سخنگوی وزارت کشور

ثبت نام زیاد افراد را مشکوک نمی‌دانیم/معاون امنیتی استاندار تهران بخاطر حادثه سفارت عربستان و تذکرات قبلی برکنار شد/هیچ گاه ندیده‌ام فقیه یا حقوقدانی از شورای نگهبان بخواهد دین خود را برای دیگران بگذارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی وزارت کشور گفت :ما ثبت نام زیاد افراد را مشکوک نمی‌دانیم. رهبری گفته‌اند کسانی که به ایشان و نظام اعتقاد ندارند هم در انتخابات شرکت کنند. بنابراین اقبال مردم به انتخابات را با این رویکرد ببینیم نه اینکه تعداد زیاد ثبت نام‌ها اقدامی سازمان یافته برای افزایش هزینه انتخابات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه این وزارتخانه هشدارهای لازم را به نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بابت سفارت عربستان داده بود، گفت: یکی از دلایل برکناری معاون امنیتی استاندار تهران به خاطر اتفاقات مقابل سفارت بود.

۱۵-۵-۱۳-۱۴۵۳۷۷۱۶۵۵مهم‌ترین اظهارات حسینعلی امیری در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم به این شرح است:

**ما ثبت نام زیاد افراد را مشکوک نمی‌دانیم. رهبری گفته‌اند کسانی که به ایشان و نظام اعتقاد ندارند هم در انتخابات شرکت کنند. بنابراین اقبال مردم به انتخابات را با این رویکرد ببینیم نه اینکه تعداد زیاد ثبت نام‌ها اقدامی سازمان یافته برای افزایش هزینه انتخابات است.

**من خود عضو شورای نگهبان بوده‌ام و هیچ گاه ندیده‌ام فقیه یا حقوقدانی از شورای نگهبان بخواهد دین خود را برای دیگران بگذارد البته من نمی گویم آن ها معصوم هستند ولی جایی ندیده‌ام تعمدا بخواهند خلاف شرع و قانون عمل کنند. البته در این دوره بیش از ۱۲ هزار نفر برای انتخابات ثبت نام کردند که ۱۲ عضو شورای نگهبان نمی‌توانند پرونده آن‌ها را بررسی کنند بنابراین قانون هیات نظارت را پیش بینی کرده است.

**ستاد انتخابات کشور حساسیت زیادی درباره رفتار انتخاباتی دارد. ما هیچ گونه دلیلی برای ثبت نام سازمان یافته برای افزایش هزینه انتخاباتی به دست نیاورده‌ایم. ممکن است اشتباهاتی در بررسی هیات نظارت پیش بیاید و ممکن است تصمیمات آن‌ها همیشه منطبق با واقعیت نباشد اما کلیت این است که کارها براساس قانون انجام می‌شود.

**هر موقع انتخابات می‌شود، آسیب‌های انتخابات هم مطرح می‌شود اما بعد از انتخابات اراده‌ای برای اصلاح آن به وجود نمی‌آید نظام انتخاباتی ما هم ایراداتی دارد که باید اصلاح شود البته بسیاری از این آسیب‌ها در سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت رسیدگی شده و به دفتر رهبری فرستاده شده است. ان شاالله بعد از آنکه رهبری این سیاست‌ها را تایید کردند بخشی از مشکلات انتخابات ما برطرف خواهد شد.

**ما حدود ۱۸۰۰ مجری انتخابات را آموزش دادیم و تاکید کردیم هیچ مسئولی حق ندارد از بی طرفی خارج شود. تاکنون هم گزارشی درباره جانبداری مسئولان نداشته‌ایم. دولت هم به دنبال پیروز کردن جناحی در انتخابات نیست.

**هیات های اجرایی ممکن است اطلاعاتی نسبت به نامزدها داشته باشند که آن اطلاعات در گزارش مراجع ۴گانه نیامده باشد. ما موارد زیادی داشتیم که صلاحیت افراد براساس همین تحقیقات محلی تایید نشده است. البته این افراد می توانند به هیات‌های نظارت شکایت کنند. هیات های اجرایی هم طی یک نامه محرمانه با قید اینکه افراد براساس کدام ماده قانونی رد صلاحیت شده‌اند، مراتب رد صلاحیت‌ها را به نامزدها اعلام کردند.

**وزارت کشور مسئول حسن اجرای قانون است. اگر استانداری گفته باشد که رد صلاحیت‌ها را بررسی می کند این مساله به معنای دخالت در وظایف هیات‌های اجرایی نیست بلکه استاندار برای حسن اجرای قانون به دنبال این است که چه روندی برای تایید صلاحیت‌ها اتفاق افتاده است.

** هم اقدام عربستان محکوم است و هم حمله به سفارت این کشور. در جلسه شورای معاونین که وزیر هم در آنجا حضور داشت معاون امنیتی وزارت کشور هشدارهای لازم را درباره تجمع در برابر سفارت عربستان داده بود اما آن اتفاق رخ داد.

** پس از اینکه رییس جمهور دستور بررسی این اتفاق را دادند کار تحقیق و بررسی آغاز شد. البته وزارت کشور هشدارهای لازم را داده بود و نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نباید اجازه این اتفاق را می دادند. الان هم برای قضاوت زود است که تعیین کنیم چه کسی مقصر است. آقای ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور هم گفته‌اند تاکنون ۶۰ نفر دستگیر شده‌اند که در حال بازجویی هستند. هرکسی به هر نحوی در این قضیه دست داشته باشند به دستگاه قضایی معرفی می‌شود و با قاصر و مقصر این اتفاق برخورد می‌شود.

**در برخی اخبار آمده است که معاون امنیتی استاندار به خاطر انتخابات کنار گذاشته شده است که این خبر اشتباه است. یکی از دلایل برکناری وی به خاطر اتفاقات سفارت عربستان بود. در موضوعات دیگر هم به وی تذکراتی داده شده بود که به موقع انجام وظیفه نکرده بود و بالاخره با تصمیم وزیر کشور کنار گذاشته شد.

tel final1

Share