مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت خبرداد

اهدای عضو ۱۰ بیمار مرگ مغزی در گیلان/اهدای عضو توفیقی از جانب خداوند است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت از اهدای عضو ۱۰ بیمار مرگ مغزی در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیروس امیرعلوی درباره مرگ مغزی و کما اظهار کرد: شایع‌ترین دلیل مخالفت با اهدای عضو افراد مرگ مغزی شده در گیلان این است که با مفهوم مرگ مغزی آشنا نیستند و مرگ مغزی با کما را یکسان می‌دانند.

۱۳۹۴۰۸۲۰۰۰۱۰۶۵_PhotoAوی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا پیکر مرگ مغزی شده بازگشت ندارد، افزود: در مرگ مغزی سلول‌های مغزی از بین می‌روند و یک بافت لجنی و خمیری در مغز ایجاد می‌شود اما در کما سلول‌های مغزی سالم است و تنها یک بخش از مغز از کار می‌افتد.

مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت با اشاره به اینکه برای تایید پیکر مرگ مغزی‌شده چهار پزشک متخصص در رشته‌های مربوطه، علایم فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند، افزود: در صورت تایید این گروه، مرگ مغزی محرز می‌شود.

وی گفت: برای یک پیکر مرگ مغزی بهترین اقدام اهدای قلب، ریه، کلیه، کبد و… است که علاوه بر نجات جان یک فرد دیگر، ثواب اخروی برای وی به همراه دارد و به نظر بنده اگر فردی در زمان حیاتش و با میل باطنی خود اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کند ثوابش نیز مال او می‌شود.

امیرعلوی، اقدام به اهدای عضو در مرحله انتهای زندگی افراد را توفیقی از جانب خداوند دانست و تصریح کرد: این اقدام نصیب هر کس نمی‌شود.

وی گفت: بنده همواره از خدا می‌خواهم که اگر زمانی مقرر باشد عمرم به اتمام برسد از طریق مرگ مغزی باشد تا بتوانم از آن طریق به همنوعان خودم در لحظات آخر زندگیم خدمت کنم.

این مسئول با اشاره به شایعات پیرامون کارت اهدای عضو، ادامه داد: عده‌ای اعتقاد دارند اگر کارت اهدای عضو را دریافت کنند در صورتی که اتفاق یا حادثه‌ای برای آنها رخ دهد تیم پزشکی مداوا از آنها به خوبی مراقبت نمی‌کنند اما این موضوع واقعیت ندارد و تا زمانی که مرگ مغزی اتفاق نیفتد و حتی اگر کوچک‌ترین روزنه امید نیز وجود داشته‌باشد تمام کادر پزشکی تلاش خود را برای نجات بیمار به‌کار می‌گیرند.

وی با تصریح بر اینکه سیاست دانشگاه رازی این است که اصلاً مرگ مغزی وجود نداشته‌باشد، افزود: در برخی مواقع این موضوع از عهده پزشکان خارج است و به طور ناگهانی ایجاد می‌شود.

امیرعلوی، با اشاره به اینکه در سال جاری اهدای عضو ۱۰ بیمار مرگ مغزی در گیلان انجام شد، اظهار کرد: از این تعداد، اهدای ۹ عدد کبد موجب حیات دوباره تعدادی از انسان‌ها شد.

وی به برگزاری دوره تخصصی پیوند اعضا در بیمارستان رازی رشت اشاره کرد و یادآور شد: از سوم بهمن ماه امسال یک دوره تخصصی در بیمارستان رازی رشت با حضور استاد بین‌المللی برای افرادی که مسئول هماهنگی اهدای عضو هستند برگزار می‌شود.

مدیرعامل مرکز دانشگاهی رازی رشت یادآور شد: در دوره تخصصی مذکور اقدام‌هایی مربوط به اینکه چه مراقبت‌هایی باید از پیکر مرگ مغزی‌شده قبل از انجام اهدا شود و… آموزش داده می‌شود.

Share