با کاندیداهای خبرگان گیلان آشنا شوید

سیّد محمّدصادق علم‌الهدی کیست؟/از حضور در درس آیت‌الله بهجت تا ارادت به مغز متفکر اسلامی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیّدمحمّدصادق علم الهدی مدرّس سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم,عضو مجمع عمومی جامعه مدرّسین حوزه علمیه,عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم, ریاست علمی مدارس علمیه آیه الله العظمی لنگرودی قده و عضو کمیتهٔ فقهی ـ اصولی اداره کلّ جذب قضات قوّه قضائیه است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیّد محمّد صادق علم الهدی برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان گیلان احراز صلاحیت شده است.بر همین اساس برای آشنایی بیشتر مردم گیلان با ایشان نگاهی به زندگینامه و همچنین سوابق علمی وی می اندازیم.

t5av_منتخب_۳سیّدمحمّدصادق علم الهدی مدرّس سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم,عضو مجمع عمومی جامعه مدرّسین حوزه علمیه,عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم, ریاست علمی مدارس علمیه آیه الله العظمی لنگرودی قده و عضو کمیتهٔ فقهی ـ اصولی اداره کلّ جذب قضات قوّه قضائیه در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در تهران » از پدر و مادری که هر دو از سادات حسینی و از تبار عالمان بزرگ بودند، چشم به جهان گشود. برحسب شجرنامه‌های موجود، ایشان از طرف پدر ـ از طریق امام صادق(ع)ـ و از طرف مادر ـ از طریق امام سجاد(ع) ـ به حضرت سیّد الشهدا اباعبدالله الحسین(ع) متصل می شود. گفته می‌شود شجره نامه نیاکان ایشان درخزانه آستانه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) محفوظ است.

خاندان پدری

وی فرزند ارشد آیت الله آقای حاج سید عبدالهادی علم الهدی از مدرّسین سطوح عالی حوزه علمیه است و جدّ امجد ایشان آیت الله سید محمّد علم الهدی (۱۳۰۶-۱۳۶۷ هـ ش) از تلامذه آیات عظام بروجردی و محقّق داماد و از مدرّسین و علمای جلیل القدر دوران خود بود و جدّ اعلای وی مرحوم آیت الله سید علی علم الهدی (۱۳۱۲-۱۳۹۳ هـ ق) از علما و مؤلّفین حوزه علمیه مشهد مقدّس می باشد.از دیگر اجداد پدری ایشان می توان به آیت الله میرزا مهدی حسینی معروف به «شهید رابع» (۱۱۵۲-۱۲۱۸ هـ ق) اشاره کرد.

خاندان مادری

جدّ اعلای مادری وی، فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی سید مرتضی حسینی لنگرودی گیلانی (۱۳۰۶-۱۳۸۳ هـ ق) است که از شاگردان برجسته آیات عظام سیّد ابوالحسن اصفهانی و میرزای بزرگ نائینی و از مراجع معاصر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بود. در شهر مقدّس قم دو مدرسه علمیّه به نام آن بزرگوار تأسیس شده است.
بر حسب شجره نامهٔ موجود، اجداد مادری سیّد محمّد صادق علم الهدی از تبار عالم ربّانی آقا میر علی بن سیّد حسین دیلمانی معروف به امام‌زاده «پلا سیّد» هستند که بقعه‌ای معروفی در سادات محلّه دارد.

از حضور در درس  آیت الله بهجت فومنی تا مدیریّت آموزشی و علمی مدرسه علمیّه

 علم الهدی از سال ۱۳۶۹ وارد حوزه علمیه قم شد و با شور و شوق به تحصیل علوم دینی پرداخت و به مدد استعداد و پشتکار خویش، مراحل رشد علمی را پشت سر نهاد و دیری نپایید که در سطح درس خارج حوزه علمیّه قرار گرفت و در درس اساتید برجسته ای همچون حضرات آیات بهجت فومنی، شبیری زنجانی و حسینی میلانی حاضر شد.

سیّد محمّدصادق علم الهدی از سال ۱۳۷۶ با آموزش ادبیّات و منطق به طور رسمی به تدریس پرداخت و از سال ۱۳۸۲ بر کرسی تدریس سطوح عالی حوزه علمیّه تکیه زد، او تاکنون در بسیاری از محافل علمی معتبر حوزه علمیه قم از جمله: مدرسه آیت الله گلپایگانی، مدرسه فیضیّه، مدرسه خان، مدرسه آیت الله لنگرودی و… به تدریس کفایه، رسائل، مکاسب، فلسفه، حلقات و… اشتغال داشته است. همچنین از سال ۱۳۸۶ به دعوت مرکز مدیریّت حوزه علمیه خواهران عهده دار تدریس علم اصول در مقطع فوق لیسانس در استدیوی این مرکز بوده است و از سال ۱۳۹۰ تا کنون، در کنار تدریس دروس سطح عالی در حوزه علمیه قم، به تدریس خارج اصول فقه نیز اشتغال دارد.
وی در کنار تدریس، از سال ۱۳۸۶ تا امروز مدیریّت آموزشی و علمی مدرسه علمیّه آیت الله لنگرودی را بر عهده داشته است.

ارادت به مغز متفکر اسلامیs4sf_منتخب_۴

به گزارش دیارمیرزا علم الهدی در زندگی نامه خود نوشت خود می نویسد: «بجاست در این مجال، از بزرگی یاد کنم که علی رغم آنکه او را هیچگاه درک نکردم؛ اما گویی سالهاست که در کنارش زیسته ام و از او نکته ها آموخته ام. کسانی که مرا می شناسند، از ارادت قلبی و تعلق روحی و نزدیکی فکری اینجانب با شهید والا مقام، مرحوم آیه الله سید محمدباقر صدر آگاهند. چهره ای که فکر و سلوک و روش و منش او، بیشترین تأثیر را بر شخصیت و شاکله فکریم داشت. اینکه او را از کی و چگونه شناختم، برایم روشن نیست، اما از همان سنوات نخست طلبگی، او و اخبارش را کنجکاوانه دنبال می کردم و بعدها که با آثار و آرائش آشنا شدم، افق فکری او را به خود بسیار نزدیک یافتم و اینک سالهاست که در مدرسه فیضیه، شب ها، بعد از نماز، به تدریس اندیشه های اصولی او -که در قالب حلقات ثلاث، تدوین یافته است- مشغولم.»

گفتنی است علامه شهید، آیت الله سید محمد باقر صدر، یکی از بزرگترین اندیشمندان مسلمان _ و به تعبیر امام خمینی: «مغز متفکر اسلامی» _ در تاریخ اسلامی به ویژه در قرن چهاردهم هجری است.وی که از جمله فعالان سیاسی شیعی ضد حکومت بعث عراق بود در سال ۵۹ با دستور صدام حسین زندانی و شکنجه شد و در نهایت به شهادت رسید.

گیلان سرزمین مادری

سیّد محمّدصادق علم الهدی که در چهارمین دوره اننتخابات مجلس خبرگان رهبری(سال ۸۵) نیز کاندیدا شده و بنا به گفته خودش از پس آزمون های شورای نگهبان نیز برآمده بود, پس از ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در گفتگو با ایلنا در خصوص دلایل کاندیداتوری خود حوزه انتخابیه گیلان گفته بود: گیلان را خانه مادری خود می‌دانم و خوشحالم که خدا توفیق داده در این مجلس کاندیدا شوم. سید محمدصادق علم الهدی در پاسخ به این سؤال که آیا شما با عموی خود آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد اختلاف فکری دارید؟ با تاکید بر تفاوت جایگاه‌ها بین خودش و آیت‌الله علم‌الهدی گفت: در روش‌ها ممکن است تفاوت‌هایی بین من و ایشان باشد؛ البته هر دوی ما در هدف اشتراک‌ داریم و آن اینکه خواهان حفظ شأن و جایگاه رهبری معظّم و خواهان جامعه دینی و صلاح و خیر مردم هستیم، اما در بعضی روش‌ها ممکن است بنده را نسبت به معظّم له متفاوت ارزیابی کنند که این امر طبیعی است.

tel final1

Share