حمید نظرخواه علیسرایی

چگونگی نامگذاری ۱۲ دی ماه به عنوان روز رشت

بر اساس مطالعات و تحقیقات معمار و گیلان شناس ارزشمند گیلانی مهندس روبرت واهانیان در تاریخ دوم ژانویه ۱۵۵۸ میلادی مقارن با ۱۲ دی ماه ۹۳۶ هجری.شمسی شاه طهماسب سلطان محمد نامی را به رشت فرستاد و از آن روز رشت بعنوان مرکز گیلان نامگذاری شد

بر اساس مطالعات و تحقیقات معمار و گیلان شناس ارزشمند گیلانی مهندس روبرت واهانیان در تاریخ دوم ژانویه ۱۵۵۸ میلادی مقارن با ۱۲ دی ماه ۹۳۶ هجری.شمسی شاه طهماسب سلطان محمد نامی را به رشت فرستاد و از آن روز رشت بعنوان photo_2016-01-04_21-58-26مرکز گیلان نامگذاری شد.

مهندس واهانیان یکی از چهره های شناخته شده در گیلان و کشور می باشد که ۱۲ دی ماه را بعنوان روز رشت بعنوان مرکز گیلان به شهرداری رشت پیشنهاد داده است. و در این روز مسئولان و مردم سالروز تشکیل رشت بعنوان مرکز گیلان را جشن گرفتند. اما دریغ از اینکه یادی از بانی و طراح این روز کرده باشند. جای تاسف دارد که برخی از مسئولان فقط در تلاش مطرح کردن نام خودشان هستند.
جا دارد از زحمات مهندس واهانیان که در این زمینه کشیده اند تشکر و قدردانی کرد.

حمید نظرخواه علیسرایی محقق و پژوهشگر گیلانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share