مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافری شهرداری رشت

با خودروهای مسافر بر پلاک شخصی به شدت برخورد می‌کنیم/در آینده‌ای نزدیک چهار پایانه دیگر در رشت احداث می‌شود/برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت‌های اتوبوس نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روائی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافری شهرداری رشت می‌گوید در آینده‌ای نزدیک چهار پایانه دیگر در شهر رشت احداث می‌شود. او همچنین از تجهیز پایانه مسافری جنوب واقع در میدان گیل خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه اعتماد ویژه گیلان ،روائی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافری شهرداری رشت می‌گوید در آینده‌ای نزدیک چهار پایانه دیگر در شهر رشت احداث می‌شود. او همچنین از تجهیز پایانه مسافری جنوب واقع در میدان گیل خبر می‌دهد. با او درباره زیر و بم سازمان پایانه‌های مسافری شهرداری رشت گفت و گو کردیم.۱۹۳۸۵۹۹

آقای روائی گویا قرار است سازمان پایانه‌های مسافری با سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی ادغام شود و یک سازمان ایجاد شود. صحت دارد؟ اگر این‌طور است کی قرار است این اتفاق بیفتد؟

به ما هم عزیزان گفته‌اند که قرار است چنین اتفاقی بیفتد. سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی ادغام شدند، اما در مورد سازمان پایانه‌ها هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

یعنی در سیاست شهرداری چنین چیزی هست؟

من خبر ندارم. بهتر است در این مورد از دکتر ثابت‌قدم سوال کنید.

در حال حاضر بی‌تعارف اگر بگوییم پایانه مسافری میدان گیل تنها پایانه مسافری رشت است. آیا برنامه‌ای برای ایجاد پایانه‌های دیگر ندارید؟

بله، ما برای ایجاد پایانه در چهار محور اصلی و یک محور فرعی که پیربازار است برنامه‌هایی داریم. اینجا هم در پایانه جنوب رشت کارهای بزرگی انجام داده‌ایم. خودروها و کانکس‌های پلاک شخصی را جمع کرده‌ایم. خوابگاه را ساماندهی کردیم. در زمینه ایجاد فضای سبز کارهای خوبی انجام شد. تیربرق‌ها و سیستم روشنایی راه‌اندازی شد. مدتی بود که ما شب‌ها بالابر نداشتیم، در ورودی و خروجی پایانه منظورم است. بالابرها را راه‌اندازی کردیم. در پایانه غرب روبه‌روی دخانیات برای مسیرهای هشتپر و آستارا سعی‌مان بر این است که در ۲۲ بهمن خبر خوبی داشته باشیم. برای پایانه شمال زمینی در حوالی فرودگاه انتخاب کردیم و در حال تهاتر هستیم‌. کارهای اولیه و کارشناسی‌هایش انجام شده و در حال تهاتر با مالک هستیم که اگر این اتفاق بیفتد ساخت پایانه شمال را آغاز می‌کنیم. برای پایانه شرق هم کارهای لکه‌گذاری‌اش انجام شده و در پایانه دومی که الان پذیرای مینی‌بوس‌های مسافربری است، خانه‌های اطرافش را خریداری می‌کنیم تا بتوانیم آن را توسعه دهیم و مبله‌اش کنیم.

همان فلکه جانبازان؟

نه آنجا که مربوط به سواری‌هاست. منظور همان پایانه‌ی مینی‌بوس‌ها بعد از پل جانبازان است.

به نظر فاصله‌های پایانه‌های مختلف نسبت به رشت تفاوت زیادی دارد. مثلاً پایانه شمال حوالی فرودگاه است اما پایانه شرق نزدیک میدان جانبازان قرار دارد.

سیاست‌های ما این است که پایانه از شهر دورتر شود، چون شهر در حال توسعه است. الان همین پایانه جنوب هم تا سه سال دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد. چون میدان گیل دارد می‌شود مرکز شهر. پس خودبه‌خود پایانه جنوب ما وسط شهر خواهد شد. این هم باید برود دورتر.

در این زمینه برنامه‌ای وجود دارد؟

بله، قرار است پایانه جنوب به دورتر از مرکز شهر منتقل شود.

پایانه جانبازان خیلی نزدیک به شهر نیست؟

بله، نزدیک است. ما قطعه زمینی را در پاکت‌سازی دیدیم، آن هم خیلی دور بود. متاسفانه در حد فاصل این دو مکان، زمینی نتوانستیم پیدا کنیم. البته همچنان دنبال زمین هستیم که انشاالله اگر پیدا شد برای آنجا هم برنامه داریم. برای پایانه پیربازار هم ملکی سه هزار متری را سراغ داریم که به شهرداری منطقه یک نامه زدیم که موقعیتش از لحاظ حفظ حریم جاده و رودخانه مشخص شود تا انشاالله آن را هم خریداری کنیم.

در بسیاری از شهرها از جمله قزوین، ماشین‌های سواری مسافربری وارد شهر نمی‌شوند، اما در رشت این اتفاق می‌افتد. نمی‌توان تمهیدی برای این مشکل اندیشید؟

چرا، می‌توانیم. اصلاً سیاست خود آقای دکتر ثابت‌قدم همین است که مخصوصاً تعاونی‌هایی که در حال حاضر در مرکز شهر بلیت می‌فروشند مثل استقلال و آزادی، کلاً دفترشان در شهر بسته شده و به داخل پایانه بیایند. ما هم در پایانه بسترهای خوبی برایشان فراهم کردیم، به آنها غرفه دادیم، امکانات اولیه را در اختیارشان گذاشتیم، الان دیگر در مراحل پایانی است. یعنی دیگر از داخل شهر مسافرت‌های برون شهری سوار ماشین نمی‌شوند و باید به پایانه بیایند. ما دفاترشان را به داخل پایانه آوردیم و تقریباً ۸۰ درصد کارشان آماده شده. سیاست خود دکتر هم این است که هرچه سریع‌تر این کار انجام شود.

خودروهای پلاک شخصی که از توشیبا مسافر سوار می‌کنند چطور؟

با خودروهای پلاک شخصی که مسافر سوار می‌کنند به شدت برخورد می‌کنیم. دوربین گذاشتیم و شماره پلاک‌هایشان ثبت می‌کنیم. چند روز دیگر هم ماشین‌های بازرسی ما می‌رسند که با آن‌ها جلویشان را می‌گیریم. از طریق رسانه‌های عمومی و بنرها هم به مردم هشدار داده‌ایم که سوار این ماشین‌ها نشوند.

الان پایانه میدان گیل برای مردم پذیرفته شده، اما فکر نمی‌کنید با توجه به بعد مسافت خیلی سخت می‌توان مردم را به آنجا کشاند؟

به هرحال این اتفاق باید بیفتد. ما که نمی‌توانیم پایانه را به داخل شهر بیاوریم. تازه در مورد پایانه شمال به نظر من فرودگاه خیلی نزدیک است چون هنگام بازگشت حجاج ما در آنجا بار ترافیکی داریم. حالا ما بار ترافیکی ترمینال را هم اضافه می‌کنیم. یعنی اگر به خواست خود ما باشد، باید پایانه را باز هم دورتر می‌بردیم.

مشکل این است که فاصله بین شهرها در گیلان کم است.

مردم دیگر باید کم‌کم عادت کنند. برای مثال وقتی تهران هستید و می‌خواهید به رشت بیایید حداقل سه کورس باید ماشین بنشینید تا به پایانه برسید. مردمی که در کلانشهر زندگی می‌کنند باید عادت کنند. دیگر نباید انتظار داشته باشند از شهرداری سوار ماشین شوند و به خارج از شهر بروند. پایانه باید خارج از شهر باشد.

یکی از گله‌هایی که بعضی‌ها دارند،‌ این است که نرخ کرایه تاکسی‌های ترمینال گران‌تر از حد معمول است.

تاکسی‌هایی که در داخل پایانه هستند کیلومترشمار دارند. حتی ما با آنها هماهنگ کردیم که وقتی در پایانه مسافر سوار می‌کنند، داخل پایان مسافت اضافی طی نکنند تا هزینه اضافی بر مردم تحمیل شود. همه تاکسی‌ها کیلومترشمار دارند. من خودم به شکل نامحسوس سوار این تاکسی‌ها شدم. دیدم نه، قیمت‌شان تقریباً متعادل است.

نظارت بر اتوبوس‌های داخل پایانه بر عهده شماست یا وظیفه سازمان حمل و نقل و پایانه‌هاست؟

نظارت پایانه‌های مسافربری بر عهده ماست.

آیا برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌های برون شهری برنامه‌ای دارید؟

بله، این جزو سیاست‌های دکتر ثابت‌قدم بوده و صحبت‌هایی هم با بانک‌ها شده که وام‌هایی با سود پایین به آنها داده شود تا اتوبوس‌هایشان را حتی به بنز جدید تبدیل کنند. در حال رایزنی هستیم تا این اتفاق بیفتد. این کار در حقیقت بر عهده سازمان حمل و نقل و پایانه‌هاست ولی ما هم این کار را می‌کنیم.

تعویض ناوگان اتوبوس‌ها تشویقی است یا ایجابی؟

تشویق‌شان می‌کنیم خودشان هم مایل به این کار هستند. چون به‌خاطر گسترش ارتباطات، مسافر هر روز امکانات جدیدی را در سراسر دنیا می‌بیند و ما هم باید خواسته مسافران را تامین کنیم.

در مورد کیفیت اتوبوس‌ها نظارتی می‌شود؟

ما اینجا کارشناسان فنی داریم که وقتی اتوبوس وارد پایانه می‌شود، از اتوبوس بازدید می‌کنند و وقتی هم قصد خروج از پایانه را دارند باز هم عوامل ما بازدید می‌کنند؛ در واقع هم از طرف ما و هم از طرف اتحادیه‌شان بازدید انجام می‌شود و بعد اجازه خروج داده می‌شود.

در مورد سرویس‌های حمل بار چطور، نظارتی روی این‌ها وجود دارد؟

به نکته جالبی اشاره کردید. با پیشنهاد و پیگیری‌های مکرر جناب دکتر رسولی که همیشه پشتیبان ما بوده‌اند و همیشه به موقع از ما حمایت کرده، به دنبال این هستیم که تحویل بار به شکل مکانیزه‌ انجام شود. کارهای مقدماتی‌اش را انجام داده‌ایم و تا چند ماه آینده با کمک دکتر رسولی، رییس محترم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تحویل بار از شکل سنتی‌اش خارج می‌شود. یعنی بعد از این، شما بار را تحویل می‌دهید و همه مکانیسمی که بعد از آن لازم است برعهده شرکت تحویل‌گیرنده است. شما دیگر شخصاً با راننده طرف نمی‌شوید. بارتان را می‌دهید رسید می‌دهید و می‌روید، بقیه کارها را عوامل خود شرکت انجام می‌دهند.

هم سواری و هم اتوبوس؟

اصلاً شما دیگر با اتوبوس و سواری سر و کار ندارید، بار را تحویل می‌دهید و رسید می‌گیرید و می‌روید. بخش خصوصی ورود می‌کند و خودش بقیه کارها را انجام می‌دهد.

برای تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها که یکی از دغدغه‌های مسافران است فکری شده؟

ببینید، خود راننده که دوست ندارد دیر برسد. بعضی مواردی پیش می‌آید که بین راه مشکلی پیش می‌آید یا مسافر توراهی سوار می‌کنند که پیگیری آن برعهده سازمان پایانه‌هاست.

قبول دارید که فرهنگ به موقع رسیدن در بین رانندگان اتوبوس خیلی جانیفتاده؟

بله. ما برنامه‌های آموزشی برایشان گذاشتیم. سیاست‌های تشویقی اتخاذ کردیم. هفته گذشته از آنها تقدیر کردیم، از راننده‌های خوش اخلاق، از راننده‌های سالمند، از تنها راننده‌ی زن ما که در خط رشت – شیراز کار می‌کند، از همه‌ی این‌ها در مراسمی با حضور دکتر ثابت‌قدم، مهندس جمشیدپور، دکتر رسولی و دیگر اعضای محترم شورا و همین‌طور جناب آقای جعفرزاده از آن‌ها تجلیل شد تا به نوعی فرهنگ‌سازی کنیم.

درباره‌ی راننده زن بیشتر توضیح می‌دهید؟

خانمی به نام اسحاق‌پور که در مسیر رشت به شیراز کار می‌کند.

در شهرهای دیگر هم راننده‌ی زن داریم؟

بعید می‌دانم. من نشنیدم.

میدان گیل قبلا فقط بر این اساس تعریف شده بود که خودروها دورش دور بزنند. آیا برنامه دیگری برایش دارید؟

بله، برنامه‌هایی برای این میدان داریم. اما هدف ما این است که مسافر را تا حداکثر ممکن به داخل پایانه بکشانیم. به همین دلیل سعی داریم اینجا فضای سبز ایجاد کنیم فضاهایی برای بازی کودکان بسازیم. کافی‌نت بزنیم،‌ فضاهایی برای خرید ایجاد کنیم، اینترنت‌مان فعال باشد تا اگر مسافر کاری هم ندارد همین‌جا بماند. یکی از آرزوهای من این است که فرد فقط برای سفر به اینجا نیاید. شب‌ها خلوت نباشد، رستوران‌هایی بزنیم که مردم برای غذا هم به اینجا بیایند.

ساعت کار پایانه تا نیمه شب است؟

نه، شبانه‌روزی است. عوامل ما دائما اینجا هستند. حتی گاهی خودم هم تا نیمه‌شب اینجا هستم.

تعاونی‌ها هم تا صبح فعالند؟

بله، همین امشب ما ۲ و ۲:۳۰ و ۳ و ۵ حرکت داریم.

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما، فکر می‌کنم الان مسافر برای سفر با اتوبوس هم زیاد شده، قصد ندارید قیمت بلیت‌ها را افزایش دهید؟

نه، فعلاً برنامه‌ای نداریم.

خودتان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

جا دارد اینجا از جناب آقای دکتر ثابت‌قدم، مهندس جمشیدپور و دکتر رسولی که پشتیبان ما بودند تشکر کنم. دکتر ثابت‌قدم، شهرداری سخت‌کوش است که شبانه‌روزی پیگیر کار ما هستند. جناب آقای مهندس جمشیدپور هم معاونت محترم حمل و نقل هستند که همیشه پشتیبان ما بودند. دکتر رسولی عضو محترم شورا هم همیشه در کنار ما بودند. خواهشی که از مردم دارم این است که چه در سفرهای درون شهری و چه در سفرهای برون شهری از خودروهای پلاک سفید به هیچ عنوان استفاده نکنند تا برای خودشان دردسر نسازند.

tel final1

Share