاب‌های متناسب با زمان حاضر باشد حتی اگر مجبور شود هرسال در آن کتاب‌ها تجدید نظر کرده و تغییر ایجاد کند.

خاتمی اضافه کرد: اگر یک مجموعه کتاب جامع اخلاقی بنویسیم که مباحث اخلاقی را از پایه یک تا ۱۰ حوزه به شکل سلسله‌وار و منظم بیان کند، تحولی در درس اخلاق ایجاد کرده‌ایم.

وی کتاب نسیم هدایت را از نمونه کتاب‌های به روز اخلاقی توصیف کرد و گفت: کتاب نسیم هدایت که توسط انتشارات شفق چاپ شده شامل یک‌سری پرسش و پاسخ با حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و مصباح یزدی است و مباحث روز و مورد نیاز اخلاقی را به شکلی جذاب و خواندنی بیان کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمبود فضا برای تدریس اخلاق را یکی از مشکلات موجود دانست و ابراز کرد: در زمان آیت‌الله مشکینی بسیاری از طلاب به خاطر کوچک بودن مکان درس اخلاق آن مرحوم از بیانات وی محروم می‌شدند یا به زحمت می‌افتادند به همین دلیل حوزه علمیه باید به فکر مشخص کردن مکان‌های بزرگ و مخصوص برای برگزاری درس اخلاق باشد.

وی با بیان اینکه در جلسات درس اخلاق بزرگان حوزه نباید رسانه ها و صدا و سیما حاضر باشند، اظهار کرد: اگر درس اخلاق بزرگان با حضور خبرنگار و فیلمبردار برگزار شود اساتید نمی‌توانند همه آسیب‌ها را به راحتی بیان کنند در نتیجه برخی از مباحث مهم مغفول می‌مانند.

tel final1

Share