مسئولان در جمع خبرنگاران عنوان کردند

بهترین مقابله با بداخلاقی‌های رسانه‌ای توسط خود رسانه‌های گیلان انجام شد/باید زمینه برخورد همه جانبه با رسانه های خاطی فراهم شود/کمیته تخصصی ویژه رصد رسانه‌های مجازی و امنیت در گیلان تشکیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمدی‌پور اضافه کرد: بهترین مقابله با بداخلاقی‌های رسانه‌ای اخیراً توسط خود رسانه‌های گیلان انجام شده و تجمیعی که رسانه‌های استان در مقابله با برخی از بداخلاقی‌های رسانه‌ای انجام داده‌اند قابل قدردانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ,محمد احمدی‌پور ظهر امروز در همایش رسانه و اخلاق انتخاباتی در مجتمع خاتم‌الانبیا (ص) رشت اخلاق در تمام مباحث را مهم دانست.

photo_2016-02-18_17-19-08وی با بیان اینکه بداخلاقی‌های رسانه‌ای در گیلان به حدی نیست که موجب نگرانی شده باشد، افزود: در گیلان تعداد بسیار زیادی رسانه در قالب روزنامه، هفته‌نامه، رسانه‌های مجازی و… مشغول فعالیت هستند.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار گیلان با اشاره به اینکه به نسبت کثرت فعالیت رسانه‌ای در این استان بداخلاقی چندانی وجود ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی در بخش فن‌سالارانه پیشرفت خوبی در کشور داشتیم اما مناسب با آن در بخش فرهنگی پیشرفت نداشته‌ایم.

وی به تفاوت انتخابات این دوره با انتخابات دوره قبل اشاره کرد و گفت: در این دوره از انتخابات رسانه‌ها و فضای مجازی حضور چشمگیرتری دارند.

احمدی‌پور اضافه کرد: بهترین مقابله با بداخلاقی‌های رسانه‌ای اخیراً توسط خود رسانه‌های گیلان انجام شده و تجمیعی که رسانه‌های استان در مقابله با برخی از بداخلاقی‌های رسانه‌ای انجام داده‌اند قابل قدردانی است.

وی با تصریح بر اینکه چنین اقدام‌هایی روی افرادی که بداخلاقی انجام می‌دهند تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: افراد مذکور نیز تغییر رویه می‌دهند.

معاون سیاسی‌ـ‌امنیتی استاندار گیلان یادآور شد: اکنون موضوع انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رسانه‌ها و متولیان فرهنگی باید به خوبی به این موضوع بپردازند.

وی حضور در انتخابات را مهم دانست و متذکر شد: همه ما یک گرایش مشترک داریم و آن حضور حداکثری در صحنه انتخابات است.

باید زمینه برخورد همه جانبه با رسانه های خاطی فراهم شود

photo_2016-02-18_17-37-03به نقل از ایسنا ,حسین داداشی در همایش «رسانه و اخلاق انتخاباتی» که امروز در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت برگزاری انتخابات بر همگان آشکار است،اظهار کرد:برگزاری انتخابات در همه برهه های زمانی حائز اهمیت بوده اما در شرایط کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه رسانه ظرفیت مهم و اثرگذاری بر انتخابات است،افزود:ظرفیت رسانه ای با توجه به رشد فضای مجازی، پیشرفت تکنولوژی و عصر ارتباطات گستردگی بیشتری یافته است.

وی با تاکید بر اینکه فرصت ارزشمند استفاده از ظرفیت رسانه نباید به تهدید تبدیل شود،گفت:فعالیت رسانه در عرصه انتخابات باید با محوریت اخلاق مداری باشد.

داداشی با اشاره به ویژگی های رسانه اخلاق مدار،ادامه داد:رسانه اخلاق مدار تهمت نمی زند،دروغ نمی گوید، نشر اکاذیب نمی کند و هرگز با آبروی افراد مومن،مسلمان و مدیر بازی نمی کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با تاکید بر اینکه در ظرفیت رسانه نباید بداخلاقی و بی اخلاقی رخ دهد،اضافه کرد:باید زمینه برخورد همه جانبه با افراد خاطی فراهم شود زیرا دامان پاک جامعه خبری گیلان از هرگونه پلیدی و زشتی مبری است.

وی با بیان اینکه جامعه فرهنگی گیلان از بهترین و بااخلاق ترین ظرفیت رسانه ای برخوردار است،یادآور شد:استان گیلان بیشترین تعداد خبرنگار و ظرفیت رسانه را در کشور دارد و این افتخار بزرگی برای استان است.

داداشی با بیان اینکه حجم گسترده صاحبان قلم،اندیشه و فکر مایه مباهات است،یادآور شد:از مسئولین رسانه های استان خواستارم نظارت بیشتری بر عملکرد مجموعه خود داشته باشند تا زمینه های حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.

کمیته تخصصی ویژه رصد رسانه‌های مجازی و امنیت در گیلان تشکیل شد

photo_2016-02-18_17-19-22به نقل از شبستان ,سرهنگ ایرج محمدخانی، رئیس پلیس فتای گیلان امروز(۲۸ بهمن) در همایش رسانه و اخلاق انتخاباتی که در مجتمع خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) رشت برگزار شد با اشاره به فعالیت فضای مجازی در عرصه انتخابات گفت: رصد و پایش فضای مجازی در عرصه انتخابات در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است.

وی با اشاره به ابلاغیه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان به فرماندهی انتظامی استان اظهار کرد: بر اساس این ابلاغیه کمیته تخصصی ویژه رصد رسانه‌های مجازی و امنیت با محوریت پلیس فتا در گیلان تشکیل شده است.

محمدخانی ادامه داد: پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در دستور کار این کمیته است که با حضور دستگاه‌های حاکمیتی واجرایی تشکیل شده است.

وی رویکرد این کمیته را ایجابی دانست و تاکید کرد: طبق مصوبات این کمیته سایت‌ها، وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری و تحلیلی شناسایی شده و رصد می‌شوند.

رئیس پلیس فتای گیلان ادامه داد: بایدها و نبایدهای فعالیت رسانه‌ایی در کلام مقام معظم رهبری در این کمیته تهیه و به عنوان منشور رسانه‌ایی در استان منتشر شد.

وی تصریح کرد: خیلی از بداخلاقی‌های حوزه رسانه در فضای مجازی به علت عدم آگاهی مدیران و مخاطبان است که با این قبیل سایت‌ها همکاری می‌کنند.

محمدخانی با بیان اینکه لیستی از این نوع تخلفات تهیه شده است افزود: جایی که اقدامات ایجابی کمیته اثرگذاری و اثربخشی لازم را نداشته باشد با اخذ تعهد کتبی، برخورد قانونی شده و اگر این بداخلاقی‌ها ادامه یابد جهت پیگیری قضایی به دادستانی استان ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: پلیس فتا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام سایت‌های حوزه فضای مجازی را که شرایط فعالیت ندارند، شناسایی کرده و برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتای گیلان تاکید کرد: لیستی از سایت‌های فاقد مجوز طی گزارشی به دادستانی مرکز استان که مدعی العموم است ارجاع داده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برخی از این تخلفات و اقدامات سلبی آن در اختیار و حوزه استان نیست خاطرنشان کرد: این نوع اقدامات در کارگروه تعییین مصادیق مجرمانه کشور پیگیری می‌شود.

ورود به حریم خصوصی افراد جایز نیست

به نقل از ایسنا ,فیروز فاضلی در این همایش، حریم حرمت انسانی را در طراز حریم کعبه، حریم قرآن و حریم آل‌الله(ع) دانست و اظهار کرد: اخلاق رسانه‌ای یک امر جهان‌شمول و دارای هنجارها است که باید درونی شود.

وی با اشاره به نقش زمان و مکان در هنجارهای رسانه‌ای، افزود: اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای طی ۱۰ بند در مرام‌نامه یونسکو به ثبت رسیده است. صداقت، عدالت و حرمت انسانی جزو اولویت‌های اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌هاست.

فاضلی با بیان اینکه تکرار یک گزاره غیر واقعی از سوی رسانه‌ها آن را به واقعیت تبدیل می‌کند، یادآور شد: اصحاب رسانه راوی سوم شخص بین مردم و مسئولان هستند لذا در مقام «دانای کل» باید به قضاوت بپردازند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان حریم خصوصی انسان را دارای حرمت دانست و خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا ورود به حریم خصوصی افراد جایز نیست. اصحاب رسانه و خبرنگاران باید این نکته را مد نظر قرار دهند، زیرا ورود به حریم خصوصی افراد از لحاظ اخلاقی، انسانی و هنجارهای اجتماعی امری ناشایست به شمار می‌آید.

tel final1

Share