کریم کشوردوست

اندکی تأمل و انصاف ! به کدامین منزل و مقصود چنین شتابان ؟!

با اندکی تامل ودقت درگفته های آقای حاجتی و مقایسه خروجی و پیام ارایه شده توسط ایشان بانقض غرضی که در پیام و خروجی تحلیل خبر آن سایت وجود دارد هرخواننده ایی با تناقضی آشکار ازدو نتیجه گیری متفاوت از یک موضوع واحد مواجه می شود که قضاوت را برای شناسایی فرد غیرقابل«اعتماد» و ناتوان برای یک محاسبه بسیار ساده تسهیل و آشکارمی سازد.

اندکی تأمل و انصاف ! به کدامین منزل و مقصود چنین شتابان ؟!
amoUntitledیک پایگاه خبری تحت عنوان « این آمارهای عجیب و غریب را چه کسی به شما می دهد ؟!» داده های آماری را دست مایه تحلیلی نامربوط بااصل موضوع قرارداده که به استناد آن، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان را به مدیری غیر قابل «اعتماد»در ارائه آمار متهم نموده و در » محاسبات آماری بسیار ساده « ناتوان معرفی می کند .
روایت است در پای منبری، یکی از مستمعان در حال چُرت و بیداری آیات تلاوت شده را منقطع می شنید چنانچه » ولا تقربوا الصلاه « – به نماز نزدیک نشوید- را شنید ولی  و انتم سُکاری  – آنگاه که مست هستید – را نشنید . مع الوصف، آنگاه که چُرت از سرش کاملا پرید به اعتراض گریبان راوی گرفت و بلوای بسیار می کرد. چنانچه راوی خبر در این سایت چنان کرد که شرح آن در ذیل می آید .آقای حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت سالروز نهضت سوادآموزی در طی مصاحبه خبری با شبکه باران و نیز در همایش مجتمع آموزشی و فرهنگی دهکده ساحلی به تعداد افراد با سواد و بی سواد که مشمول طرح نهضت سوادآموزی استان هستند آماری را به درستی ارائه می کنند.لیکن به علت غفلت و یا ناشی از « چُرت راوی خبر » به سبب نشنیدن و یا عجز و ناتوانی در درک مفهوم دو مولفه « جامعه هدف » و «دامنه سنی آمار » مختص به نهضت سوادآموزی که چندین بار توسط آقای حاجتی، تاکید و تکرار شده بود. راقم تحلیل خبر در آن سایت را دچار یک اشتباه فاحش و خلط مبحث در نتیجه گیری و ارائه عجولانه آن به مخاطبان خود می سازد. مشروط بر آنکه از گمان سوء  شیطنت راوی خبر و فریب تعمدی خوانندگان  اجتناب و اغماض نماییم .
به بهانه تحلیل با دست آویزقراردادن اعداد و آمار مستند اعلامی از سوی یک مدیراستانی، توسط یک پایگاه خبری ، که به قصد نتیجه گیری های گمراه کننده و تخطئه آن مدیر تهیه می شود . نه تنها به سلب اعتماد جامعه از یک سازمان دولتی و رسانه عمومی منجرمی شود بلکه با روح جوانمردی و رسالت خبرنگاری مغایر و متنافر است .
آقای حاجتی در طی دو نشست مذکور در تبیین ماموریت و عملکرد نهضت سواد آموزی استان به استناد آمار سر شماری سال ۱۳۹۰ می گویند: « ۹۵ درصد هم استانی های ما با دامنه سنی ۱۰ الی ۴۹سال استان گیلان که به عنوان «جامعه هدف» در حیطه وظایف نهضت سوادآموزی قرار می گیرند توسط این نهاد از توانایی سواد خواندن و نوشتن برخوردارشده و طبق آخرین اطلاعات استخراجی که درسال جاری گردآوری شده است درصد مذکور به ۹۷/۹ درصد افزایش یافته است. که نسبت به سال ۱۳۹۰بیانگر ۲/۹ درصد رشد می باشد. بدیهی است که جمعیت آماری باسواد مذکوردر محدوده سنی  ۱۰ الی ۴۹ که مختص عملکرد نهضت سواد آموزی است هرگز نمی بایست تنها عامل و شاخص تعیین کننده افراد باسواد و یا بی سواد استان تلقی گردد.
اشتباهی که این سایت در تحلیل آماری خود از آن غفلت کرد. زیرا آمار فوق با دامنه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال قابل تعمیم به تمامی افراد باسواد نسبت به کل جمعیت استان نیست .
چنانچه به استناد آمار سرشماری سال ۹۰ ، ۸۴/۳ درصد از جمعیت «کل استان » باسواد بوده ۱۵/۷ درصد آن از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند . ۸۴/۳ درصد مذکور محصول محاسبه افراد با دامنه سنی ۶سال تا آخر عمر -بدون محدویت سنی- بوده و همه افراد ساکن در استان گیلان را در بر می گیرد.
مع االسف ، عدم دقت لازم و فقدان آشنایی به ظرایف و اصطلاحات فوق الذکر وحیطه وظایف نهادهای آموزشی توسط راوی خبر در آن سایت ، پایه و مبنای تحلیلی قرارمی گیرد که مستانه مژده ازکشفی بزرگ در شیپور اتهام و فریب، غریو سر می دهد که همشهریان چه نشسته اید که مدیری مرتبط با سیستم آموزشی در استان ، ناتوان از یک محاسبه ساده آماری است !
با اندکی تامل ودقت درگفته های آقای حاجتی و مقایسه خروجی و پیام ارایه شده توسط ایشان بانقض غرضی که در پیام و خروجی تحلیل خبر آن سایت وجود دارد هرخواننده ایی با تناقضی آشکار از دو نتیجه گیری متفاوت از یک موضوع واحد مواجه می شود که قضاوت را برای شناسایی فرد غیرقابل«اعتماد» و  ناتوان برای یک محاسبه بسیار ساده  تسهیل و آشکارمی سازد.

کریم کشوردوست – فرهنگی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share