ضرورت تشکیل وزارت انرژی به روایت عضو کمیسیون برنامه و بودجه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تشکیل وزارت انرژی گفت: «علی رغم اهمیت بخش انرژی در اقتصاد کشور و نیاز توسعه پایدار به این بخش شاهد عدم وجود انسجام فکری و عدم تمرکز در تصمیم گیری و سیاست گذاری در این بخش هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به گزارش عصر ایران ،غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تشکیل وزارت انرژی گفت: «علی رغم اهمیت بخش انرژی در اقتصاد کشور و نیاز توسعه پایدار به این بخش شاهد عدم وجود انسجام فکری و عدم تمرکز در تصمیم گیری و سیاست گذاری در این بخش هستیم.

jafarzade_5778عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: هر کدام از وزارتخانه های نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی و وزارت صنعت و معدن در تصمیم گیری ها در این بخش نقش موثری دارند اما تصمیم گیری در بخش انرژی کشور از تمرکز لازم برخوردار نیست و تقسیم کار و وظایف مربوط به آن بر اساس واقعیت های موجود کشور صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اتخاذ این روش سبب شده متولیان امر انرژی هر ساله با تخصیص اعتبار از بودجه کشور بعضا به صورت جداگانه پیگیر اهداف مشترکی باشند.

این نماینده مجلس افزود: در دو وزارتخانه نفت و نیرو دو سازمان عریض و طویل به اجرای بهینه سازی مشغول هستند و موفقیت چندان چشمگیری هم نداشته‌اند و این درحالی است که می‌توانند باهم یک مسیر را طی کنند و از موازی کاری دست بردارند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با برشمردن معایب فعلی وزارت نیرو خاطر نشان کرد: با توجه به وابستگی بخش برق کشور به نفت و گاز، ضرورت جدایی بخش برق از وزارت نیرو و تشگیل شرکت گاز و برق پیشنهاد می‌شود.

جعفرزاده گفت: بسیاری از تحقیق‌ها و برنامه‌های کلان به دلیل عدم هماهنگی بین این دو وزارتخانه تا کنون عملی نشده است. از جمله می‌تواند به سیاستگذاری در بخش انرژی و تدوین سند راهبردی و طرح جامع انرژی کشور اشاره کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تطابق در قانون تصویب شده وزارت نیرو باعث شده است که این وزارتخانه به همان وزارت آب و برق سابق تبدیل شود. وزارت نیرو در حال حاضر مسئولیت ۶ درصد آب کشور که همان آب شرب است را در اختیار دارد و مدیریت ۹۰ درصد آب کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است به نظر می‌رسد به دلیل اهمیت منابع آبی لازم است این بخش زیر نظر بخش واحدی قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: حفاظت از حریم رودخانه‌ها بر اساس قانون بر عهده وزارت نیرو است و با توجه عملکرد ضعیف وزارت بهتر است این امر خطیر بر عهده سازمان محیط زیست قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: عملکرد وزارت نیرو در زمینه واگذاری نیروگاه‌های حرارتی ضعیف بوده است. این نیروگاه‌ها به بخش‌های نیمه دولتی و غیر متخص واگذار شده است که حتی مورد اعتراض ریاست مجلس قرار گرفت. به نظرمی‌رسد باید خصوصی سازی مورد توجه قرار گیرد و روند خصوصی سازی در این وزارتخانه مورد بازنگری قرار بگیرد. نباید اجازه بدهیم دولت در تمام امور دخالت داشته باشد که این مغایر با اصل خصوصی سازی است.

جعفرزاده تصریح کرد: بررسی متوسط راندامان نیروگاه‌های حرارتی در ده سال اخیر نشان داده است که وزارت نیرو در زمینه بهره برداری از این نیروگاه که جزء تخصصی ترین، حساس ترین و حیاتی ترین نقاط است موفق نبوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر می رسید وابستگی به نیروگاه‌های حرارتی به سوخت های فسیلی بهره وری آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بهتر است مدیریت بخش نیروگاه به یک نهاد واحد و زیر نظر وزارت انرژی واگذار شود.

وی تصریح کرد: تلفات سنگین در شبکه‌های توزیع برق هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند. دلیل آن هم توزیع سوخت رایگان به وزارت نیرو است و همین باعث شده آنها حساسیت لازم را نداشته باشند. در دنیا صنعت برق به بخش خصوصی واگذار شده است و بر اساس قیمت واقعی بهانی نفت انجام می‌شود.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت در پایان خاطر نشان کرد: برخی فعالیت‌های وزارت نفت و نیرو نظیر ارائه خدمات به مشترکین و صدور قبض مشابه یکدیگر است و در صورت تاسیس وزارت انرژی این مسائل تجمیع می شود.

tel final1

Share