سخنگوی دولت

عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست/عربستان متضرر می شود حتی اگر دولت بزرگ جیبوتی کنارش باشد/ نگران قطع رابطه با آنها نیستیم/حمله به سفارت عربستان مشکوک است/سیاست‌ خارجی ایران بسیار سنجیده‌ است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت در ارتباط با قطع رابطه دیپلماتیک با عربستان گفت: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب قدرت‌های بزرگی قطع رابطه با ایران را تجربه کرده‌اند عربستان هم با سیاست‌های ناپخته خود برخی کار‌ها را می‌کند٬ اما قطعا خودش متضرر خواهد شد هر چند که دولت بزرگ جیبوتی هم در کنار آن باشد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا , محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

اقدامات نسنجیده عربستان بی‌ارتباط با سنگ‌اندازی در راه برجام نیست

nobakhtGE635700705404829453وی در خصوص اقدام دولت عربستان برای اعدام شیخ نمر و قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: برخی کشور‌ها در کنار اسرائیل از هیچ کاری فروگذار نکرده‌اند که اول برجام به نتیجه نرسد و دوم اجرای آن مخدوش شو؛ به‌گونه‌ای که خیلی‌ها همین اقدامات نسنجیده و محکوم شده عربستان را بی‌ارتباط با این مسئله نمی‌دانند. ما معتقدیم برجام یک سند محکم است و جمهوری اسلامی قصد دارد با رعایت حقوق طرفین آن را اجرایی کند.

عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست

سخنگوی دولت در مورد عیدی کارمندان گفت: در این مورد باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشیم که هنوز مشخص نیست.

نوبخت همچنین گفت: هفته آینده لایحه برنامه و بودجه همزمان تقدیم مجلس خواهد شد.

توضیح در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وام ۲۵ میلیون تومانی می‌پرسید٬ گفت: من این موضوع را تازه می‌شنوم با توجه به اهداف مشخص شده اعطای تسهیلات در حال انجام است اما این ‌ها شامل کارت‌هایی با حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

حضور در جلسه‌‌ها متفاوت از این است که دولت وجه سیاسی خاصی را در انتخابات دنبال کند

سخنگوی دولت در مورد حضور برخی مسئولان دولتی در برنامه‌های انتخاباتی گفت: دولت وظیفه‌ای جز اجرای انتخابات ندارد. اینکه مسئولان دولتی در جلسه‌ای شرکت کنند٬ متفاوت از این است که دولت بخواهد در انتخابات وجه سیاسی خاصی را دنبال کند. وظیفه دولت این است که به کار اجرای انتخابات که وزارت کشور آن را انجام خواهد داد متمرکز شود و این به هیچ عنوان مداخله دولت در انتخابات تلقی نمی‌شود.

اقدامات عربستان برای خنثی کردن شکست‌هایش است

وی با محکوم کردن اقدام غیرانسانی و داعش‌گونه عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر گفت: دولت عربستان بعد از شکست سیاست‌های خود در عراق و سوریه چنین واکنشی را نشان می‌دهد. عربستان در گذشته نیز در کنار ستمگر عراق صدام قرا رداشت و الان هم در مقابل مردمی که در حال جنگ با داعش هستند. عربستان در سیاست‌های خود به شکست رسیده است برای همین از این دست اقدامات برای خنثی کردن شکست‌های خود انجام می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ضمن تقدیس واکنش آزادی‌خواهان جهان در اعتراض به اعدام شیخ نمر٬ اما این مسئله کاملا مشکوک است که عده‌ای بیایند نسبت به ساختمان سفارت عربستان تعرض کنند. این مسئله از نظر شرعی هم قابل توجیه نیست.

نوبخت تصریح کرد: اگر کسی از حوزه حق خارج شد٬ ما نباید خارج شویم چنین اقدامی در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق کرد و دید چه دستگاهی پشت صحنه این ماجرا است که عده‌ای این اتفاق را می‌آفرینند تا اقدام ناشایست دولت عربستان را تحت‌الشعاع قرار دهند٬ البته قوه‌قضاییه در حال بررسی است که چه کسی عامدانه و یا غیرعامدانه چنین اقداماتی را انجام داده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای برگزاری حج تمتع در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم و تا زمانی که امنیت زائران ما فراهم نشود٬ عمره انجام نمی‌شود.

عربستان با دولت بزرگ جیبوتی هم شکست می‌خورد

نوبخت در ارتباط با قطع رابطه دیپلماتیک با عربستان گفت: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب قدرت‌های بزرگی قطع رابطه با ایران را تجربه کرده‌اند عربستان هم با سیاست‌های ناپخته خود برخی کار‌ها را می‌کند٬ اما قطعا خودش متضرر خواهد شد هر چند که دولت بزرگ جیبوتی هم در کنار آن باشد!

سیاست‌ خارجی ایران بسیار سنجیده‌ است

وی در مورد نگرانی آمریکا از حفاظت ایران از اماکن دیپلماتیک گفت: هر کشوری می‌تواند نسبت به یک رخداداد موضع‌گیری کند٬ آنچه در داخل لازم است صورت بگیرد این است که ما سیاست‌ خارجی سنجیده‌ای داریم و اتاق فکری پشت همه مواضع سیاست‌خارجی ما است٬ به گونه‌ای که برجام با همه کارشکنی‌ها به نتیجه رسید این محصول تصادف نیست بلکه محصول فکر و انسجام است.

مشکوکیم که دستگاهی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع٬ احساسات برخی را تحریک کرده باشد

نوبخت تاکید کرد: لازم است قوای امنیتی و انتظامی ما دقت بیشتری داشته باشند تا عده‌ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات برخی سوء‌استفاده نکنند٬ اهداف ما با روش‌های غیرمدنی تامین نمی‌شود ما مشکوک هستیم که نکند دستگاهی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع احساسات برخی را تحریک کرده باشد.

وی با اشاره به موضوع برجام گفت: برجام لحظه به لحظه به زمان اجرا نزدیک‌تر می‌شود و نیاز به هماهنگی بیشتری بین وزرای خارجه طرفین است و لازم است تبادل نظر برای تسریع در اجرای برجام صورت گیرد که این اتفاق گاهی در قالب جلسات دو جانبه انجام می‌شود.

عربستان سهمی از توسعه روابط ما ندارد که نگران قطع رابطه آنها باشیم

سخنگوی دولت با اشاره به قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: ما کشور بزرگی هستیم و در شرایطی هستیم که با استقبال انبوه دیگر کشور‌ها برای توسعه روابط مواجهیم٬ عربستان چه سهمی از توسعه روابط ما دارد که بخواهیم نگران قطع روابط دیپلماتیک خود با آن‌ها باشیم. قطعا قطع رابطه عربستان و کشورهای ریزه‌خوار آن تاثیری بر ما نخواهد داشت اما باید دقت کنیم که آن‌ها نتوانند فضایی را القا کنند که طبق آن قطع روابط با ایران برای عدم امنیت جمهوری اسلامی است.

تشکیک در صحت ردصلاحیت‌ها از الان پیش‌داورانه است

وی در مورد مسائل مربوط به ردصلاحیت‌ها گفت: هنوز چیزی مشخص نیست از الان تشکیک در صحت ردصلاحیت‌ها پیش‌داورانه است. دولت جزء اجرای قانون در انتخابات کار خاصی را انجام نمی‌دهد و هیات‌های اجرایی نیز در چارچوب اختیارات خود عمل می‌کند.

زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد حج در اختیار داریم

نوبخت در مورد وضعیت حج تمتع با توجه به قطع روابط ایران و عربستان گفت: زمان مناسبی در اختیار داریم که بتوانیم دراین مورد تصمیم‌گیری کنیم.

توضیح در مورد عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که پس از عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا شورای اطلاع‌رسانی دولت نامه‌ای به رئیس سازمان صداو سیما داده که طبق آن همه درخواست‌های مصاحبه باید از یک نهاد مشخص صورت گیرد که نوبخت پاسخ داد: چنین چیزی از سوی شورای اطلاع‌رسانی اعلام نشده است٬ حتی شنیده شده که آنها چنین درخواستی را داشتند و گفته‌اند دعوت‌کنندگان متناسب با جایگاه مدعو باشند.

پرداخت یارانه امسال

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه در مورد پرداخت یارانه امسال گفت: شاید مقدار دریافتی ما در فروش نفت حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان باشد و آنچه برای یارانه داده می‌شود در حد ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان است.

کسری بودجه نداریم که بخواهیم از جایی قرض کنیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کسری بودجه گفت: بهتر است واژه عدم تحقق بودجه را به کار ببریم. ما در شرایط حاضر با عدم تحقق درآمد‌ها مواجه هستیم. میزان منابع ما با آنچه در بودجه پیش‌بینی شده تفاوت دارد. سازمان مدیریت در نظر دارد که مصارف در حد درآمد‌ها باشد٬ پس کسری بودجه نداریم که بخواهیم از جایی قرض کنیم.

بحث میان ایران و عربستان فراتر از شکاف فرقه‌ای است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایران نگران بروز اختلاف‌های فرقه‌ای پس از قطع روابط دیپلماتیک با عربستان نیست گفت: در این مورد باید بگویم که فقط شیعیان متعرض به اقدام عربستان نبوده‌اند٬ بلکه اهل سنت و همه آزادی‌خواهان جهان نسبت به این مسئله اعتراض کردند٬ حتی سوئیس هم سفیر عربستان را احضار کرد. این موضوع فرا‌تر از بحث‌های داخلی میان ما و عربستان است که بخواهد به شکاف فرقه‌ای تبدیل شود؛ اگر چه برخی تلاش کردند این اقدام را انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان بسط روابط با همسایگان است٬ اما این قاعده استثناء هم دارد. اقدامات ناسنجیده عربستان نشان می‌دهد که این کشور درایتی پشت مواضع سیاسی خود ندارد. جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که بتواند نشان دهد قابلیت بسط روابط را دارد با نگاه مثبت رابطه برقرار می‌کند.

مبنای برنامه ششم٬ اقتصاد مقاومتی است

وی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است٬ گفت: ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ۸۱ بند از برنامه ششم را احصاء کرده‌ایم و آدرس هر کدام را داده‌ایم تا مشخص شود برنامه و بودجه بدون توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه نشده است.

Share