در شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی عنوان شد

برخی سیاست‌های آموزش و پرورش را به تمسخر می‌گیرند/سیاست دولت توسعه بخش غیردولتی است/توسعه مدارس غیردولتی تهدیدی برای دیگر مراکز آموزشی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست دولت توسعه بخش غیردولتی است لذا جلوگیری از صدور مجوز مدارس غیردولتی چاره راه نیست بلکه راهش این است تا کیفیت را بالاببرید و با کیفیت بالا صندلی‌های خالی را پر کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،مجتبی زینی‌وند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش امروز در شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی که در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین عامل در تاثیرگذاری و اجرای برنامه‌ها در تعیین اهداف و سیاستگذاری‌ها، ایجاد باور در مجموعه سیاستگذار و مجری است،اظهار کرد: باور مسئولین در آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت مردمی برای کمک به این نهاد و سرمایه‌گذاری در مدارس غیردولتی است.

DSC_0317وی افزود:متاسفانه این روزها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌بینیم که چگونه سیاست‌های آموزش و پرورش را به تمسخر می‌گیرند و از کلماتی نظیر قلکی استفاده می‌کنند که به تازگی وارد ادبیات ما شده‌اند.

زینی‌وند با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مردم و بهره‌گیری از پتانسیل مشارکت آنان در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش را موجب ارتقاء کیفیت برنامه‌ها دانست و گفت: یکی از برنامه‌های محوری وزیر آموزش و پرورش، توسعه مشارکت‌های مردمی است و اراده دولت نیز توسعه مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معتقدیم که ورود مدارس غیردولتی به کیفیت‌بخشی آموزشی در آموزش و پرورش منجر می‌شود، گفت:در بدو ورود دولت تدبیر و امید ۱۵ کارگروه جهت رفع موانع و مشکلات مدارس غیردولتی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: طبق ماده ۱۳ قانون، دولت می‌تواند ۵۰ درصد از سرانه دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی اختصاص دهد که اختیاری بوده و قانون نیست و با توجه به مشکلات اقتصادی امروز بودجه و امکاناتی به مدارس غیر دولتی اختصاص نیافته است اما لایحه‌ آن جهت تصویب به مجلس اعلام شده تا در صورت قانونی شدن، اجرا شود.

زینی‌وند بیان کرد: دستورالعمل استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی تحت بودجه عنوان شده بود اما چون سازوکارهای قانونی لازم در ماده وجود نداشت تا پایان برنامه پنجم می‌ماند، تحولاتی که قبلا انجام شده و قرار بود دولت کمک‌هایی داشته باشد اما متاسفانه کم بود که در تلاشیم طی رایزنی با چندین بانک تسهیلات حمایتی برای مدارس غیردولتی فراهم کنیم.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش خوشبختانه در حوزه مدارس غیردولتی در گیلان با کمترین چالش مواجه هستیم، گفت: فرزندان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین فرزندان فرهنگیان در قالب صندوق حمایت می‌توانند از تسهیلات مدارس غیردولتی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از توانمندی اولیا جهت کیفیت‌بخشی آموزشی در مدارس غیردولتی استفاده شود، با توجه به اینکه درصد بالایی از مدارس غیردولتی استیجاری هستند، برای این ساختمان‌ها هم طی پیشنهادی به سازمان نوسازی مقرر شد که برای مدارس استیجاری حداق سه سال استحکام بنا صادر شود.

زینی‌وند تصریح کرد:هر مدرسه خاصی که توسعه می‌یابد، یک مدرسه غیردولتی تعطیل می‌شود، مدارس هیات امنایی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند از طرفی شهریه هم دریافت می‌کنند، ما به فکر متوازن کردن مدارس خاص هستیم.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:طرح «شهاب» برای متوازن کردن پذیرش دانش‌آموز در مدارس تیزهوشان است گرچه این طرح حرکت خوبی است که توسط سمپاد آغاز شده و امیدواریم ساماندهی در جذب تیزهوشان آغاز تهدیدی برای مدارس غیردولتی نباشد.

وی با اشاره به اینکه الگوی توسعه مدارس غیردولتی در بسیاری از استان‌ها تدوین شده است، بیان کرد: سیاست دولت توسعه بخش غیردولتی است لذا جلوگیری از صدور مجوز مدارس غیردولتی چاره راه نیست بلکه راهش این است تا کیفیت را بالاببرید و با کیفیت بالا صندلی‌های خالی را پر کنید.

زینی‌وند با بیان اینکه الگوی شهریه مدارس غیردولتی موجب تعدیل شدن شهریه‌ها شد، گفت: از روز گذشته تا ۱۵ دی سامانه مربوط به شهریه‌ها باز و بر اساس تقویم زمان بندی باید اطلاعات و داده‌های لازم ثبت شود تا راستی آزمایی صورت گیرد.

توسعه مدارس غیردولتی تهدیدی برای دیگر مراکز آموزشی ندارد

hajati_0521مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان امروز در همایش شورای هماهنگی موسسان که در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، اظهار کرد: اغلب دولت‌ها برای اداره وزارت آموزش و پرورش از لحاظ تامین منابع انسانی، فضا و امکانات آموزشی دچار مشکل هستند که محدود به کشور ما نیست.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب در بحث توسعه مشارکت‌های مردمی، گسترش مدارس غیردولتی بود زیرا فرصتی را برای مردم و جامعه فراهم کرد تا با توجه به نیازهای مورد تقاضایشان در بخش آموزشی از امکانات مناسب‌تری بهره‌مند شوند.

حاجتی با بیان اینکه در کشور ما مردم آماده هستند برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی هزینه کنند، گفت: مردم آگاه ما خرج کردن برای آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری می‌دانند و تحصیل ۶۸ هزار دانش‌آموز گیلانی در مدارس غیردولتی نشان می‌دهد که مردم ما، اقبال خوبی دارند و خرج کردن در این حوزه را سرمایه می‌دانند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تاکید بر اینکه توسعه مدارس غیردولتی تهدیدی برای دیگر مراکز آموزشی ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: امروزه نگاه تخصصی خانواده به بحث آموزش باعث شده تا والدین مشارکت بیشتری با اولیای مدارس داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اعتمادسازی در خانواده‌ها نخستین گام در جهت توسعه مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: در استان حدود ۳۶۵ هزار دانش‌آموز داریم که ۶۸ هزار دانش‌آموز معادل یک پنجم مجموع دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و این موضوع بیانگر اعتماد والدین به فعالیت مدارس غیردولتی است لذا اعتماد سازی اولین گام در ایجاد نگرش مطلوب در خانواده‌هاست.

حاجتی با بیان اینکه نگاه ما به مدارس غیردولتی توسعه‌ایی است، گفت: باید بستر بهتر و بیشتری برای افزایش امکانات آموزشی در مدارس غیردولتی فراهم شود.

tel final1

Share