رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

آلودگی برنج‌های وارداتی توسط سازمان غذا و دارو تأیید شد/ واردکنندگان برنج به کشور حدود ۱۰ نفر هستند/برنج ۱۱۲۱ هندی برنج ساختگی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رجایی در مورد نتیجه کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌های آلوده اظهار داشت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس , در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با عنوان میزان واردات برنج و تأثیر آن بر تنظیم بازار، کاوه خاکسار مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی و مرتضی شاه‌حسینی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج حضور داشتند و عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همچنین حسن‌عباس معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مهمانان تلفنی در این برنامه شرکت کردند.

برنجعباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تعداد واردکنندگان برنج به کشور حدود ۱۰ نفر هستند، گفت: قاعدتاً تعداد انگشت‌شماری واردکننده در یک محصول قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی همچنین در مورد نتیجه کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌های آلوده اظهار داشت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: من از این مسئله متعجب هستم که علی‌رغم اینکه در سال‌های ۸۶ و ۸۷ مسئله برنج آلوده را بررسی کردیم و برنج ۱۱۲۱ هندی آلوده به فلزات سنگین تشخیص داده شد چرا همچنان این برنج‌ها وارد می‌شود.

رجایی افزود: برنج ۱۱۲۱ هندی برنج ساختگی است و مشکلات خود را دارد و این برنج‌ها باید براساس تاریخ مصرفی که برای آن تعیین می‌شود مصرف شود در حالی که اسنادی موجود است که تاریخ مصرف این برنج‌ها یکی دو بار تمدید شده است.

*برنج های هندی هیچگونه ضرری ندارد

مرتضی شاه‌حسینی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج در این برنامه در پاسخ به اظهارات رجایی مبنی براینکه برنج ۱۱۲۱ هندی ساختگی است، گفت: منظور شما از ساختگی بودن برنج چیست، اگر منظورتان برنج فرآوری شده است باید بگویم که این نوع برنج هیچگونه ضرری ندارد و نباید افکار عمومی را با مطرح کردن اینگونه مسائل متشنج کنیم.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج همچنین در مورد واردکنندگان برنج اظهار داشت: آقای رجایی اگر معتقد هستند که واردکنندگان برنج کمتر از ۱۰ نفرهستند برای این موضوع مستندات ارائه کنند چرا که در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر حقیقی و حقوقی به واردات برنج می‌پردازند.

*این که تاریخ مصرف برنج ها گذشته است،صحت ندارد

حسن عباس معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این شرکت ۸۲ هزار تن برنج که تاریخ مصرف آن تا پایان امسال است را با ۲۰ درصد تخفیف و بدون مناقصه به یک فرد فروخته است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: بله. ۸۲ هزار تن برنج با مدت مصرف تا پایان سال فروخته شده اما به این شکل که شما به آن اشاره می‌کنید.

وی افزود: این برنج‌ها در بورس کالا عرضه شده و در آنجا به فروش رفته است.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد:‌ مباحثی که در رابطه با تاریخ انقضای این برنج‌های فروخته شده مطرح می‌شود و حتی گفته می‌شد که این برنج‌ها تاریخ مصرف گذشته است، درست نیست.

معروفان بیان داشت: در کشوری که سالانه ۳ میلیون تن برنج مصرف می‌شود، مصرف این مقدار برنج در مدت ۲ ماه بعید نیست و به راحتی توسط مردم در این مدت به مصرف می‌رسد.

*واردات برنج مدیریت نشود،تولید داخل ضربه می خورد

کاوه خاکسار مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم در این گفت‌وگوی ویژه اظهار داشت: امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است.

وی افزود: سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۸ کیلوگرم است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: اگر واردات برنج مدیریت نشود، تولید داخل ضربه می‌‌خورد.

وی بیان داشت: سال ۹۳ قیمت برنج کاهش پیدا کرد و برای کنترل جبران و کنترل قیمت برنج و جلوگیری از ضرر به تولیدکنندگان طرح خرید توافقی برنج از کشاورزان به اجرا درآمد که موجب شد قیمت برنج ثابت بماند و کاهش نیابد.

خاکسار قیمت متوسط هر کیلو برنج مرغوب در استان‌های گیلان و مازندران را حدود ۸۵۰۰ تومان عنوان کرد.

tel final1

Share