با حضور مسئولان

مراسم اختتامیه کارگاه بین‌المللی طراحی آینده نوآوری و کارآفرینی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در فومن برگزار شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم اختتامیه کارگاه بین‌المللی طراحی آینده نوآوری و کارآفرینی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در فومن برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم اختتامیه کارگاه بین‌المللی طراحی آینده نوآوری و کارآفرینی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در فومن برگزار شد.

۲mfs (1)به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان فومن میرشمس مومنی‌زاده، فرماندار فومن عصر روز گذشته(۲۵دی) در مراسم اختتامیه  همایش اعضای پارکهای علم و فناوری کشورهای اسلامی عضو سازمان‌ همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه فومن یکی از شهرستان‌های قدیمی استان گیلان و ایران است، گفت: مردم این شهرستان به لحاظ سیاسی در دوران معاصر در مبارزه با استعمار و استبداد نقش قابل توجهی داشته اند.

وی با بیان اینکه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی سال ۵۷، مردم فومن پیشتاز بودند، تصریح کرد: مردم فومن در جنگ تحمیلی نظام سابق عراق به کشورما، نقش بسیار چشم‌گیری داشتند.

فرماندار فومن خاطرنشان کرد: به لحاظ فرهنگی مردم این شهرستان بزرگان زیادی در حوزه فرهنگی، علمی و هنری دارند که در این شهر متولد شده‌اند و پرورش یافته‌اند.

مومنی‌زاده با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ اقتصادی دارای ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و … بسیاری است، اظهار کرد: در کنار همه مسئولان اجرایی استان و شهرستان در تلاشیم که این شهرستان را به سمت توسعه پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اگر بناست کشوری توسعه پیدا کند باید به مسائل عملی و فناوری توجه زیادی داشته باشیم، افزود: در دنیای امروز همه کشورها به این موضوع با اهمیت توجه ویژه ای دارند.

فرماندار فومن با بیان اینکه علاوه بر جمهوری اسلامی، کشورهای اسلامی به طور کلی ظرفیت‌های زیادی را برای توسعه دارند، گفت: همه کشورهای اسلامی چالش‌های مشترک زیادی  را در مسیر توسعه دارند.

مومنی‌زاده با بیان اینکه کارگاه‌های این چنینی را به فال نیک می‌گیریم تا در راستای هم‌پوشانی، همه کشورهای اسلامی همکاری‌های بیشتری با هم داشته باشند، تصریح کرد: آرزو می‌کنیم در آینده باتلاش مضاعف تر شاهد همکاری‌های بیشتر کشورهای اسلامی باشیم.

۲mfs (2)در ادامه این همایش دکتر متقی طلب، رئیس پارک علم و فن‌آوری گیلان نیز اظهار کرد: پرفسور کهلر از آلمان به عنوان یکی از مدرسین کارگاه در این همایش حضور دارند.

وی با بیان اینکه از کشورهای مالزی، سودان، سوریه، پاکستان و نیجریه در این دوره شرکت کرده‌اند، افزود: ظرف یک ماه گذشته این دومین نشست در این راستا،  در استان گیلان است.

رئیس پارک علم و فن‌آوری گیلان گفت: افرادی که در این همایش شرکت کرده‌اند علاوه بر اینکه اعضای کمیته علم و فناوری همکاری‌های اسلامی هستند، عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی نیز می‌باشند.

متقی طلب با بیان اینکه شبکه پارک علم و فناوری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۲ بعد از تصویب در جده، در جنرال کامستک پاکستان مصوب شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸ عضو از ۱۴ کشور اسلامی و ۲۶ عضو از پارک‌های علم و فناوری داخل کشور عضو این شبکه هستند.

وی با بیان یانکه بر اساس مصوبه کامستک دبیرخانه دائمی این شبکه در گیلان است، خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این شبکه همکاری‌های علمی و فناوری بین کشورهای اسلامی است.

رئیس پارک علم و فن‌آوری گیلان با بیان اینکه این همکاری‌ها می‌تواند در ارتباط با برون سفاری و به صورت سرمایه گذاری مشترک باشد، اظهار کرد: از طرفی می‌توان بین کشورهای اسلامی که نیاز به برخی از مسائل علمی و فناوری دارند از طریق سایر کشورهای اسلامی آنها را به این شبکه وصل کنیم.

متقی طلب با بیان اینکه این نوع همکاری می‌تواند برای کشورهای اسلامی یک فرصتی برای اتحاد بیشتر و نوعی وحدت که اسلام توصیه کرده باشد، افزود: با این نگرش شبکه ایجاد شده و این استان به طور تمام قد ازینگونه فعالیت‌ها حمایت می‌کند.

ناصر عاشوری، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی عصر نیز در این همایش اظهار کرد: در حوزه بین‌المللی، کشورهای اسلامی در یک فضای تعاملی و هم‌پوشانی با دنیای خارج در راستای توسعه، آبادانی و عمران گام بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی با منشور بسیار جامع و مترقی تشکیل شده است، افزود: این سازمان اهداف بسیار مقدسی دارد که کشورهای اسلامی هم باید در دو محور نوآوری و اشتغال برنامه‌ریزی کنند و آموزش دهند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  نوآوری را می‌توان از طریق مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع مالی محقق کرد، گفت: اگر شرایط اقتصادی دنیا متغیر می‌شود، این تغییرات را باید با نوآوری جبران و ورود کنیم.

عاشوری تصریح کرد: در حوزه اشتغال با توجه به ماشینی شدن حوزه صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها، معادن باید درب‌ها و پنجره‌های جدیدی را به روی اشتغال باز کنند.

وی با بیان اینکه کارآفرینی را باید با یک نگرشی به درون کشورها ببریم و با نوآوری و منابع به خود تکیه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر کشورهای اسلامی بتوانند در حوزه تولید، صنعت، تجارت، واردات و صادرات هم‌پوشانی کنند قطعا در مسیر توسعه یافتگی توفیقات مثبتی به دست می آید.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حالی که در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، اما مشترکات فرهنگی و نیازمندی جامعه اسلامی ما بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم ترازهای مالی و تجاری کشورها را در یک پکیج مثبت ارزیابی کنیم.

عاشوری افرود: آموزه‌های دینی هم در مکتب اسلام به ما می‌آموزد که تجارت و تولید امر مقدسی است و به همین دلیل ما باید با نگاه به بیرون و کشورهای فرامنطقه‌ای و اروپایی در راستای توسعه کشور خود گام برداریم.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم اسلام(صلی‌الله علیه وآله) در عصر خود یک تاجر بزرگ بود، گفت: علاوه بر این نگاه‌ها ما باید به قوانین و مقررات کشورهایمان بازنگری داشته باشیم.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین تسهیلات و سود تسهیلات، عبور و مرور گمرکی کشورها، قانون مالیات‌ها از جمله موانع اشتغال و تولید هستند.

عاشوری خاطرنشان کرد: در کنار این مباحث ما صادرات علم و فناوری و هم‌پوشانی کشورهای اسلامی همچون انرژی هسته‌ای، نانو و … را باید داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اگر کشورهای اسلامی به نیروهای انسانی ماهر مانند رشته‌های مهنسی کامپیوتر، پزشک و .. نیاز دارند به همدیگر اعزام کنند و به جای فرار مغزها از کشورهای اسلامی به کشورهای توسعه یافته هم پوشانی داشته باشند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی افزود: کارآفرینی یک امر مقدس از نظر دین ماست که در حوزه اقتصادی و اندیشه اجتماعی است که کشورهای توسعه یافته به دنبال این موضوع رفته‌اند.

مراسم مذکور با حضور فرماندار ، نماینده مجلس ، رئیس پارک علم و فناوری گیلان ، مقام‌های استانی و محلی و نمایندگان پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی و عضو شبکه پارک‌ها (INSTP) و از کشورهای مصر، پاکستان، سودان، اندونزی، مالزی، عراق، سوریه و سنگال، برگزار شده است.

در مراسم مذکور دو توافقنامه همکاری فناوری و تجاری‌سازی بین پارک علم و فناوری گیلان و مرکز ملی تحقیقات اندونزی و اتحادیه مدیران نوآوری و فناوری مالزی منعقد شد.

اعضای شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی از کشورهای مصر، پاکستان، سودان، اندونزی، مالزی، عراق، سوریه، سنگال و نیجریه و مدرسانی از کشورهای آلمان و مالزی در نشست آموزشی کشورهای اسلامی با عنوان مدیریت و برنامه‌ریزی برای نوآوری و کارآفرینی حضور یافته بودند.

Share