در مراسم طرح توسعه کتابخانه عمومی لنگرود و بهره‌برداری از ۸ بخش ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی گیلان

وزیرپور:کتابخانه های عمومی دانشگاه مردم هستند/محمدپور: توسعه زنجیره کتابخوانی یکی از مهم ترین اقدامات نهاد است/جوادپور: کتاب و کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، همزمان با ولادت رسول مکرم اسلام(ص) طرح توسعه کتابخانه عمومی «شمس گیلانی» لنگرود و بهره‌برداری از ۸ بخش ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان روز دوشنبه (۷ دی ماه) با حضور مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، همزمان با ولادت رسول مکرم اسلام(ص) طرح توسعه کتابخانه عمومی «شمس گیلانی» لنگرود و بهره‌برداری از ۸ بخش ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان روز دوشنبه (۷ دی ماه) با حضور مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد، سیدرضا جوادپور فرماندار لنگرود و امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه‌‎های عمومی گیلان، در کتابخانه عمومی «حجت‌الاسلام جعفر شمس گیلانی لنگرود» برگزار شد.

کتابخانه های عمومی دانشگاه مردم هستند

مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد در ابتدای این مراسم با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در حوزه ترویج کتابخوانی در گیلان خصوصاً شهرستان لنگرود، سرمایه‌گذاری در حوزه کتابخانه‌های عمومی را متضمن آینده‌ای بهتر برای فرزندان این مرز و بوم عنوان کرد.
عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌های عمومی را دانشگاه مردم نامید و با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی و در رأس آنها کتابداران می‌توانند نقش بسیار مهم در این دانشگاه داشته باشند، از آنها به عنوان ایثارگران حوزه فرهنگی کشور یاد کرد.
وزیرپور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را متولی اصلی توسعه و ترویج کتابخوانی عنوان کرد و یادآور شد: نهاد در حوزه‌های ترویجی فرهنگ مطالعه اقدامات بسیاری به انجام رسانده و همچنین در دست اجرا دارد.
وی از برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کتابداران و نیز برگزاری نشست‌ها و محفل‌های ادبی نقد و بررسی کتاب به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های این نهاد فرهنگی در سال گذشته و جاری یاد کرد.
وزیرپور ایجاد بخش‌های مستقل کودک در بیش از ۸۰ درصد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور را نیز از اقدامات ارزشمند نهاد برای کتابخوان کردن کودکان و ترویج فرهنگ کتابخوانی از سنین کودکی برشمرد.
عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص ظهور ابزارهای جدید برای مطالعه اظهار داشت: این ابزارها نمی‌توانند به عنوان مانعی برای رشد و توسعه کتابخوانی در جامعه به حساب بیایند و حتی می‌توان با به‌کارگیری این ابزار در جهت بهبود شاخص‌های مطالعه بهره برد.
وزیرپور در ادامه با قدردانی از تلاش‌های انجام شده توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی گیلان و شهرستان لنگرود، کتابخانه عمومی «شمس گیلانی» را مایه آبروی شهرستان لنگرود عنوان کرد.
وی همچنین با تشکر از اقدامات ارزنده امیر محمدپور در تلاش برای توسعه کتابخوانی در استان گیلان از وی بعنوان مدیر لایق نهاد کتابخانه های عمومی کشور یاد کرد.

محمدپور: توسعه زنجیره کتابخوانی یکی از مهم ترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی است

photo_2015-12-28_11-22-09امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این مراسم با تبریک ولادت حضرت محمد(ص)، طرح توسعه کتابخانه عمومی «شمس گیلانی» لنگرود و بهره‌برداری از ۸ بخش ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی گیلان را آغاز فصلی جدید در توسعه کتابخوانی در این استان عنوان کرد.
وی همچنین گفت: با توجه به لزوم همکاری‌های گسترده میان آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی برای رشد و توسعه کتابخوانی در جامعه، تجلی اقدامات در نظام آموزشی را می‌توان در کتابخانه‌های عمومی جستجو کرد.
محمدپور گفت: تقارن افتتاح طرح توسعه کتابخانه لنگرود با سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی گامی در جهت توسعه و تعمیق سوادآموزی در بین اقشار جامعه است.
وی توسعه زنجیره کتابخوانی را یکی از مهم ترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان و تصریح کرد: همزمان با افتتاح این پروژه هشت بخش مستقل کودک نیزدر کتابخانه‌های عمومی استان به بهره برداری رسید.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: همزمان با افتتاح پروژه طرح توسعه کتابخانه عمومی شمس گیلانی لنگرود، هشت بخش مستقل کودک در کتابخانه‌‌های عمومی استان به بهره برداری رسید.
محمدپور، توسعه و تعمیق در حوزه ساخت و توسعه کتابخانه‌ها را یکی از مهم ترین وظایف نهاد کتابخانه‌ها عنوان و اذعان کرد: بخش مستقل کودک در شهرهای پونل رضوانشهر، اولم ماسال، احمدسرگوراب شفت، کتابخانه آزادگان لیسار تالش، امام جواد(علیه السلام ) لیفشاگرد صومعه سرا، باقرالعلوم رضوانشهر، امام علی(علیه السلام) روستای گشت فومن و شمس گیلانی لنگرود به طور همزمان افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر همگانی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه و بهره مندی از فواید کتاب، افزود: توسعه کتابخانه عمومی شمس لنگرود و هشت بخش مستقل کودک در شهرستان‌های استان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال انجام شد.
وی شهرستان لنگرود را مهد دانش و تمدن عنوان و تصریح کرد: توسعه کتابخانه لنگرود سند تاریخی افتخارآمیز برای شهرداری و اعضای شورای شهر این شهرستان است که با گسترش فضای مطالعه این کتابخانه بخش اعظمی از مشکلات در این زمینه مرتفع شد.

سید رضا جوادپور: کتاب و کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است

javadpoor_2015-12-28_11-22-05فرماندار لنگرود نیز در این مراسم با تاکید بر تشویق نونهالان و جوانان به کتاب و کتابخوانی، گفت: خانواده ها باید از دوران طفولیت، زمینه تفکر، اندیشیدن و آشنایی با کتاب را در کودکان نهادینه کنند.
سید رضا جوادپور گفت: تقارن افتتاح این پروژه در آستانه شب ولادت رسول اکرم که معجزه مهم و بزرگ ایشان نیز از جنس کتاب است را باید به فال نیک گرفته شود.
وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در آگاهی، هوشیاری و دانایی مردم جامعه، افزود: انگیزه و عامل درونی در حوزه تفکر و اندیشیدن باید به حرکت درآید که رفتار مطلوب، محرکی مناسب برای به جریان در آوردن انگیزه ترویج کتاب و کتابخوانی است.
فرماندار لنگرود ادامه داد: ما باید نسبت به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی به لحالظ کمی، تعداد کتاب، به روز شدن محتوای کتاب ها و نهادینه کردن میل به کتاب تلاش کنیم.
کحالی، شهردار لنگرود نیز در این مراسم با عذرخواهی از اینکه نواقصات جزئی این پروژه (سیستم گرمایشی ) ظرف چند روز آینده حل می شود، گفت: سیستم گرمایشی کار فنی است که باید با دقت و ایمنی لازم انجام شود.
وی افتتاح طرح توسعه کتابخانه عمومی لنگرود را حاصل تلاش همه افراد فرهنگ دوست این شهر عنوان و تصریح کرد: پروژه های فرهنگی و هنری خوبی باید در شهرستان افتتاح شود.
فاطمه اسماعیل پور، رئیس اداره کتابخانه عمومی لنگرود گفت: با افتتاح طرح توسعه کتابخانه عمومی و بخش مستقل کودک پیش بینی می‌شود افزایش سه برابری عضو در آینده نزدیک محقق شود.
وی کتابخانه علامه طباطبایی شلمان، امام علی(علیه السلام) اطاقور، حضرت زهرا(سلام الله علیها) کومله و کتابخانه مرکزی شمس گیلانی را چهار کتابخانه موجود در لنگرود عنوان و خاطرنشان کرد: با توسعه منابع مخزن و ظرفیت یکصدنفری سالن مطالعه کتابخانه مرکزی تعداد مراجعین نیز به تبع آن ارتقا می‌یابد.
در این مراسم از سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنگرود و کتابداران این کتابخانه و نیز همه متولیان توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان لنگرود تقدیر شد.
گفتنی است در پایان این مراسم مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشستی صمیمی با کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با ایشان گفتگو و از زحمات کتابداران قدردانی کرد.

tel final1

Share