با حضور عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نشست کتابخوان چابکسر برگزار شد/ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی یک وظیفه همگانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مشاور دبیرکل نهاد در نشست کتاب خوان نبوی که همزمان با هفته وحدت و ولادت رسول مکرم اسلام در کتابخانه عمومی حاج آقا شفیعی چابکسر شهرستان رودسر برگزار شد گفت: ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی یک وظیفه همگانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان،نشست کتاب خوان نبوی با حضور دکتر مهردخت وزیری کشمیری، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ائمه جمعه رودسر و چابکسر، فرماندار شهرستان رودسر، شهردار و اعضای شورای اسلامی، کتابداران و نیز دوستداران کتاب این شهرستان در کتابخانه عمومی حاج آقا شفیعی چابکسر برگزار شد.

b2bb769f-daf0-4abb-b581-15c9151710efدر این نشست دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری در جمع عاشقان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر عهده نهاد کتابخانه‌ها است ولی این امر بدون مشارکت همگانی محقق نمی‌شود. وی افزود: مطالعه کتاب می‌تواند در فرهنگ یک جامعه نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار داشته باشد و از این رو ارائه خدمات مطلوب از سوی کتابداران می‌تواند در توسعه کتابخوانی و در پی آن توسعه فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از فعالیت ۳۲۰۰ باب کتابخانه در سطح کشور خبر داد و گفت: برای همه گروه‌های سنی و اقشار شرایط کتابخوانی ایجاد شده است و تلاش کردیم در همه این کتابخانه‌ها بخش کتابخوانی کودکان فعال شود زیرا کودکان آینده‌سازان این کشور هستند و هر چقدر در زمینه مطالعه آنان بیشتر تلاش کنیم آینده‌ای درخشان و روشن‌تر برای آنان در زمینه فرهنگی رقم می‌خورد.
وزیرپور از برگزاری نشست کتابخوان در همه استانهای کشور خبر داد و تصریح کرد: این نشست‌ها با حضور اقشار مختلف مردم که کتابخوان فعال هستند با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود و کتابخوانان فعال کتاب‌های خود را ارائه می‌کنند و این نشست تا پایان سال ادامه دارد.

محمدپور: پروردگار عالم اولین و بزرگترین حامی کتاب است

در این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه کتاب خوان شناسایی و تقویت زنجیره اهالی کتاب است گفت: در این نشست باید به اهمیت کتاب، کتابداری با رویکرد مشاور امین، اهمیت همدلی و همراهی مسئولین و در نهایت اهمیت حضور مردم در کتابخانه ها توجه کرد و گفتمان سازی و ایجاد رغبت عمومی و در نهایت فرهنگ سازی باید از مسئولین امر نشات گیرد. «الناس علی دین ملوکهم»: بزرگی می گوید هر کتابی شایسته یکبار خواندن است، اما امروزه با تعدد کتابهای موجود، امکان خواندن همه کتابها میسر نیست و باید به گزینش کتاب خوب برای مطالعه اقدام کرد.
photo_2015-12-28_11-22-41امیر محمدپور اضافه کرد: هرچند فلسفه وجودی کتاب خوان هم به شکلی در جهت نفی مطالعه هر کتابی است، کتاب خوان به اشتراک گذاری داناییهای مکتسب از کتاب است. کتاب خوان در جهت فهم محتوای کتاب و انتقال این محتوا به جامعه مخاطب است.
وی پروردگار عالم را اولین و بزرگترین حامی کتاب در عالم دانست و گفت: خداوند پیامبران اولوالعزم را به وسیله کتاب ارزش داد و متمایز کرد. کتاب از ابتدای خلقت وسیله هدایت بود. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ…» بخوان بنام پروردگار که تا زمانی که انسان نخواند و آگاه نشود و معرفت پیدا نکند و در مقام هدایت قرار نمی گیرید… «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ…» و خداوند بوسیله قلم و کتابت جریان تعلیم و تعلم را استمرار بخشید.
امیر محمدپور خواندن کتاب و آگاه شدن و در مرتبه بعد آگاهی دادن را از ویژگیهای انسان مطالعه گر دانست و گفت: انسان کتاب خوان به مقام هدایت می رسد و هدایت یکی انسان به هدایت جامعه منتج می شود و مقام هدایت فقط با مطالعه و عمق دادن به سطح دانش و معرفت خویش حاصل می شود.
وی در پایان با برشمردن ویژگیهای نشست های کتاب خوان در کشور اظهار داشت: نشست کتاب خوان کتاب را به رخ جامعه کشید و اهمیت این امر مهم را در بطن جامعه یادآور شد. امروز بهانه نشست کتاب خوان وجود نازنین دردانه عالم امکان حضرت محمد(ص) است، کتاب خوان نبوی با محوریت شخصیت گرامی رسول خدا و به بهانه هفته وحدت و تاکید بر رسالت اصلی نشست های کتاب خوانی یعنی همان تبلیغ یک تفکر و فراهم کردن بستری برای وحدت فکری است. وی در پایان کتاب را میراث ماندگار و گرانسنگ رسول مکرم اسلام دانست که انسان با تمسک به آن هرگز گمراه نمی شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نشست کتاب خوان را از ابتکارات دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد که از مدتها قبل در فضای فرهنگی جامعه متولد و راستای تاکید و اهمیت خواندن ایجاد شده است. محمدپور در پایان کتاب «اسرار آل محمد نوشته سلیم ابن قیاس هلالی» را برای حضار معرفی کرد.
در این نشست امیر جانبازی فرماندار رودسر و حجه السلام کشاورز امام جمعه چابکسر نیز در سخنانی بر اهمیت و نقش مطالعه و ایجاد بسترهای توسعه فرهنگی بوسیله توجه به جایگاه کتاب، کتابخانه های عمومی و کتابداران تاکید کردند.

دراین نشست ۹ نفر از کتاب خوانان کتابهای خوانده شده خود را برای حضار معرفی کردند.

دیلمیان از آغاز تا سده چهارم هجری نوشته سید رضا فندرسکی، ارائه دهنده زهرا اخوان

مکانهای عمومی در فضای شهری نوشته مانیو کارمونا ترجمه میثم پاپی مطلق، ارائه دهنده بهرام غنوی(شهردار چابکسر و عضو کتابخانه عمومی)

مجموعه اعترافات فتنه۸۸ –جلد اول : نقش بهائیت در فتنه ۸۸ نوشته سلمان علوی نیک، ارائه دهنده فاطمه مبرهن(عضو کتابخانه عمومی)

تاریخ انبیا، از آدم تا خاتم، نوشته سید هاشم رسولی محلاتی، ارائه دهنده صمد باقرپور(بازنشسته و عضوکتابخانه)

زندگینامه شهید چمران، نوشته شهید دکتر چمران، ارائه دهنده ارائه دهنده معصومه پارسافر(خانه دار و عضوکتابخانه)

برگزیده ای از داستان های اسلامی نوشته حاج عباس احمدی ادیب، ارائه دهنده فیروزه عبدالله زاده(معلم و عضو کتابخانه عمومی)
photo_2015-12-28_11-23-07
کانی ها نوشته احمد حسینی، ارائه دهنده آرین مستمندی(دانش آموز و عضو کتابخانه عمومی)

پیامبران و قصه هایشان نوشته حسین فتاحی، ارائه دهنده نازنین روایی(دانش اموز مقطع ابتدایی و عضو کتابخانه عمومی)

شبیه صدام نوشته میخائیل رمضان، ارائه دهنده سمانه مشکوری

برش کیک دویست و نود و یکمین نشست کتاب خوان کشور توسط دکتر مهردخت وزیرپورپف عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مشاور دبیرکل نهاد و تقدیر از کتاب خوانان پایان بخش این محفل فرهنگی بود.

tel final1

Share