سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد

تایید صلاحیت ۶۲۳۰ داوطلب مجلس/امکان رقابت برای کاندیداهای خبرگان در تمامی استان‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات از تائید صلاحیت ۶ هزار و ۲۳۰ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا , سیامک ره‌پیک طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت:‌ بیش از ۱۲ هزار نفر برای مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند که ۶ هزار و ۲۳۰ نفر تائید صلاحیت شدند و صلاحیت ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تائید نشد.۱۴۵۵۶۱۷۳۵۹۱۶۵_rahpici-3

وی ادامه داد: ۶۱۲ نفر نیز از نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از حدود ۲ ماه فعالیت از زمان ثبت‌نام داوطلبان از نظر قانونی بررسی صلاحیت‌ها در تمامی مراحل طی شد و دیشب نیز آخرین مرحله بررسی و اعلام نظر در مورد وضعیت صلاحیت کسانی که رد ابتدایی شده بودند، اعلام شد.

ره‌پیک ادامه داد: بنابراین از نظر زمانبندی قانونی شورای نگهبان وضعیت حدود ۱۲ هزار داوطلب را مورد بررسی قرار داد که این از مرحله ثبت‌نام، تشکیل هیات‌های اجرایی، تشکیل هیات‌های نظارت، اظهارنظر هیات مرکزی نظارت، اظهارنظر در شورای نگهبان در مرحله اول و اظهارنظر در شورای نگهبان در مرحله دوم انجام و این فرایند طی شد.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تصریح کرد: از حدود بیش از ۱۲ هزار نفر که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند ۶ هزار و ۲۳۰ نفر تائید صلاحیت شدند و حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تائید صلاحیت نشدند که این ها اعم از عدم احراز و عدم تائید صلاحیت بودند. همچنین حدود ۶۱۲ نفر از نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادند و از بررسی صلاحیت ها خارج شدند.

وی گفت:‌ اگر بخواهیم ۶ هزار و ۲۳۰ نفر را با مجموع داوطلبان مجلس شورای اسلامی مقایسه کنیم، رقم قابل توجهی است. در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، مجموع افرادی که برای انتخابات داوطلب شده بودند و مورد تائید قرار گرفته و یا قرار نگرفتند حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر بودند و این دوره با توجه به افزایش داوطلبان حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر صلاحیت شان تائید شد. با توجه به تعداد کرسی های مجلس شورای اسلامی بیش از ۲۱ نفر برای هر کرسی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

ره‌پیک درباره تخلفات انتخاباتی که سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود گفت‌: گزارش های متنوعی به شورای نگهبان ارجاع می‌شود که بعضی از آن‌ها موثر و قابل توجه در پرونده است؛ همچنین دستگاه‌های دیگری نیز گزارش‌ها را نظارت و رصد می‌کنند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره آمار تخلفات گفت: آمار دقیقی در حال حاضر ندارم، اما مواردی که تخلفات روشن است و در زمان مقرر بدست ما رسیده، در پرونده وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر در زمان تبلیغات از سوی کاندیداها تخلفی صورت بگیرد آیا این تخلف باعث سلب صلاحیت آن‌ها می‌شود گفت:‌ ممکن است؛ اگر تخلف در حدی باشد که از نظر قانونی معنایش این باشد که کسی شرایط نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را ندارد ممکن است این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: منظور همان شرایطی است که در قانون آمده، در مرحله تبلیغات حتی تا زمان اخذ رای اگر تخلفی صورت گیرد که بیانگر این باشد که نامزد انتخابات شرایط احراز را ندارد، طبیعتا مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به او تصمیم گیری می‌شود.

ره‌پیک گفت: آماری که وزارت کشور درباره نتایج بررسی صلاحیت ها اعلام می‌کند از سوی شورای نگهبان به آن‌ها اعلام می‌شود. ممکن است شورای نگهبان نتایج کامل‌تری را به وزارت کشور اعلام کند و نظرات وزارت کشور طبق نظریه اولیه شورای نگهبان باشد.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه اگر در برخی از استان‌ها تنها یک کاندیدا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته باشد، آرای آن فرد به چه میزان باید باشد، گفت: با توجه به امکان نقل و انتقال، نقل و انتقالاتی صورت گرفته. در حال حاضر در ۶ استانی که کاندیداها به تعداد کرسی‌ها بود، مشکل حل شد و اکنون در تمام استان‌ها امکان رقابت وجود دارد.

tel final1

Share