شهردار رشت در نشست خبری با خبرنگاران

به جای انتقادات بی دلیل به سمت اصلاحات همسو حرکت کنیم/انتقاد ثابت قدم از بیان « این کارو نکن، این کارو بکن»/حرف اول را پول می زند/با تاریخ پرافتخارمان فاصله داریم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم به نطر سنجی صورت گرفته توسط شهرداری رشت از مردم رشت اشاره کرد و افزود : کمتر از۲۰درصد شهروندان اسم بیش از ۲۵ محله از محلات ۵۵ گانه شهر رشت را می دانند و این یعنی که ما شهر خود را نمی شناسیم و بعد می خواهیم توریست بیاوریم و شهر را به او معرفی کنیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد علی ثابت قدم شهردار رشت در نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت ۱۲ دی ماه «روز رشت» برگزار شده بود با بیان این که شهر رشت علی رغم قدمت و تاریخی که دارد امروز با یک  زیستگاه محسوب می شود اظهار کرد: نباید به گونه ای رفتار کنیم که واژه شهر نشین بی دلیل به کار برده شود.برای این که خود را شهر نشین و شهروند معرفی کنیم باید ادله کافی داشته باشیم.

به جای انتقادات بی دلیل باید به سمت اصلاحات همسو حرکت کنیم

photo_2015-12-27_16-02-52به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,ثابت قدم با اشاره به این که به جای انتقادات بی دلیل باید به سمت اصلاحات همسو حرکت کنیم گفت :قطعا هم اکنون ما خوشبخت نیستم حتی اگر صد هزار سال هم قدمت تاریخی داشته باشیم! اگر قرار است از نقطه صفر به نقطه صد برسیم  راه برون رفت از این مشکل چیست ؟! هر کسی که می تواند برای حرکت و پیشرفت به ما کمک کند به وسط میدان بیاید.

با تاریخ پرافتخارمان فاصله داریم

شهردار رشت با بیان این که امروز دیگر با ۲ هزار سال تاریخ پر افتخار خودمان در حال زندگی نیستم و با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم افزود :متاسفانه امروز حرف از میراثی میزنیم که حتی نمی توانیم یک آجر آن را بچینیم  چون باید برای این کار توانایی اقتصادی و پول داشته باشیم .

ثابت قدم وجود استراژی و برنامه  مشخص و مدون برای رسیدن به نقطه مطلوب را لازم و ضروری برشمرد و تصریح کرد : باید زیرک باشیم و برای این که اقتصاد مقاومتی را جاری کنیم و روی پای خود بایستیم و وضع ما بهتر شود از هر طریقی و هر عنصر داخلی و خارجی حتی در جایی که فکر کنیم خطوط قرمز ما هستند   به شرط این که هدف اصلی تامین شود در توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

حرف اول را پول می زند

وی افزود :اگر پول نباشد هیچ کدام از سخنان ما به کرسی نمی شنید پس حرف اول را پول می زند و بنا براین ما مشخصا نیاز به افزایش سطح در آمد سرانه شهروندان داریم و استراتژی ما در این مسیر مشخصا توسعه گردشگری است.

شهردار رشت حداکثر مشارکت محلی را برای توسعه درون زا امری ضروری برشمرد و افزود : برای توسعه درون زا در شهر رشت ،باید حداکثر مشارکت محلی را از طریق سرای محلات آموزش دهیم و همگرایی داشته باشیم تا بتوانیم یک سخن مشترک بگوییم.

هنوز شهر خود را نمی شناسیم بعدا می خواهیم به گردشگر رشت را معرفی کنیم

ثابت قدم به نطر سنجی صورت گرفته توسط شهرداری رشت از مردم رشت اشاره کرد و افزود : کمتر از۲۰درصد شهروندان اسم بیش از ۲۵ محله از محلات ۵۵ گانه شهر رشت را می دانند و این یعنی که ما شهر خود را نمی شناسیم و بعد می خواهیم توریست بیاوریم و شهر را به او معرفی کنیم پس ما در داخل خودمان مشکلات اساسی داریم.

تا کی به جای پیداکردن راه حل اساسی صرفا بگوییم این کار را بکنید و نکنید

وی  امر به معروف ها و نهی از منکر هایی نظیر اینکه «شهروندان تخلف ساختمانی نکنند» و یا «زباله را در خیابان و رودخانه نریزند» را ضد توسعه دانست و گفت :برای این مشکلات باید راه حل اساسی اندیشید ، تا کی می خواهیم بگوییم دست فروشی نکنید ،واضح است که آن شخص بیکار است و باید دست فروشی کند و اگر این کار نکند مجبور است دیوار خانه من و شما را بالا برود.کدام زمانآمدیم راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم  و این  معضل تبدیل به یک فعالیتاقتصادی ما در استان گیلان شده است .

شهردار رشت تنها راه حل برون رفت از این معضلات را رونق بحث اقتصادی دانست و گفت :تمامی موضوعات پس از اقتصاد رخ می دهد و خود اقتصاد نیز متکی براشتغال پایدار و مطمئن است که به افزایش سطح درآمد ها می انجامد و ما با استفاده از توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در محلات به دنبال رفع این معضل هستیم .

ثابت قدم با بیان این که سرمایه گذار بسیار ترسو است گفت : اگر در جایی احساس شود مدیریت شهری و استانی ناپایدار است  و ضد سرمایه اقدام می کند مسلما سزمایه گذار هم ورود نخواهد کرد زیرا این یک رابطه دو طرفه است و سرمایه گذار به دنبال منافع خود است و این مساله واقعیتی انکار ناپذیر محسوب می شود و برای این که تمامی این اتفاقات به درستی انجام شود باید مسارکت مردمی زودتر به کار بیافتد و در یک فاصله زمانی می شود انتظار جذب سرمایه های خرد و کلان را داشت.

تغییر بافت مرکزی شهر رشت محرک توسعه است

وی تغییر بافت مرکزی شهر رشت را محرک توسعه دانست و گفت :این پروژه در واقع تولید کاربرگی است که اگر گردشگر به شهر رشت می آید دیگر این شهر را فقط یک گذرگاه نبیند و رشت را به یک شهر مسافر پذیر تبدیل می کند.

شهردار رشت بساری از رفتار های مردم را ضد اصول شهر نشینی عنوان کرد و گفت :متاسفانه بی انظباطی شهری در شهر به وضوح دیده می شود به عنوان مثال آمار استفاده از خودروهای تک سرنشین و عدم استفاده از وسایل حمل و نقل و عمومی نمونه بارزی از همین رفتار ها است .

وی یکی از آفات عدم استفاده از ظرفیت های مردمی و درنتیجه سیاسی کردن موضاعات را ضد توسعه اقتصادی برشمرد و تصریح کرد :این عمل در اصل نوعی جریان سازی و به نوعی مصادره کردن اقدامتی به شمار می آید که قرار است تک تک مردم بهره بگیرند و نتیجه آن جدا سازی طبقاتی است که به شدت در شهر رشت حس می شودبه صورتی که به وضوح فاصله طبقاتی بسیار زیاد در بین دهک های پر درآمد و کم درآمد شهر حس می شود.

خبرنگار:محمد جعفرزاده

 

Share