کسی نباید از جهالت مردم سوء استفاده کند/اسلام در برابر کسانی که اخلاق را نسبی می دانند موضع می گیرد/ کسی حق ندارد برای رسیدن به اهداف خود از ابزار و وسایل نامشروع استفاده کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله رمضانی گفت: بر اساس آموزه های دینی ارعاب و ایجاد ترس و وحشت در جامعه امری نکوهیده و جرم محسوب می شود. بر اساس آموزه های نبوی کسی حق ندارد برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود از ابزار و وسایل نامشروع استفاده کند و یا خدای ناکرده حق کسی را تضییع نماید. کسی نباید از جهالت مردم سوء استفاده نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تارنمای رسمی مرکز اسلامی هامبورگ , همزمان با سالروز ولادت با سعادت فخر کائنات حضرت رسول اکرم (ص) و امام عارفان و عاشقان، حضرت امام جعفر صادق (ع) مرکز اسلامی هامبورگ صحنه حضور پرشور مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از ملیت­ های مختلف در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ بود که با شرکت در مراسم ویژه جشن میلاد نبوی (ص) و امام جعفر صادق (ع) این روز بزرگ را گرامی داشتند.

e81cf2868e5a4bcea1351a6d786d73deاین محفل با شکوه شامل برنامه های متنوعی از جمله تلاوت قرآن کریم، دکلمه و شعرخوانی، مسابقه، اجرای سرود، مولودی خوانی به زبان فارسی و عربی، تواشیح و سخنرانی بود.

در این مراسم آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه، از قرآن کریم به عنوان بهترین منبع برای معرفی شخصیت پیامبر اکرم (ص) یاد کرده و افزودند: امیدواریم این جلسات کلاسی برای درس آموزی از آموزه های قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) باشد. قرآن کریم که بهترین منبع برای معرّفی شخصیت پیامبر اکرم (ص) است، در سوره توبه می فرماید: « لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ».  «همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است» و نیز در سوره قلم آیه ۴ می فرماید : « وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ » ای پیامبر تو دارای اخلاق بزرگی هستی. پیامبر اکرم (ص) با این اوصاف اخلاقی ممتاز، وظیفه بسیار مهم و خطیری بر عهده دارد. او می خواهد نگاه و دید مردم را به طور عمیق و دقیق، الهی کند. او باید یک تاثیر جهانی با اصولی چون عقلانیت، معنویت در جهان ایجاد نماید.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم الگوبرداری از رفتار و کردار پیامبر(ص) افزودند: قرآن کریم وقتی می خواهد برای جامعه بشری الگو معرفی کند، پیامبر اسلام(ص) را به عنوان الگو و اسوه معرفی می نماید. این الگو بودن هم مطلق است. یعنی پیامبر(ص) در همه عرصه های حیات فردی و اجتماعی می تواند الگو باشد. حال این سوال مطرح است که بر اساس چه مبنایی می توان چنین الگویی را به بشریت معرّفی نمود؟ در پاسخ این سوال باید گفت وقتی می توان از معرفی یک الگوی جامع، جهانی و فراعصری سخن گفت که در فلسفه اخلاق قائل به وجود برخی از اصول ثابت و غیر متغییر در آموزه های گوناگون اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و … باشیم. اینکه پیامبر اسلام(ص) به عنوان الگو معرفی می­ شود به این دلیل است که او مکارم اخلاق را به نحو مطلق برخوردار است. در آموزه های پیامبر(ص) اصول اوّلیه و ثابتی وجود دارد که به هیچ عنوان قابل تغییر و دگرگونی نیست. به عنوان مثال عدالت همیشه و همه جا حَسن و نیکوست. شجاعت همیشه خوب و پسندیده است. عفّت و پاکدامنی همیشه و همه جا شایسته و زیبنده است. قرآن کریم وقتی به مهم ترین اصل از اصول اخلاقی می­رسد، تقوا را محوری ترین اصل می داند، حتی رعایت عدالت را هم در راستای تحقق تقوا مطلوب می داند « اعدلوا هو اقرب للتقوی» چنانکه امیر مؤمنان علی (ع) نیز فرمود: «التّقی رئیس الأخلاق». حال اگر این سوال مطرح شود که نمونه واقعی عدالت، صداقت، شجاعت و عفّت در عالم خارج کیست؟ قرآن می فرماید: پیامبر اکرم محمّد مصطفی(ص).

۶۴۹۷a20c2dc84123abe447409049ae8fلذا اسلام در برابر کسانی که اخلاق را نسبی می دانند و مثلاً صداقت و عدالت را در برخی شرایط خوب و در برخی موارد بد می شمارند، موضع می گیرد. بر این اساس اسلام به اصول اولیه و گزاره های مطلق و ثابت اخلاقی معتقد است؛ گزاره هایی که فراعصری و فرامکانی بوده و همیشه و همه جا قابل انطباق است. به همین جهت حسن عدالت و قبح ظلم اختصاص به زمانی خاص ندارد. با پذیرش این اصول است که انبیاء الهی الگوهای ثابت و مطلق در وجود عینی و مصداق خارجی می باشند و ما مسلمانان باید برای رسیدن به سعادت و خوشبختی الگو و اسوه بودن پیامبر اکرم(ص) و اهل البیت علیهم السلام را بپذیریم.

آیت الله رمضانی در ادامه با اشاره به وجود برخی اصول سلبی ثابت در آموزه های اسلامی، افزودند: اسلام به هیج عنوان و تحت هیچ شرایطی به کسی اجازه مکر، حیله و خیانت نمی دهد. بر اساس آموزه های دینی ارعاب و ایجاد ترس و وحشت در جامعه امری نکوهیده و جرم محسوب می شود. بر اساس آموزه های نبوی کسی حق ندارد برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود از ابزار و وسایل نامشروع استفاده کند و یا خدای ناکرده حق کسی را تضییع نماید. کسی نباید از جهالت مردم سوء استفاده نماید.

اصل سلبی دیگر، اصل عدم انظلام و عدم استرحام است. مسلمان حق ندارد ذلّت بپذیرد و در برابر ظالم گردن کج نماید و نرمش به خرج دهد؛ بلکه باید با کلام و رفتارش در برابر بی عدالتی و تبعیض نژادی و شکاف طبقاتی که با ابزاری چون زَر و زور و تزویر شکل پیدا می کند، مقابله نماید و لذا در روایت داریم که حضرت فرمود: الظالم و المظلوم کلاهما فی النّار و امیر مومنان علی (ع) در آخرین وصایای خود به فرزندانش فرمود: کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً.

اینها برخی از اصول ثابت و مطلق اخلاقی در حوزه های فردی و اجتماعی است که در هر زمان و مکانی قابل اجرا هستند. لذا اخلاق باید در کنار سیاست باشد و اگر اخلاق از سیاست جدا شود، قطعاً جامعه به تباهی و انحراف کشیده خواهد شد.

ما به عنوان یک مسلمان باید بتوانیم در رفتار و گفتار و کردار خود اخلاق انبیاء و اولیای الهی را نهادینه کنیم. همانطور که امام صادق (ع) فرمودند: « کُونُوا دُعاهَ النّاسِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم، ‌لِیَرَوا مِنْکُمُ الإجْتِهَادَ وَالصِّدْقَ وَالْوَرع » مردم را با اعمال نیک خود (و نه با زبان­ هایتان) به نیکی دعوت کنید، به گونه ‌ای که آنان تلاش و صداقت و پرهیزکاری شما را (به چشم) ببینند.
امام جعفر صادق(ع) در حدیث دیگری فرمودند: طوری رفتار کنید که اگر از شما سوال کردند شاگرد چه کسی هستید و شما گفتید شاگرد امام صادق(ع) مردم بگویند: « رَحِمَ اللهُ جَعَفَر بنَ مُحَمَّدُ الصادِق(ع) کَیفَ اَدَّبَ اَصْحابَه؛ خدا رحمت کند جعفر بن محمد صادق(ع) را که چقدر عالی شاگردانش را تربیت کرد. »

در جای دیگر حضرت فرمودند: « انّا لنحب من کان عاقلا، عالما، فهما، فقیها، حلما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا، ان الله خص الأنبیاء بمکارم الأخلاق، فمن کانت فیه فلیحمد الله علی ذلک و من لم تکن فیه فلیتضرع الی الله و لیسأله ایاها. قیل له: و ما هی؟ قال(ع): الورع و القناعه والصبر والشکر والحلم والحیاء والسخاء والشجاعه والغیره وصدق الحدیث والبرّ و أداء الأمانه والیقین وحسن الخلق ؛ ما دوست داریم کسی را که خردمند، دانا، با فهم، فقیه، بردبار، مدارا کننده، شکیبا، راستگو و وفادار است. به راستی که خداوند پیامبران را به مکارم اخلاق مخصوص کرده، هرکه این فضائل را دارد باید خدا را بدان سپاس گذارد و هرکه ندارد به درگاه خدا زاری کند و آن را بخواهد.  به آن حضرت عرض شد: مکارم اخلاق چیست؟ فرمود: پارسایی، قناعت، صبر، شکر، حلم، حیا، سخاوت، شجاعت، غیرت، راستگویی، نیکوکاری، امانت داری، یقین، خوش خویی »

در پایان این مراسم پس از اهداء جوایز، شرکت کنندگان میهمان سفره با برکت نبوی (ص) بودند.

e59c6ff1bc794c7aa6dbebad85a098ff f2b75c67f285406e9cee631a91c47727 f3d9ae9793d440a9b027923884c4921c

tel final1

Share