مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان مطرح کرد:

بندر انزلی پایلوت کریدور شمال – جنوب و مجهزترین بندر شمال کشور است/امضای اسناد خواهر خواندگی با بنادر حاشیه دریای خزر/اجرای کامل طرح جامع دریایی در بندر انزلی و آستارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گیلان با حضور مدیران اجرایی حمل و نقل استان در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گیلان با حضور مدیران اجرایی حمل و نقل استان در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

۴۹۱۹۶_origجلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گیلان با حضور مسئولان اجرایی حمل و نقل استان اعم از آقایان مهندس نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مهندس خاوری مدیر کل راه و شهرسازی و رئیس شورای حمل ونقل استان گیلان، مهندس رضوانی مدیر کل فرودگاه استان گیلان، مهندس کمانگر مدیر کل هواشناسی استان گیلان، مهندس طورانی مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان و مهندس پدارم نماینده مجری در استان دکتر پوریاری رئیس آموزشکده فنی لوشان مهندس آل محمدی مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان گیلان، در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع گردید و مهندس نعیمی با بیان مختصری از سابقه بندر انزلی و حمل و نقل دریایی در دریای خزر بیان کرد: بندرانزلی در سال ۱۳۰۶ که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال ۱۳۰۱ نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی به طول ۵۲۰ متر شروع و درسال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت.

سید علی نعیمی در این جلسه، بندر انزلی را به عنوان یکی از بنادر مهم و فعال در حاشیه دریای خزر و مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری عنوان نمود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به طرح توسعه بنادر گیلان بالاخص بندر انزلی در زمینه زیرساختها و روساختهای دریایی و بندری افزود: مساحت محوطه های بندر انزلی با استحصال ۱۴۲ هکتار و مساحت انبارهای قابل بهره برداری ۳۵۳۳۱ متر مربع می باشد و همچنین خاطر نشان کرد: مساحت انبارهای در حال احداث ۴۸۰۰۰ مترمربع و مساحت محوطه های بارانداز نیز ۵۹۲۳۰۰ مترمربع می باشد. وی تعداد اسکله ها را ۱۲ پست به طول ۱۶۸۴ متر عنوان کرد.

در ادامه مدیرکل بنادر گیلان، بندر انزلی را پایلوت کریدور شمال – جنوب،کریدور تراسیکا و مجهزترین بندر شمال کشور معرفی و دسترسی مناسب به بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو و آتیرائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان،   ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای CIS،  قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال –جنوب  و نزدیکی به کریدور تراسیکا،   برخورداری از مزایای منطقه آزاد تجاری و فراهم نمودن تسهیلات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران،  نزدیکی به فرودگاه بین المللی و مسیر دسترسی زمینی مناسب به استان های همجوار،   نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر،   دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار و پایتخت،  بهره گیری از توان بخش خصوصی در اداره ترمینالها و ایجاد فضای رقابتی جهت کاهش نرم تخلیه  و بارگیری،  ترمینال اختصاصی مسافری ( وجود پتانسیل مناسب جهت ایجاد و توسعه گردشگری دریایی )،   برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان،   بهره مندی از راه آهن بندرانزلی – قزوین و اتصال به شبکه سراسری راه آهن کشور ( به زودی ) را از مزایای بندر انزلی دانست.

وی با تاکید بر تقویت رویکرد تجاری و بازرگانی و ارتقای  رقابت پذیری بنادراستان به موارد موثراجرایی ذیل دربنادرگیلان اشاره کرد: وامضای اسنادخواهر خواندگی با بنادر حاشیه دریای خزر، مکاتبه با هفت استان همجوار برای جذب کالا و سرمایه گذاری در بنادر استان،  اجرای کامل طرح جامع دریایی در بندر انزلی و آستارا،  راه ندازی سامانه دریافت وجوه  درآمدبرکالابه صورت الکترونیکی (PC_POS)  برای اولین بار در بنادر شمالی، پیاده سازی سامانه جدیدآماردربنادرانزلی وآستارا،  افزایش تنوع کالاخصوصادرامرصادرات، برنامه ریزی جهت صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد پایانه اختصاصی،  ایجادبازارهای جدیدبرای بنادراستان (بازارهای کشورترکیه،عراق،آذربایجان،ارمنستان وروسیه ازطریق سه محورترانزیت، صادرات ، واردات و همچنین ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور را باعث افزایش ظرفیت و سهم ناوگان تجاری ایران در دریای خزر دانست.

در انتها اعضای شورای حمل و نقل استان گیلان با بحث و بررسی راهکارها و روشهای حمل و نقل چندوجهی در منطقه و استان، سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی را خاصه در بنادر گیلان در راستای سیاست های بازاریابی سرمایه گذاری و توسعه پایدار کشور دانستند.

tel final1

Share