رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خبر داد :

افتتاح اولین کارخانه تولید خمیر کاغذ از ضایعات برنج و نیشکر/استقبال سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان از تمامی سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،برای اولین بار در ایران، صنعت فرآوری کاه و کلش و تفاله نیشکر برای تولید خمیر کاغذ در گیلان آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،برای اولین بار در ایران، صنعت فرآوری کاه و کلش و تفاله نیشکر برای تولید خمیر کاغذ در گیلان آغاز به کار خواهد کرد.

montazeri_9247_resizeرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان این مطلب افزود: شرکت فناوران یکتا خزر اولین تولید کننده خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی است و در تلاش هستیم فعالیت شرکت های دانش بنیان در راستای ایجاد ارزش افزوده در حوزه صنایع تبدیلیِ ضایعات کشاورزی در استان را بیش از پیش توسعه دهیم.

علی منتظری گفت: با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی در استان، یکی از محورهای توسعه صنعتی در گیلان برنامه ریزی و بهره گیری از این ظرفیت ها در راستای توسعه صنایع تبدیلی و ضایعات کشاورزی است که در این زمینه براساس برنامه راهبردی توسعه صنعتی استان، مطالعات مفصلی جهت تدوین برنامه های لازم برای استفاده از این پتانسیل ها در حال انجام می باشد.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع سلولزی و افزایش تولید محصولاتی نظیر ام دی اف و سایر محصولات چوبی نیز در همین راستا می باشد و با توجه به تاثیر این صنعت در رونق هرچه بیشتر زراعت چوب امیدواریم شاهد توسعه روزافزون صنایع تبدیلی در استان باشیم.

وی با اشاره به استقبال سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از تمامی سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی گفت: حمایت از توسعه اینگونه صنایع بدلیل اهمیت و تاثیر آن در اقتصاد استان در دستور کار ما قرار دارد.

سرمایه گذار واحد صنعتی فناوران یکتا خزر نیز با اشاره به تولید آزمایشی انواع خمیر کاغذ برای مصارف مختلفی مانند کاغذ، شانه تخم مرغ، پاکت، جعبه و … گفت: این واحد صنعتی در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با زیربنای ۱۰ هزار مترمربع در شهرستان فومن احداث شده است.

احمد خدابنده لو با اشاره به فرآوری ضایعات کشاورزی مانند کاه و کلش و تفاله نیشکر( باگاس) در این صنعت گفت: مراحل تولید آزمایشی خمیرکاغذ در این واحد صنعتی با موفقیت انجام شده است و در دهه مبارک فجر امسال، به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

 وی با اشاره به اینکه این تکنولوژی برای اولین بار در ایران آغاز به کار نموده است و تاکنون فقط کشورهای آمریکا، هند، چین، روسیه و کانادا دارای این تکنولوژی بوده اند تصریح کرد: محصولات این واحد صنعتی تحت لایسنس سوئد به عنوان یکی از پیشتازان صنعت کاغذ قرار دارد.

وی ظرفیت تولید روزانه فناوران یکتا خزر در فاز نخست بهره برداری را ۵۰ تن در روز عنوان کرد و افزود: با راه اندازی فاز اول این واحد صنعتی ضمن سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی، برای ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

خدابنده لو خاطر نشان کرد: در برنامه های توسعه ای خود که شامل تکمیل ۱۰ فاز می باشد در نظر داریم میزان تولید خود را در پایان فاز دهم به ۵۰۰ تن در روز افزایش دهیم و با توجه به اینکه نیاز مصرفی روزانه خمیر کاغذ در کشور ۲ هزار تن می باشد، خواهیم توانست ۲۵درصد از نیاز روزانه کل کشور به محصول خمیر کاغذ را مرتفع کنیم.

وی بهره مندی از ضایعات نیـشکر هفت تپه در خوزستان، ضایعات گندم از استان خراسان و ضایعات برنج از استان مازندران را از دیگر برنامه های توسعه ای خود در تولید انواع خمیر کاغذ عنوان نمود.

گفتنی است تولید خمیر کاغذ از ضایعات کاه و کلش و تفاله نیشکر علاوه بر جلوگیری از قطع درختان و حفظ منابع طبیعی و جنگل ها سبب ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت می شود.

tel final1

Share