ضبط فیلم‌های رمانتیک در صحن مجلس و کتاب طنز مجلس نهم، به قلم نمایندگان!

در ایام تبلیغات، ما شاهد رفتارهایی از نمایندگان هستیم و خواهیم بود که شاید خودش یک کتاب طنز بشود. مثلا اکنون طرح‌ها و لایحه‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ منطقی‌ آن‌ها را باور ندارد و صرفا جنبه تبلیغاتی دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , صدا، دوربین، حرکت. دوربین به صورت اسلو موشن به طرف اتاق یکی از مجلس نهمی‌ها در بهارستان حرکت می‌کند. در نمایی بسته از یکی از نمایندگان خانه ملت که با ظاهری آراسته و کت و شلوار پوشیده، در حالی که خود را سخت مشغول فعالیت و حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه‌اش نشان می‌دهد و لبخندی بر گوشه لبانش نقش بسته است، کلوزآپ می‌گیرد.

روزنامه آفتاب یزد در ادامه نوشت: در سکانسی دیگر مجلس نهمی‌ها در راهرو‌ها پوشه به دست ایستاده‌اند و یا خرامان خرامان رژه می‌روند و از نماینده کت و شلوارپوش تعریف و تمجید می‌کنند و درباره او گل و بلبل می‌گویند و به‌به و چه‌چه می‌کنند. احتمالا آخرین سکانس فیلم انتخاباتی این نماینده کت و شلوار پوش گل و بلبل هم در حالی که در حیاط بهارستان سبک‌بال و کبک‌وارانه گام می‌نهد و به افق‌های دوردست خیره شده و به مردم حوزه انتخابیه‌اش می‌اندیشد، با کات کارگردان به پایان می‌رسد.

majles3511_thumمجلس نهمی‌ها نوشابه باز می‌کنند!

طبق روال ۴ سال گذشته، هر وقت که خبری عجیب با چاشنی مزاح در رسانه‌ها منتشر می‌شود، پای یک نماینده مجلس نهمی به میان می‌آید. حالا تفاوتی هم نمی‌کند که تولیدکنندگان این خبر خود بهارستانی‌ها باشند یا در گوشه کنار و در حاشیه، نقشی اندک ایفا کنند. مهم آن است که امضای آن‌ها همیشه پای اخبار جالب و تعجب‌برانگیز وجود دارد. روز گذشته هم از این ماجرا مستثنی نبود و خبری در خور توجه و طنزآمیز در رسانه‌ها منتشر شد که به اقتضای حال و هوای این روز‌ها رنگ و بویی انتخاباتی داشت. داستان از این قرار است که برخی نمایندگان خانه ملت در هفته‌های منتهی به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال ساخت فیلم‌های تبلیغاتی خود هستند. خب تا اینجای کار که همه چیز عادی است و مشکلی هم وجود ندارد. اما قسمت حیرت‌انگیز این خبر آنجایی است که برخی از بهارستانی‌های عزیز، راهروی مجلس را برای ضبط بخشی از فیلم خود برگزیده‌اند که طی آن عوامل تولید این فیلم با حضور در آن به گفت‌وگو پیرامون عملکرد این نماینده با سایر نمایندگان پرداخته‌اند! و احتمالا از آن‌ها پرسیده‌اند که رفتار و عملکرد این نماینده را چگونه ارزیابی می‌کنید. بخش طنز تلخ و دردناک قضیه در همین بخش نهفته است. چراکه مبرهن است که آن نماینده ارزیاب، قطعا در فیلم تبلیغاتی یکی از همکاران کرسی‌نشینش از نقاط ضعف و عملکرد منفی وی سخن نمی‌گوید بلکه تا می‌توانند برای او نوشابه باز می‌کنند و هندوانه زیر بغلش می‌گذارند و به تعریف و تمجید از او می‌پردازند و او را ناجی مردم شهرش معرفی می‌کنند اما درباره اینکه آن نماینده در چه مقاطع حیاتی حق مردم حوزه انتخابیه‌اش را ادا ننمود و هنگامی که آرای مردم شهرش را به سبد رایش ریخت آن‌ها را به فراموشی سپرد، زبان به کام می‌گیرند. از همین روست که باید عنوان کرد تمامی این افراد با یک وسیله ارتباطی مدرن به عوام‌فریبی می‌پردازند.

بهارستانی‌ها تازه از خواب برخاسته‌اند!

تهیه فیلم تعریف و تمجیدی برخی نمایندگان از خودشان تنها در حاشیه فعالیت‌های انتخاباتیشان قرار دارد چون این روز‌ها بخش اصلی این رفتار‌هایشان در صحن علنی مجلس هویدا می‌شود. از پشت میکروفن‌هایشان طوری فریاد می‌زنند که گویی خواب و خوراکشان مردم دردمند حوزه‌های انتخابیه‌شان است، برای وزرای دولت تدبیر و امید شاخ و شانه می‌کشند و برای استیضاح آن‌ها طومار جمع‌آوری می‌کنند که یعنی ما قدرت این را داریم که یک وزیر را برکنار کنیم، طرح‌های موقتی و کوتاه‌مدت در ارتباط با حوزه‌های انتخابیه‌شان ارائه می‌دهند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار تا دیروز خواب بوده‌اند و یک دفعه در ۲ ماه مانده به انتخابات از خواب بیدار شده‌اند و مسائل و مشکلات شهر‌ها و روستا‌هایشان به چشمشان آمده است.‌ای کاش مردم حوزه‌های انتخابیه هشیارانه عمل کنند و آگاهانه دست به انتخاب افراد بزنند.

عوام‌فریبی و رای‌آوری به هر قیمتی!

در همین راستا، ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی، درباره فیلم‌های انتخاباتی نمایندگان در راهروهای مجلس گفت: من خودم شاهد چنین اتفاقی بوده‌ام. از چند روز گذشته فیلمبرداری‌های انتخاباتی نمایندگان شروع شده است. برخی خبرنگاران از نمایندگان فیلم ضبط می‌کنند و از نمایندگان مجلس سوالاتی را نسبت به آن نماینده می‌پرسند. یکی از سوال‌شوندگان هم درباره یکی از نمایندگان فعلی، خود بنده بودم.

وی افزود: خب به هر حال انسان در چنین مواقعی معمولا سعی می‌کند آن محاسنی را که آن نماینده دارد بیان و در مورد او مثبت صحبت کند. در فیلم هم یک بخشی از صحبت‌های خوب و مثبت نسبت به آن نماینده را به عنوان تبلیغات پخش می‌کنند و به این وسیله از او قهرمانی می‌سازند تا در رای‌آوری‌اش تاثیرگذار باشد. معمولا هم تحت عنوان تبلیغات انتخاباتی این فیلم‌ها را ضبط نمی‌کنند اما مبرهن است که برای چنین کاری فیلم می‌گیرند. به نظر من این‌گونه روش‌ها عوام‌فریبی و رای‌آوری به هر قیمتی است. فیلم‌هایشان می‌گویند که ما مورد وثوق همکارانمان و سر‌تر و بر‌تر از سایر نمایندگان هستیم. احتمالا روزی همه نمایندگان مجلس برای خودشان یک فیلم تعریف و تمجیدی داشته باشند و برای تبلیغاتشان از آن استفاده کنند.

فیلم، اس‌ام اس، سوال تایپ شده!

نکو در خصوص سایر راه‌های تبلیغاتی نمایندگان خاطرنشان کرد: تا الان نمایندگان مجلس نهم از سه ابزار برای تبلیغاتشان بهره برده‌اند؛ فیلم و عکس، کاغذهای تایپ‌شده و پیامک. فیلم و عکس را که توضیح دادم. در مورد پیامک‌ها، داستان از این قرار است که با پخش پیامک‌هایی در خصوص رفتار یک نماینده نظرخواهی می‌کنند و از نمایندگان می‌خواهند که در یکی دو جمله نظرشان را درباره آن نماینده اعلام کنند. مثلا می‌گویند نماینده فلان شهر گفت آقای ایکس نماینده اصلحی است یا نماینده توانمندی است. شاید افراد انتقاداتی هم نسبت به فرد مذکور بکنند اما خب این را که پخش نمی‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: راه بعدی هم این است که در کاغذهایی به صورت تایپ‌شده و در قالب یک سوال، اول نام نماینده را می‌پرسند و بعد هم سوال می‌کنند که آیا از عملکرد فلان نماینده، رضایت دارید؟ چرا؟ رفتار و دفاعش از حقوق مردم چگونه بوده است؟ بیش از ۹۰ درصد بهارستانی‌ها مطالبی را مطرح می‌کنند که خوشایند او باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ادامه داد: کاربرد این روش‌ها در حوزه انتخابیه است و مردم‌‌ همان حوزه انتخابیه او را با سایر گزینه‌های آن حوزه انتخابیه مقایسه می‌کنند. حالا هر چه نظرات چهره‌های مطرح نسبت به آن نماینده بیشتر باشد، رای بیشتری را به سوی خود جذب می‌کنند.

کتاب طنز مجلس نهم، به قلم نمایندگان!

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان در صحن علنی هم رفتارهای انتخاباتی از خود بروز می‌دهند یا نه، گفت: بله. در ایام تبلیغات، ما شاهد رفتارهایی از نمایندگان هستیم و خواهیم بود که شاید خودش یک کتاب طنز بشود. مثلا اکنون طرح‌ها و لایحه‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ منطقی‌ آن‌ها را باور ندارد و صرفا جنبه تبلیغاتی دارند یا نطق‌های می‌ان‌دستور خارج از نوبت برخی نمایندگان که با صدای رسا فریاد می‌زنند و رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان می‌دهند و از واژه‌های خاصی استفاده می‌کنند و همچنین تذکرات کتبی که به دولتمردان می‌دهند بدون اینکه نتیجه‌ای عایدشان بشود.

فیلمبرداری از زوایای مختلف نماینده پشت تریبون!

وی افزود: اخیرا در صحن علنی مجلس نمایندگانی که پشت تریبون می‌روند ضمن اینکه فیلم‌های سخنرانی‌هایشان موجود است و به صورت CD از اتاق فرمان مجلس می‌گیرند، به دوستانشان می‌گویند تا با تلفن‌های همراه‌شان از آن‌ها عکس و فیلم از زوایای مختلف بگیرند. همین روز گذشته ما شاهد بودیم که فردی تلفن همراهش را به یک نماینده دیگر داده بود و به پشت تریبون رفته بود و نماینده گوشی به‌دست هم از فرد پشت تریبون رفته از زوایای مختلف عکس می‌گرفت و حتی گاهی سخنران به نقاط مختلف اشاراتی می‌کرد و دستش را بالا می‌گرفت که مثلا در حال سخنرانی بسیار مهم و بی‌نظیری است و یا دارد درباره یک موضوع بسیار مهم به همگان هشدار می‌دهد و از آن ژست‌ها هم در پوستر‌ها و پلاکاردهای تبلیغاتی‌اش استفاده می‌کند و خودش را در معرض نمایش می‌گذارد.

tel final1

Share