پاکبان زحمتکشی که نان آور خانواده‌ای چهار نفره بود

زباله گذاری بی‌موقع و سرعت غیر مجاز سمند پاکبان رشتی را قطع عضو کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،زباله‌هایی که گاه و بی‌گاه بیرون گذاشته می شود پاکبانان را ناچار می کند بیشتر از ساعات شیفت کار کنند، این بی توجهی به فرهنگ شهروندی در رشت کار دست یک پاکبان داد و او را قطع عضو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از مهر،زباله‌هایی که گاه و بی‌گاه بیرون گذاشته می شود پاکبانان را ناچار می کند بیشتر از ساعات شیفت کار کنند، این بی توجهی به فرهنگ شهروندی در رشت کار دست یک پاکبان داد و او را قطع عضو کرد.

۱۹۶۰۲۴۳ جمعه گذشته بود که خبری تاسف برانگیز در گیلان منتشر شد. خبری که حکایت از تصادف شدید یک دستگاه خودروی سمند با پاکبان رشتی داشت که در ‌‌نهایت به قطع عضو این پاکبان انجامید.

سرعت غیر مجاز عامل تصادف

صبح روز جمعه بود که سید مرتضی موسوی یکی از پاکبانان منطقه پنج شهرداری رشت برای جمع آوری زباله‌های روزانه راهی محل خدمت خود شد و حوالی ساعت ۱۱ وقتی که وی مشغول گاری گذاری روی دستگاه حمل زباله بود، یک دستگاه خودروی سمند ابتدا به گاری زباله و سپس به مرتضی برخورد کرد و در‌‌ همان برخورد اولیه، آسیب‌های جدی به این پاکبان وارد شد.

وی در ‌‌نهایت به دلیل شدت جراحات وارده سریعا به بیمارستان‌پور سینا منتقل شد و پس از انجام عمل جراحی از ناحیه بالای زانوی پای چپ دچار قطع عضو شد.

نماینده پیمانکار شرکت سبز زیور (شرکت پیمانکاری رفت و روب طرف قرار دار با شهرداری رشت) درباره این حادثه  می‌گوید: متاسفانه نزدیک ساعت ۱۱ صبح در حالیکه پاکبانان منطقه در حال جمع آوری زباله‌های روزانه منطقه روبروی بیمارستان رسول اکرم (ص) بودند، یک دستگاه سمند ابتدا با گاری حمل زباله و سپس با پاکبان در حال انجام وظیفه برخورد کرد که در‌‌ همان لحظه اول بخشی از پای این پاکبان قطع شد.

علیرضا جمشیدی با اشاره به حضور به موقع شهردار منطقه و پیمانکار در محل حادثه و سپس بیمارستان تاکید می‌کند: شرکت پیمانکار موظف است تا در زمینه بیمه بیکاری و از کار افتادگی این پاکبان اقدامات لازم را انجام داده که خوشبختانه مراحل اولیه این مهم انجام شده است.

لزوم توجه به وظایف شهروندی

مدیر خدمات شهری شهرداری رشت با ابراز تاسف از حادثه رخ داده برای این پاکبان توضیح می‌دهد: متاسفانه عملکرد نادرست شهروندان در خصوص زباله گذاری به موقع باعث بروز حوادثی از این دست می‌شود.

مجتبی شهرستانی با بیان اینکه ساعت ۹ تا ۱۱ شب زمان مناسب برای زباله گذاری شهروندان در محل‌های مخصوص جمع آوری زباله در سطح شهر است تصریح می‌کند: زباله گذاری نامناسب شهروندان در زمانی خارج از ساعت مقرر باعث شده تا علاوه بر شیفت شب، مجبور به جمع آوری مجدد در طی روز هم باشیم که متاسفانه این اتفاق ناگوار در زمان خارج از وقت مناسب شبانه و هنگام جمع آوری روزانه رخ داده است.

وی تاکید می‌کند: لازم است تا علاوه بر اطلاع رسانی بیشتر، در خصوص زباله گذاری در وقت مناسب برای شهروندان فرهنگ سازی شود تا پاکبانان زحمتکش مجبور به فعالیت خارج از زمان مناسب نباشند.

حمایت از اقشار آسیب پذیر

با این حال آنچه پیداست، قطع عضو سید مرتضی موسوی، پاکبان زحمتکشی که نان آور خانواده‌ای چهار نفره با دو فرزند شش و یک ساله است، تلنگری است تا لزوم حقوق اقشار آسیب پذیر بیش از این مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر در این باره می‌گوید: کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر با هدف حمایت و احقاق حقوق مسلم اقشار آسیب پذیر مانند پاکبانان تشکیل شده است.

فاطمه شیرزاد ادامه می‌دهد: این کارگروه که تا کنون ۳۰ جلسه در راستای حمایت از این قشر تشکیل داده، به دنبال فراهم آوردن شرایط یکسان برای افرادی از جامعه است که بنا بر دلایلی از برخی امکانات اجتماعی کمتر برخوردار بوده بوده و با حقوق خود آشنایی کامل ندارند.

وی با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده برای پاکبان رشتی، تاکید می‌کند: متاسفانه بار‌ها و به دلیل بی‌توجهی بسیاری از شهروندان به حضور پاکبانانی که سفیر سلامت و بهداشت در شهر هستند، اتفاقات مختلفی از این دست در شهر رخ داده که در برخی موارد منجر به اتفاقاتی جبران ناپذیر شده است.

شیرزاد با بیان اینکه شهروندان باید در کنار تمام وظایف شهروندی خود به حضور این زحمتکشان نیز توجه ویژه داشته و با بی‌احتیاطی در رانندگی جان این افراد را به خطر نیندازند می گوید: هرچند کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر دوره‌های آموزشی مختلفی را برای پاکبانان برگزار کرده اما بدون شک توجه مردم به حضور این افراد در سطح شهر نیز باعث توجه بیشتر به سلامت این افراد و جلوگیری از بروز حوادث مشابه است.

وی تاکید می کند: اعضای شورای شهر رشت و به طور ویژه کارگروه حمایت از اقشار آسیب پذیر، در راستای حمایت از این پاکبان زحمتکش، تمام توان خود را به کار می‌گیرد.

حمایت همه جانبه از پاکبان آسیب دیده

روز گذشته نیز اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهر رشت طی دیداری که با این پاکبان داشتند، بر لزوم حمایت همه جانبه از وی تاکید کردند.

در این دیدار که با حضور فاطمه شیرزاد، سید رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش و جمعی از مدیران شهرداری انجام شد، صدور لایحه‌ای مبنی بر کمک‌های مالی جهت تامین مخارج درمان، و در نظر گرفتن حقوق ثابت ماهیانه از سوی شورای شهر برای این پاکبان به وی وعده داده شد.

قطع عضو سید مرتضی موسوی نه تنها ضایعه‌ای دردناک برای وی و خانواده‌اش است که اتفاقی ناگوار‌تر برای مردم شهری است که نتیجه عملکرد نادرستشان به بروز این حادثه انجامیده است. شهروندانی که چه با سرعت غیر مجاز و چه با بی توجهی به وظایف شهروندی خود، به نوعی در رخ دادن این حادثه غمبار دخیل هستند.

tel final1

Share