مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت

انجام پیوند قلب در گیلان تا دو سال آینده/ایجاد قطعه نام‌آوران اهداکنندگان عضو در آرامستان رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت از انجام عمل پیوند کبد برای نخستین بار در گیلان خبر داد و گفت: این عمل خردادماه سال ۹۵ انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت از ان۱۳۹۴۰۷۱۸۰۰۰۳۹۹_PhotoAجام عمل پیوند کبد برای نخستین بار در گیلان خبر داد و گفت: این عمل خردادماه سال ۹۵ انجام می‌شود.

سیروس امیرعلوی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای توسط انجمن اهدای عضو گیلان با یکی از آزمایشگاه‌ها، اظهار کرد: طبق این تفاهمانمه افراد نیازمند به پیوند اعضا تمام آزمایش‌های مربوط به پیوند را با هزینه بسیار اندک انجام می‌دهند و سپس نتایج آزمایش به مرکز ارائه می‌شود و در لیست نوبت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: قراردادی توسط انجمن اهدای عضو گیلان با کمیته امداد منعقد شد تا فردی که تحت عمل پیوند قرار گرفته به لحاظ مالی و هزینه‌های گزاف این عمل شرایط دشواری برایش ایجاد نشود.

مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت با بیان اینکه از هشت ارگان یک پیکر مرگ مغزی شده می‌توان استفاده کرد، گفت: قلب، ریه، کبد، کلیه، قرنیه چشم و پوست از جمله اعضای بدن پیکر فرد مرگ مغزی شده است که قابلیت پیوند را دارد.

وی اضافه کرد: ریه پیکری که بیشتر از هفت روز در icu مانده باشد قابلیت پیوند را از دست می‌دهد و برای همین بهتر است خانواده اهداکنندگان عضو برای این تصمیم زودتر وارد عمل شوند و از زمانی که عضو از پیکر فرد مرگ مغزی خارج می‌شود، تنها دوساعت وقت داریم تا عمل پیوند را انجام دهیم.

انجام پیوند قلب در گیلان تا دو سال آینده/انجام نخستین پیوند کبد در گیلان در خرداد ۹۵

امیرعلوی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا در یک یا دوسال آینده پیوند قلب را نیز در داخل گیلان انجام دهیم، گفت: اکنون تیمی از پزشکان و کادر بیمارستان حشمت رشت مشغول دیدن دوره‌های ویژه برای انجام عمل پیوند قلب هستند.

وی با تصریح بر اینکه اکنون پیوند کلیه و پوست در داخل گیلان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد:  البته اهداکنندگان پوست بسیار اندک هستند و پیوند پوست برای بیمارانی که سوختگی‌های شدید دارند بسیار موثر است و در صورت موافقت خانواده‌های افراد اهدا کننده، این عمل در بیمارستان ولایت رشت انجام می‌شود.

این مسئول از اعزام یک تیم پزشکی گیلان برای فراگیری دوره‌های پیوند قرنیه به خارج از استان خبر داد و یادآور شد: با این اقدام می‌توانیم پیوند قرنیه را نیز در داخل استان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اکنون یکی از همکاران را بورسیه کرده و برای گذراندن دوره فوق تخصص کبد و پیوند آن به شیراز فرستادیم و اواخر اردیبهشت و خرداد سال آینده نخستین پیوند کبد در داخل گیلان انجام می‌شود.

وجود قوی‌ترین تیم پیوند کلیه کشور در گیلان

امیرعلوی با اشاره به اینکه قصد داریم تا در یک سال آینده پیوند کبد و کلیه به صورت کامل در داخل گیلان انجام شود، تصریح کرد: گیلان یکی از قوی‌ترین تیم‌های پیوند کلیه در کشور را در اختیار دارد و میزان موفقیت پیوند کلیه در استان بسیار بالا و میزان عدم پیوندپذیری کلیه در گیلان بسیار اندک است.

وی با اشاره به خرید دستگاه‌های تست برای سازگاری‌نسجی بیشتر در پیوند کلیه‌ها در گیلان گفت: تست‌های HLA typing یک دستگاه سازگاری‌نسجی است که موضوع رد پیوند را به صفر می‌رساند.

به گفته مدیر عامل مرکز دانشگاهی رازی رشت، زمانی که کلیه یک فرد به فرد دیگر پیوند می‌خورد امکان اینکه یک ناسازگاری ایجاد شود و بدن پیوند را نپذیرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر امکانات آزمایشگاهی HLA typing برای گیلان خریداری شود ضریب ۱۰۰ درصدی موفقیت در پیوند کلیه انجام می‌شود و اکنون این دستگاه آزمایشگاهی تنها در تهران وجود دارد و با موافقت حوزه معاونت درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تا اواخر سال جاری وارد استان می‌شود.

امیرعلوی با بیان اینکه برخی خانواده‌های پیکر مرگ مغزی به دلایلی حاضر به اهدای عضو نیستند، خاطرنشان کرد: یکی از آن دلایل این است که اعتقاد دارند ممکن است اعضای فرد اهدا کننده به فروش برسد و یا اینکه بیمار مرگ مغزی دوباره به زندگی بازگردد.

وی افزود: زمانی که مرگ مغزی فردی تایید شود امکان بازگشت وی به زندگی دوباره وجود ندارد و خرید و فروش درباره اهدای عضو در هیچ جای دنیا صورت نمی‌گیرد.

این مسئول با تصریح بر اینکه برخی خانواده‌ها نگران هستند که با برداشتن اعضا شکل ظاهری افراد به‌هم ریخته و در زمان دفن نامناسب شود، اظهار کرد: تیم پزشکی در زمان برداشتن عضو فرد اهداکننده با دقت عمل می‌کند و در زمان دفن هیچ مشکلی به لحاظ ظاهری وجود ندارد.

وی درباره پیوند اعضا به بیماران متقاضی، گفت: پیوند اعضا برای بیماران براساس لیست از قبل تهیه شده و میزان سازگاری‌نسجی بیماران انجام می‌شود و تمام بیماران کلیوی نیازمند به پیوند می‌توانند از طریق ثبت‌نام در این لیست جزو افراد در نوبت متقاضی پیوند کلیه قرار گیرند و این کار کاملا رایگان در استان انجام می‌شود.

امیرعلوی با اشاره به اینکه تکمیل و دریافت کارت اهدای عضو هیچ الزامی برای اهدای عضو ایجاد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: کارت اهدای عضو هیچ الزامی برای برداشتن عضو ایجاد نمی‌کند و تنها از این طریق خواسته فرد به اطلاع خانواده‌اش می‌رسد و در صورت مخالفت خانواده و وابستگان هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

ایجاد قطعه نام‌آوران اهداکنندگان عضو در آرامستان رشت

وی از ایجاد قطعه‌نام‌آوران در آرامستان رشت خبر داد و یادآور شد: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شورای اسلامی شهر رشت مقرر شده تا در آرامستان رشت قطعه‌ای به صورت جدا برای تدفین افراد اهدا کننده عضو در نظر گرفته شود.

مدیر عامل مرکز دانشگاهی رازی رشت با بیان اینکه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر در داخل ایران به دلیل نارسایی یکی از اعضای بدن فوت می‌کنند، متذکر شد: این در حالی است که هر روز بسیاری از افراد با عضوهای سالم بدن به دلیل مرگ مغزی زیر خاک می‌روند.

وی با اشاره به اهمیت و تقدس اهدای عضو گفت: این اقدام یک حرکت مقدس است و بسیاری از فقها و مراجع بزرگ تقلید روی آن تأکید دارند.

امیرعلوی به احداث ساختمان پیوند در رشت اشاره کرد و یادآور شد: طبق صحبت‌های انجام شده با یکی از خیران، قصد داریم نسبت به احداث ساختمان پیوند وارد عمل شویم و این خیر بزرگوار قرار است تمام هزینه‌های ساخت ساختمان پیوند را به‌عهده گیرد.

وی از افراد علاقه‌مند دریافت کارت اهدای عضو  خواست تا به سایت gil ehda.ir و سایت ehda.center مراجعه کرده و با ثبت‌نام کارت اهدای عضو را دریافت کنند.

این مسئول نقش رسانه را در گسترش فرهنگ اهدای عضو ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مطالبی که توسط رسانه‌ها در زمینه اهداف انسان‌دوستانه اهدای عضو و نجات بیماران نیازمند پیوند مطرح می‌شود بسیار در جامعه تاثیرگذار است.

tel final1

Share