در جلسه کارگروه احیاء تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود عنوان شد

تالاب انزلی باید به عنوان اولویت اول احیاء تالاب‌ها در کشور باشد/این تالاب محدود به گیلان نیست و متعلق به کل کشور است/درخواست استاندار از مردم و رسانه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی با بیان اینکه تالاب انزلی باید به عنوان اولویت اول احیاء تالاب‌ها در کشور باشد تصریح کرد : عمق مشکلات موجود تالاب انزلی در حال حاضر با کارهای کارشناسی درک شده است و نیازمند این است همان عزم ملی که برای دریاچه ارومیه وجود دارد برای تالاب انزلی نیز لحاظ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار صبح امروز در جلسه کارگروه احیاء تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور برگزار شد گفت : تالاب انزلی محدود به گیلان نیست و متعلق به کل کشور است.

IMG_6160 دکتر محمدعلی نجفی در این جلسه ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت تدبیر و امید و رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود : علیرغم محدودیت‌های منابع اعتباری در ۲ سال اخیر حمایت‌های خوبی از استان صورت گرفته است.

وی به اقدامات موثر صورت گرفته در فازهای مطالعاتی و نیز عملیاتی احیاء تالاب انزلی اشاره و خاطر نشان کرد :بهره‌مندی از فرصت سفر رئیس جمهور به استان و تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود یکی از اقدامات برای احیاء تالاب انزلی است.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت فرهنگ سازی و عزم ملی برای احیاء تالاب انزلی تأکید کرد و گفت : مردم یک استان در ژاپن برای احیاء دریاچه‌ای تصمیم به حذف شوینده‌هایی که اثر نامطلوب بر آب دارد می‌گیرند و آن دریاچه در حال حاضر یکی از مطلوب‌ترین دریاچه‌های ژاپن است که ضرورت دارد در کشور ما نیز این مهم فرهنگ سازی شود.

وی نقش رسانه‌ها در شناساندن تالاب انزلی به عنوان نمادی از استان گیلان را بسیار موثر ارزیابی کرد و افزود : این انتظار از مجاورین، صیادان و مسافرینی که به تالاب انزلی می‌روند وجود دارد که از باقی گذاشتن هرگونه زباله و پسماند در آن منطقه خودداری نمایند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در ۲ سال آینده راه آهن رشت- قزوین به شهر انزلی نیز متصل می‌گردد خاطر نشان کرد : تالاب انزلی محدود به ۳ شهرستان بندرانزلی، صومعه‌سرا و رشت نیست و متعلق به کل کشور است و باید زمینه بازدید گسترده گردشگران از این تالاب بین المللی فراهم شود.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی باید به عنوان اولویت اول احیاء تالاب‌ها در کشور باشد تصریح کرد : عمق مشکلات موجود تالاب انزلی در حال حاضر با کارهای کارشناسی درک شده است و نیازمند این است همان عزم ملی که برای دریاچه ارومیه وجود دارد برای تالاب انزلی نیز لحاظ شود.

دکتر نجفی به تخصیص ۱۴.۷ میلیارد تومان از اعتبارات استانی از برای احیای تالاب انزلی اشاره کرد و افزود : این در حالی است که ۱.۸ میلیارد تومان اعتبار ملی به آن اختصاص پیدا کرد که نیازمند اهتمام ویژه در بخش اعتباری است.

وی با اشاره به اذعان مسئولان محیط زیست درخصوص تأثیر آلودگی کارخانجات در تخریب تالاب  گفت : در سال ۹۲ گیلان را با رتبه دوم بیکاری در کشور تحویل گرفتیم اما باتوجه به تأکید رئیس جمهور محیط زیست را هیچ وقت فدای صنعت نخواهیم کرد.

در این جلسه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه حساسیت‌های استاندار گیلان نسبت به مسائل زیست محیطی در کشور زبانزد است گفت : گیلان از لحاظ مختلف جنگل و اکوسیستم‌ها بویژه تالاب انزلی برای سازمان محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و این در حالی است که شخص دکتر نجفی نگاه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی و احیاء تالاب دارند.

فرهاد دبیری احیاء تالاب انزلی را برای سازمان محیط زیست به عنوان الگو و شاخص معرفی کرد و افزود: اگر این تالاب را به صورت کامل احیاء کنیم  توانسته‌ایم نمونه‌ای برای ۲۲ تالاب دیگر که با خطر تخریب مواجه هستند تعریف کنیم.

در این جلسه برخی از مدیران دستگاه‌هایی اجرایی استان درخصوص فعالیتهای مطالعاتی و عملیاتی صورت گرفته درخصوص احیاء تالاب انزلی به بیان گزارش پرداختند.

tel final1

Share