سخنگوی شورای نگهبان

برخی هنگام دیدن ماده ۲۸ در دلیل رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت خود شوکه می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج بررسی صلاحیت‌ها از هیات مرکزی نظارت به هیات‌های مرکزی استان و از آنجا به فرمانداری‌ها اعلام شده و فرمانداری‌ها کار ابلاغ نتایج به داوطلبان را بر عهده دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا ،سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج بررسی صلاحیت‌ها از هیات مرکزی نظارت به هیات‌های مرکزی استان و از آنجا به فرمانداری‌ها اعلام شده و فرمانداری‌ها کار ابلاغ نتایج به داوطلبان نجات+الله+ابراهیمیانرا بر عهده دارند.

نجات‌الله ابراهیمیان، در پاسخ به این سوال که آیا دلایل رد صلاحیت داوطلبان کتباً به آنها اعلام می‌شود، گفت: در ماده واحده مصوب سال ۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است به موجب این قانون کلیه مراجع رسیدگی‌کننده داوطلبان در انتخابات موظف هستند براساس مواد قانونی و دلایل معتبر که توسط مراکز مسئول قانون به مراجع اجرایی و نظارتی ارسال شده به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند، باید علت صلاحیت را با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلایل مربوط به داوطلب ابلاغ کنند.

وی افزود: طبق این ماده واحده مستندات قانونی باید به صورت کتبی به داوطلب اعلام شود و در صورت درخواست داوطلب باید دلایل و مدارک رد صلاحیت نیز توسط مرجع رسیدگی‌کننده به وی اطلاع‌رسانی شود. از یک سو در موردی که دلایل و مدارک با عفت عمومی یا هتک حیثت اشخاص مرتبط می‌شود، چنانچه شخص داوطلب در معرض هتک باشد، دلایل و مدارک حضوراً به اطلاع وی می‌رسد و در صورتی که پس از اطلاع حضوری به صورت کتبی تقاضا کند، دلایل و مدارک کتباً به وی اعلام می‌شود.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: از سوی دیگر چنانچه ذکر دلایل و مدارک علاوه بر هتک حیثیت داوطلب متضمن هتک فرد یا افراد دیگر باشد، دلایل و مدارک حضوری به اطلاع وی می‌رسد و در موارد مربوط به امنیت ملی اعلام دلایل و مدارک و نحوه اعلام آنها به داوطلب به تشخیص کمیسیونی با عضویت رئیس ستاد فرماندهی کل قوا، وزیر اطلاعات و وزیر کشور خواهد بود. در کلیه موارد به استناد مواد گفته شده دلایل و مدارک کتباً به داوطلب اعلام می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: طبق این ماده واحده قاعدتاً به تعدادی از افراد دلایل و مستندات کتباً اعلام شده است اما آمار دقیقی در این خصوص ندارم.

ابراهیمان در مورد ماده ۲۸ که برخی داوطلبان به استناد آن رد صلاحیت می‌شوند، گفت: این ماده چند بند دارد که بند یک آن گفته انتخاب شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایطی از جمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. در واقع همه اینها چند شرط است که در یک بند آمده. ممکن است برخی اعتقاد به اسلام داشته باشند اما التزام عملی نداشته باشند یا به نظام اعتقاد داشته باشند، اما در عمل این موضوع احراز نشود. ضمناً عدم احراز صلاحیت یک فرد به استناد این بند با رد صلاحیت او متفاوت است. عدم احراز صلاحیت یعنی شورای نگهبان در مورد اینکه فرد دارای شرایط مربوط به این بند است به دلایل قانونی نرسیده.

وی افزود: برخی هنگام دیدن ماده ۲۸ در دلیل رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت خود شوکه می‌شوند. نمی‌توان گفت فردی که معتقد است، صرفاً ملتزم هم هست ممکن است برخی در عمل سهل‌انگاری داشته باشند.

عضو شورای نگهبان در خصوص اینکه فکر نمی‌کنید عملکرد شورای نگهبان در راستای فرمایش‌های رهبری مبنی بر اینکه حتی کسانی که نظام را نیز قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند نیست، گفت: اینکه عملکرد شورای نگهبان مطابق قانون بوده یا خیر بحث جداگانه‌ای است. در مورد فرمایش‌های رهبری نباید مغالطه کرد. رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند. ایشان نفرمودند ماده ۲۸ نادیده گرفته شود. کسانی که نظام را قبول نداشته باشند می‌توانند به عنوان رای‌دهنده در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مراد رهبری این است که این عده می‌توانند به عنوان رای‌دهنده شرکت کنند، اما به عنوان یک داوطلب باید شرایط قانونی برای آنها احراز شود. چطور ممکن است ما اجازه بدهیم کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در مجلس حاضر شوند. چنین مسئله‌ای منطقی نیست.

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی در مورد دلایل استعفای خود عنوان کرد: استعفای من صرفا بر اثر یک اختلاف سلیقه اداری است بررسی صلاحیت‌ها جزو وظایف قانونی است و در اصل رعایت قانون اختلافی میان اعضای شورای نگهبان وجود ندارد، اگرچه ممکن است در سلیقه‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، بنابراین اقدام اخیر من صرفا در جهت روان‌تر سازی مسائل اداری بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که علیرغم همه این‌ها هنوز نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به برخی اعلام نشده است، گفت: همه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از هیات مرکزی نظارت به هیات‌های مرکزی استان و از آنجا به فرمانداری‌ها اعلام شده و فرمانداری‌ها کار ابلاغ نتایج به داوطلبان را بر عهده دارند.

tel final1

Share