مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت

دریافت عوارض ایمنی ساختمان؛تنها منبع درآمد آتش‌نشانی رشت/تجهیزات ایمنی ماموران آتش‌نشانی رشت کمبود‌های فراوانی دارد/در انتظار رسیدن ۶ دستگاه خودروی نیمه سنگین به رشت هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،آتش‌نشانی را برخی از کارشناسان به ارتش یک شهر تشبیه می‌کنند؛ زمانی که یک ارتش بدون تجهیزات باقی بماند، نمی‌توان از آن انتظار پیروزی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از ویژه نامه همشهری استان گیلان  ،آتش‌نشانی را برخی از کارشناسان به ارتش یک شهر تشبیه می‌کنند؛ زمانی که یک ارتش بدون تجهیزات باقی بماند، نمی‌توان از آن انتظار پیروزی داشت. ماموران آتش‌نشانی نیز در صورتی که از تجهیزات لازم برخوردار نباشند، جز با تکیه بر فداکاری، تجربه و دانش تجربی نمی‌توانند امدادرسانی به شهروندان را در زمان حوادث و حریق انجام دهند.سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت از فعال‌ترین سازمان‌های استان است، اما با وجود فعالیت گسترده ماموران فداکار این سازمان، کمبود تجهیزات ایمنی و امکانات مدرن مشکلاتی برای نیروهای این سازمان ایجاد کرده است. در ماه‌های اخیر به دلیل نداشتن لباس‌های نو و استاندارد تعدادی از ماموران آتش‌نشانی حین عملیات دچار آسیب شده‌اند؛ چند مامور آتش‌نشانی هم حین کمک به شهروندان محصور در میان حریق در مسکن مهر، به علت داشتن کپسول تنفسی خود را به آتش زده‌اند. برای رفع این کمبودها و اهمیت فعالیت این سازمان در شهری مثل رشت که آمار آتش‌‌سوزی‌در آن بالاست، با «بابک رمضانی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت گفت‌وگو کردیم. رمضانی چند ماه است که مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفته است.
Untitled-2کمبود تجهیزات در آتش‌نشانی رشت گاه باعث نگرانی شهروندان می‌شود. در حال حاضر این سازمان با چه کمبودهایی مواجه است؟
کمبود تجهیزات و امکانات در آتش‌نشانی‌های کل کشور وجود دارد. به عنوان مثال با وجود بلندمرتبه‌سازی‌های گسترده در تهران، بنا بر استانداردهای جهانی باید حداقل ۳۰ نردبان بلند برای آتش‌نشانی این‌شهر تهیه شود، اما در حوادث مختلف مشاهده شده که آتش‌نشانی تهران با فقدان نردبان کافی مواجه است. دلیل این موضوع، قیمت بالای تجهیزات آتش‌نشانی است. با اینهمه فداکاری‌های ماموران آتش‌نشانی در تهران و سایر شهرهای کشور، فقدان تجهیزات و امکانات را جبران می‌کند. در رشت نیز از نظر امکانات دچار کمبود هستیم، اما در ۲ سال اخیر تحولات قابل توجهی در راستای تجهیز سازمان آتش‌نشانی رشت ایجاد شده است. به طوری‌که از ابتدای امسال ۳ ایستگاه آتش‌نشانی در خیابان‌های دیانتی، مسکن مهر و در جاده تهران (نزدیک دانشگاه گیلان) احداث شد که بی‌شک بر ایمنی شهر می‌افزاید.
با وجود این، تجهیزات ایمنی ماموران آتش‌نشانی رشت کمبود‌های فراوانی دارد؛ در ماه‌های اخیر ۹ نفر از ماموران آتش‌نشانی رشت در جریان ماموریت‌، دچار حادثه و آسیب‌های جدی شده اند.
به هیچ وجه منکر کمبود امکانات نیستیم؛ اکنون به جای ۱۰ دستگاه سه‌پایه نجات (که برای امداد به شهروندان سقوط کرده در چاله‌ها و چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد) فقط ۳ سه‌پایه‌ نجات در رشت وجود دارد. همچنین به ازای ۳۰۰ دستگاه تنفسی که برای ماموران در زمان اطفای حریق نیاز داریم، ۵۰ دستگاه در حال حاضر موجود است.البته در ۲ سال اخیر ۳۰ دستگاه تنفسی دو ماسکه از سوی شهرداری خریداری شد که می‌تواند تا ۴۰ درصد منجر به افزایش ایمنی تجهیزات آتش‌نشانان شود. علاوه بر این ۶۶ دست لباس نو استاندارد ضد حریق، در یک سال اخیر از شهرداری تحویل گرفته‌ایم.
فرسوده بودن دستگاه‌ها و خودروهای نیمه سنگین اطفای حریق در آتش‌نشانی رشت به خوبی مشهود است. در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟
خوشبختانه برای نوسازی این خودروها نیز تلاش‌هایی در حال انجام است، به طوری‌که با خرید ۶ دستگاه خودروی نیمه سنگین ساخت کشور آلمان که از بهترین تولیدکنندگان این خودروهاست، توانسته‌ایم در راستای نوسازی خودروها نیز اقدام کنیم. در حال حاضر قرارداد خرید خودروها امضا و هزینه آن‌ها پرداخت شده است؛ در انتظار رسیدن خودروها به رشت هستیم.
راهکار رفع کمبود تجهیزات را در چه چیزی می‌دانید؛ کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری یا درآمدزایی؟
بی‌شک نمی‌توان فقط به کمک‌های شهرداری متکی بود؛ هر سازمانی باید درآمدزایی داشته باشد. اگرچه هر گونه آموزشی که به شهروندان یا اصناف ا رائه می‌شود کاملا رایگان است، اما به دنبال درآمدزایی برای سازمان آتش‌نشانی هستیم. نهادینه شدن پرداخت عوارض ایمنی در نوسازی املاک، کمک بسیاری به این سازمان خواهد کرد.
آیا پرداخت عوارض ایمنی در نوسازی‌ها توسط شهروندان قانونی است؟
این عوارض کاملا قانونی است، اما متاسفانه هنوز در بین شهروندان نهادینه نشده است. در حالی‌که با پرداخت این عوارض، شهروندان به تجهیز آتش‌نشانی که می‌تواند در مواقع بروز حوادث یاریگر آن‌ها باشد، کمک خواهند کرد. به عبارت بهتر شهروندان در ایمنی و ارتقای امدادرسانی در زمان بروز حوادث، به طور غیرمستقیم کمک خواهند کرد.
برای سال ۹۵ رویکرد سازمان آتش‌نشانی چیست؟
آنچه در حیطه وظایف آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری باشد بی‌شک به شهروندان ارائه خواهد شد. مردم رشت مطمئن باشند که ماموران آتش‌نشانی با تمام وجود و فداکاری در زمان لازم یاریگر شهروندان خواهند بود، اما در حوزه کمبود تجهیزات تلاش خواهیم کرد که درآمدزایی داشته باشیم.
علاوه بر این در راستای ارتقای ایمنی شهر با حمایت‌های شهردار، تلاش خواهیم کرد که تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی را به ۱۷ ایستگاه برسانیم، به طوری که در حال حاضر ۴ زمین برای احداث ایستگاه‌ها امکان سنجی شده است.

tel final1

Share