در نشست هماهنگی فاز دوم طرح مسیر سبز ساحل پاک

استاندار گیلان : با حفظ محیط زیست به استقبال نوروز و گردشگران می‌رویم/طرح جامع مدیریت پسماند گیلان در مرحله تدوین نهایی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان در مراحل تدوین نهایی است گفت : این طرح پس از تدوین و تائید در کارگروه مدیریت پسماند استان برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، استاندار گیلان در نشست هماهنگی فاز دوم طرح مسیر سبز ساحل پاک که دوشنبه شب با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تهران برگزار شد با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز تأکید کرد : تعطیلات ۹۵ در گیلان با ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برنامه‌ریزی شده است.

۱ (۳۵) محمدعلی نجفی در این نشست با اشاره به اجرای موفق فاز نخست طرح مسیر سبز ساحل پاک که اسفند ۹۲، استانداران استان‌های شمالی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با هدف پاکسازی مسیرهای گردشگران و مقاصد ساحلی از زباله و فرهنگ سازی کاهش ریخت و پاش آن در ایام نوروز امضاء کردند گفت :یکی از نقاط قوت حفظ محیط زیست در ۲ سال گذشته در گیلان، فرهنگ سازی آن از طریق مردم، مسئولان و رسانه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه نوروز امسال نیز گردشگران بی‌شمار به گیلان می‌آیند  تا  از طبیعت زیبای آن استفاده کنند گفت : در همین راستا علاوه بر تشکیل کارگروه مدیریت پسماند در ستاد تسهیلات سفر نیز بصورت ویژه به این مسئله توجه شده است که نوروز با احترام به محیط زیست همراه شود.

استاندار گیلان به اجرای طرح تفکیک زباله در شهرها اشاره کرد و گفت : به رغم اینکه اجرای این طرح توسط شهرداری‌ها از خواسته‌های اصلی استانداری بوده است اما اختصاص اعتبار مناسب ملی در این زمینه لازم و ضروری است تا این طرح مهم با قوت انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان در مراحل تدوین نهایی است گفت : این طرح پس از تدوین و تائید در کارگروه مدیریت پسماند استان برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال می‌شود.

استاندار گیلان گفت : چشم انداز و تحقق اجرای دقیق این طرح ۱۰ ساله است که امیدواریم در پایان اجرای آن با توجه به تدوین نقشه راه مدیریت پسماند و تقویت مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی بخشی از معضلات پسماند برطرف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست  با بیان اینکه تلاش می کنیم مدیریت پسماند در کشور، اقتصادی، علمی و برخوردار از فن آوری های نوین ملی و بین المللی شود، اظهار کرد: در بخش فرهنگی، اجتماعی و مشارکت جویانه پسماند نیز ارزیابی ها نشان داد، اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، موفق و ضروری بوده و از این رو برای فروردین ۹۵ نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: احتمال ادامه اجرای این طرح در سال آینده به ویژه در تابستان به دلیل حجم بالای سفرها و ازفایش تخریب و آلودگی به ویژه در استان های ساحلی شمالی وجود دارد و از این رو افزایش مشارکت مردمی و بهبود و ارتقاء آموزش های ارائه شده در این طرح ضروری است.

وی ضمن اشاره به کارگروه مشترک صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: پیش از این رایزنی هایی با رئیس صدا و سیما به منظور پوشش فرهنگی و آموزشی این طرح از طریق صدا و سیما ملی و مراکز استان های درگیر در پروژه صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: محتوای آموزشی که قرار است توسط شهرداری ها، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود می تواند در برنامه های صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: فرهنگ سازی از طریق آموزش و پرورش نیز از طریق کارگروه های مشترک و زمینه های همکاری ایجاد شده، پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و گروه های مرجع همچون هنرمندان و ورزشکاران در این عرصه و انتقال مباحث آموزشی از طریق آن ها ضروری است.

دکتر ابتکار ضمن تاکید بر جنبه های علمی و تخصصی این طرح، تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از جمله نهادهای موثر همکار در این زمینه خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت راه برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی در استان ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و شوراهای شهر و روستاها برای پیگیری هماهنگ و بهتر موضوع و تداوم طرح به ویژه در مسیرهای اصلی استان ها شکل بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برنامه های پنج ساله مدیریت پسماند استان ها الزاما باید با نگاه اقتصادی تهیه و تدوین شود.

دکتر ابتکار ضمن اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی استان ها، از تلاش استانداران در زمینه رفع مشکل  پسماند به ویژه در استان های شمالی کشور به رغم چالش های اعتباری موجود تقدیر کرد.
tel final1

Share