مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفتکو با دیارمیرزا مطرح کرد

انتخاب رشت و لاهیجان برای «نوروز بازار»/با شهرداری رشت کاملا هماهنگ هستیم/انزلی را با نگاه به پیشینه تاریخی آن ببینند نه با تخریب بناها

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیزاده از انتخاب شهر رشت و لاهیجان توسط سازمان مرکزی برای برگزاری نوروز بازار خبر داد و گفت: امسال نوروز بازار تنها در ۱۲ استان کشور برگزار می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه احیای کاروانسرای لات موجب شکوفایی گردشگری رشت می شود اظهار کرد:احیای این کاروانسرا که توسط بخش خصوصی صورت گرفته است با موزه میراث روستایی مرتبط و از آنجا به داخل شهر رشت پیوند می خورد.

احیای خانه های تاریخی رشت

photo_2016-02-17_19-18-05علیزاده به اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت و پیاده راه فرهنگی اشاره کرد و گفت: شهرداری رشت بیش از ۵۰ پروژه در نظر گرفته که حدود ۱۷ پروژه کاروانسرا هستند و قرار شده است با مشارکت شهرداری ,صندوق احیا و میراث فرهنگی این پروژه ها احیا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان یکی از ویژگی های کاروانسرای لات را اقامتی و پذیرایی بودن آن عنوان کرد و یادآور شد:گردشگران از اقامت در هتل ها خسته شده و مطمئنا از اقامت در چنین فضایی استقبال می کنند.

علیزاده با تاکید بر احیای خانه های تاریخی رشت تصریح کرد:حمام کسما و تی تی کاروانسرای را از دیگر بناهای دارای پتانسیل بالا برای احیا و سرمایه گذاری هستند.

وی افزود:برای مشکل اقامتی رشت الزامی به احداث هتل های ۴ یا ۵ ستاره وجود ندارد و  می توان بخشی از مشکلات اقامتی را با احیای کاروانسراها و خانه های قدیمی رشت حل کرد.اما آنچه که بدان نیاز داریم احداث هتل های بزرگ به همراه سالن های همایش متعدد است تا در زمان غیر پیک سفر با برگزاری رویدادها و همایش های مختلف کمبود مسافر را جبران کنیم.

انتخاب رشت و لاهیجان برای «نوروز بازار»

مدیرکل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه گفتگو با اشاره به برگزاری «نوروز بازار» گفت: «نوروز» میراث معنوی ما است که به ثبت جهانی رسیده و حوزه فرهنگی آن فراتر از جغرافیای سیاسی ایران است.

علیزاده پژوهش و تحقیق در مورد نوروز , اسناد نوروز و اتفاقاتی که در سالهای گذشته هنگام نوروز رخ داده از جمله مواردی دانست که در برگزاری «نوروز بازار»بدان توجه می شود و گفت:پراکندگی نوروز بازار زیاد است و برای مثال می توان نوروزی خوانی را در پیاده راه فرهنگی برگزار کرد و یا خرید نوروزی در بازارهای محل صورت گیرد.

وی در بحث صنایع دستی بر ضرورت احیای عروسک های نظیر «تکم» تاکید کرد و یادآور شد:در صدد هستیم تا جشن عروسک ها و تمبر و خوراک ها را داشته باشیم.هرچقدر نوروز بازار به جا های که یادوار تاریخ ماست برده شود موفق تر خواهیم بود.

این مسئول از انتخاب شهر رشت و لاهیجان توسط سازمان مرکزی برای برگزاری نوروز بازار خبر داد و گفت: امسال نوروز بازار تنها در ۱۲ استان کشور برگزار می شود.

با شهرداری رشت کاملا هماهنگ هستیم

photo_2016-02-17_19-23-31علیزاده با بیان اینکه با شهردار رشت به جمع بندی خوبی رسیدیم اظهار کرد:در خصوص میدان شهرداری و سبزه میدان در حال بررسی هستیم تا ببینیم در دوره های تارخی چه شواهدی وجود داشته تا که آنها را مجددا احیا کنیم.نقشه های پهلوی اول و دوم کنار هم چیده شده تا این طرح بخوبی اجرا شود.

وی ادامه داد:خوشبختانه یک هماهنگی خوبی در سطح استان و ملی بین شهرداری رشت و اداره کل میراث دیده شده و از آنجایی که سطح پروژه ملی است عمده جلسات در تهران و سازمان مرکزی برگزار می شود و مایلیم که به بهترین نحو اجرا شود و کاملا هماهنگ هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از هماهنگی کامل با شهرداری در راستای احیای بافت تاریخی, گردشگری سلامت,بازآفرینی و پیاده راه  فرهنگی خبر داد و متذکر شد:البته ممکن است نقطه نظرات کارشناسی خودمان را داشته باشیم که در جلسات مشترک مطرح و رفع اختلاف می شود.برای مثال در بحث پارکینگ سوالاتی داریم وچگونگی اجرای پارکینگ های مکانیزه با رعایت حفظ ملاحضات تاریخی  باید صورت گیرد که روی آن مشغول کار کارشناسی هستیم.

نگاه شهردار رشت به سمت احیای بافت تاریخی و فرهنگی است/انزلی را با نگاه به پیشینه تاریخی آن ببینند نه با تخریب بناها

علیزاده با بیان اینکه نگاه شهردار رشت به سمت احیای بافت تاریخی و فرهنگی است اظهار کرد: در شهر انزلی نیز انتظار داریم چنین نگاهی حاکم شود.انزلی یک بافت جدید و یک بافت تاریخی دارد.دهکده ساحلی بافت جدید و میدان مرکزی و خیابان سپه بافت تاریخی است.برند شهر انزلی برج ساعت و ساختمان بانک ملی و گرند هتل و هتل تهران است.با شهرداری انزلی بارها در نحوه اجرا صحبت کردیم و می خواهیم مسئولان,  انزلی را با نگاه به پیشینه تاریخی آن ببینند نه با تخریب بناها.

وی با بیان اینکه در برخی مسائل نظیر ساختمان بانک ملی به جمع بندی رسیده ایم اظهار کرد: حتی برای هتل تهران سرمایه گذاری برای احیای بنا معرفی شده و در مورد برج ساعت تامین منابع مالی نیز صورت گرفته است و گام های برداشته شده اما باید سرعت عمل بیشتر شود.

هویت تاریخی انزلی نباید نابود شود/اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم

علیزاده بر لزوم متقاعد شدن گروه های ذینفع مردمی , کسیه و مالکین در شهرستان انزلی تاکید کرد و افزود:در رشت همه ی گروه ها راضی نشده اند اما متقاعد شدند در انزلی هم باید بدین گونه باشد نه اینکه صرفا تاکید کنند که اگر ۵ یا ۷ طبقه ساخته نشود صرفه اقتصادی ندارد.هویت تاریخی انزلی نباید نابود شود.احداث اینگونه بناها جذابیت های انزلی را می گیرد.بناهای تاریخی.تالاب, اسکله ها , موج شکن و توریسم سلامت انزلی هرکدام یک مزیت هستند و همه باید در کنار یکدیگر باشند.

وی افزود:بعد از پل انزلی چند بنای تاریخی وجود دارد.اما منتظر هستند تا مجوز احداث ساختمان های چند طبقه به آنها داده شود تا صرفه اقتصادی پیدا کند اما به قیمت اینکه دید برج ساعت کور شود.می گوییم این کار نکنید و تمامیت خواهی کنار گذشته شود. چرا باید ساختمان های چند طبقه ساخته شود و سیمای بصری را نابود کرد.اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در پایان اظهار داشت:هزار و سی بنای تاریخی در گیلان داریم و اگر برای هرکدام ۲۰۰ میلیون هزینه کنیم این مقدار اعتبار از بودجه گیلان عبور می کند. بنده باید به دنبال سرمایه گذار باشم تا به دنبال مرمت برود.در شهرستان انزلی در گفتگو به نقاط مشترک می رسیم اما در مقام عمل کار به جایی نمی رسد.

tel final1

Share