ایمان رنجکش

این هشتگ های معترض!

امروزه شبکه های اجتماعی به سبب ایجاد محیطی گسترده و متشکل از اقشار مختلف مردم به یکی از ارکان اصلی فعل و انفعالات و کنش های اجتماعی در جوامع مختلف بدل گردیده است. در گذشته اعضای یک جامعه بیشتر با حضور «فیزیکی» موفق به ابراز مقاصد یا اعتراضات خود و تغییر در وضعیت کنونیشان می […]

امروزه شبکه های اجتماعی به سبب ایجاد محیطی گسترده و متشکل از اقشار مختلف مردم به یکی از ارکان اصلی فعل و انفعالات و کنش های اجتماعی در جوامع مختلف بدل گردیده است.
در گذشته اعضای یک جامعه بیشتر با حضور «فیزیکی» موفق به ابراز مقاصد یا اعتراضات خود و تغییر در وضعیت کنونیشان می شدند، اما در حال حاضر بشر توانسته است روش های بهتر و تاثیرگذار تری را در پیشبرد اهداف اجتماعی خود ابداع نماید.
IMG_3544یکی از این روش ها استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این راستا است. با روی کار آمدن دولت یازدهم فضای نسبتا مناسبی برای استفاده از فضای مجازی در کشور بوجود آمد و به نوعی از محدودیت های رسانه ای ایجاد شده در دولت گذشته کاسته شد که خود نشان دهنده نگاه ویژه رییس جمهور و دولت به بهره مندی صحیح از ظرفیت شبکه های اجتماعی است.
تقریبا اوایل تابستان امسال بود که با تشکیل کمپین مردمی «نخریدن خودروی صفر» این شیوه اعتراض بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. هر چند این دست قبیل شیوه ها، مدت ها است در خارج از کشور و تاجایی هم در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد، اما همانطور که پیشتر به آن اشاره شد بدلیل عدم وجود ظرفیت ها و رویکردهای متفاوت در سال های گذشته از سوی مسئولین وقت، کمتر شاهد فراگیری موارد این چنینی در میان مردم بودیم.
هر شخص یا گروهی میتواند با فراهم نمودن گستره ای از اشخاص حاضر در شبکه های اجتماعی اقدام به ترویج و تبلیغ مقاصد گوناگون خود در چارچوب قانون کند. تنها کافیست موضوع مربوطه را مشخص نموده و با اضافه کردن علامت (# هشتگ) به ابتدای آن در شبکه های اجتماعی اعلام آمادگی نماید و اگر آن موضوع با اقبال و فراگیری میان اعضای مختلف جامعه همراه شود، خواهد توانست نقش بسزایی در پیاده سازی اهداف مثبت و سازنده خود داشته باشد.
اما این را هم باید یادآور شد که این هشتگ ها باید در مسیر حفظ امنیت و منافع ملی باشد زیرا اگر بتوانیم کارکرد رسانه های اجتماعی را به سمت منافع ملی سوق دهیم آنگاه همه سود خواهیم برد و این زمانی میسر است که تربیت درست در مسیر قانون مداری داشته باشیم.

ایمان رنجکش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share