مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت خبرداد

۳۱ هزار تماس مزاحمی با سامانه ۱۲۵ طی ۸ ماه/ناوگان خودرویی آتش نشانی فرسوده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مقصودی گفت: آتش نشانی ارتش شهرداری است و برای ارتش نباید از لحاظ مالی کم گذاشت اما هم اکنون به شدت نیاز به منابع مالی داریم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علی مقصودی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت که در شصت و نهمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت حضور یافته بود با اشاره به اینکه این سازمان دو هزار و ۲۰۰ فقره حادثه، خدمات ایمنی و حریق را پوشش داده اظهار کرد :میانگین زمان عملیات پرسنل آتش نشانی رشت در حدود ۴ دقیقه و ۴۴ ثانیه بوده است.

کاهش ۴۵ درصدی حریق در هشت ماه نخست امسال

۱۵۷۳۴_۲۵۸مقصودی به کاهش ۴۵ درصدی حریق در هشت ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در بخش آتش سوزی واحدهای مسکونی ۹ درصد، و آتش سوزی علفزارها ۶۳ درصد کاهش داشته ایم.

مقصودی همکاری با قوه قضایه، شهرداری، تبلیغات محیطی در سطح شهر و شرایط آب و هوا را از مهمترین علل کاهش حریق در علفزارها عنوان کرد و افزود: از ابتدا سال ۹۴ تا امروز ۳۰۷ فقره آتش سوزی منازل رخ داده که ۴۵ درصد آتش سوزی ها به علت اتصال در سیستم سیم کشی برق و ۵ درصد نیز به علت نشت گاز بوده است.

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت ادامه داد: در بخش آتش سوزی علفزار که بعضاً به سادگی از کنار آنها عبور می شود از تاریخ چهاردهم تیر ماه تا پایان تابستان ۲۷ هکتار آتش سوزی در حومه شهر رشت رخ داده و ۱۰۷ درخت سوخته است.

وی میانگین مدت زمان رسیدن آتش نشانی در محل حریق در داخل محدوده شهر رشت را حدود ۵ دقیقه و ۱۲ ثانیه اعلام کرد و یادآور شد: این زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱ دقیقه و۳۰ ثانیه کاهش داشته است و همچنین میانگین رسیدن ماموران آتش نشانی در بخش حادثه ۳ دقیقه و ۴۱ ثانیه می باشد.

مقصودی مجموع مبالغ خسارت وارده در بخش آتش سوزی در شهر رشت را طی  ۸ ماهه اول سال جاری ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

سرانه پایین بیمه آتش سوزی منازل مسکونی 

این مسئول درادامه اظهار داشت: در سال ۹۳ از ۶۵۰ خانه ای که در شهر رشت طعمه حریق شدند فقط ۱۹ درصد و در سال ۹۴ از ۳۰۷ خانه فقط ۱۷ درصد دارای بیمه آتش سوزی بودند.

مقصودی اضافه کرد:جهت بالابردن افزایش آگاهی مردم از تعدادی از بیمه ها دعوت کرده بودیم تا اسپانسر تبلیغاتی شوند اما از این بین فقط بیمه پاسارگاد قبول کرد تا تبلیغات را انجام دهد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به کاهش ۱۵ درصدی حوادث در بخش خدمات ایمنی اشاره کرد و گفت:بیشترین موردی که با آن مواجه بوده ایم بسته شدن در بدون محبوس شدن افراد بوده است و مشاهده و صید مار نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: بخش آموزش جز لاینفک سازمان آتش نشانی است که در هشت ماه اولیه امسال ۱۶۰ مهدکودک با ۹ هزار ۷۸ نفر و ۳۰۰ نفر دانش آموزان دبیرستان مورد آموزش قرار گرفتند و در زمینه بخش ادارات نیز ۱۱۲ درصد افزایش آموزش داشتیم.

یک ریال هم در بخش سرانه ایمنی ساختمان ها به حساب سازمان واریز نشده است

مقصودی با بیان اینکه دو بخش درآمدی برای سازمان آتش نشانی در بودجه پیش بینی شده بود  گفت: ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه ساخت و ساز پیش بینی شده بود که ۷۴۰ میلیون تومان تا کنون محقق شده است و در بخش سرانه ایمنی ساختمان ها  نیز یک میلیارد درآمد پیش بینی شده بود که تا کنون یک ریال هم به حساب سازمان واریز نشده است.

شهرداری رشت وظایف خودش را آن گونه که باید انجام نداده است

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با بیان اینکه مبلغ مصوب شده به آتش نشانی در بودجه شهرداری حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است ,اظهار کرد:تاکنون شهرداری رشت حدود ۵۰۰ میلیون تومان به آتش نشانی کمک کرده که از این میزان ۲۲۰ میلیون تومان کمک نقدی بوده است و این مسئله بدان معناست که شهرداری وظایف خودش را آن گونه که باید انجام نداده است.

مقصودی افزود:اگرچه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بودجه نصف شده است ولی عملکرد بهتری داشتیم.

۳۱ هزار تماس مزاحمی با سامانه ۱۲۵ طی ۸ ماه

وی از برقراری بالغ بر ۷۴ هزار تماس با سامانه ۱۲۵ در ۸ ماه ابتدایی سال جاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۳۱ هزار تماس به صورت مزاحمی بوده است.

مقصودی همچنین ازبرقراری ۶۰۰ تماس در بازه زمانی ۵ ساعته به علت وزش باد شدید چند روز پیش خبر داد.

افتتاح یک ایستگاه آتش نشانی تا پایان سال

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از افتتاح دو ایستگاه آتش نشانی به عنوان اقدام شاخص این سازمان اشاره کرد و افزود: تا پایان سال یک ایستگاه دیگر افتتاح می شود و مجموع ایستگاه های آتش نشانی شهر رشت به ۱۲ ایستگاه می رسد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت: با خرید سه دستگاه تشک نجات که فقط چهارماه رسیدن آنها از کره جنوبی طول کشید تعداد این تشک ها به چهار مورد رسید.

وی از افتتاح ۳ ایستگاه دیگر در سال آینده خبر داد و افزود:مجموعه ایستگاه های آتش نشانی باید به ۱۷ عدد برسد.

ناوگان خودرویی آتش نشانی فرسوده است

مقصودی مجموع خودروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری رشت را ۴۱ دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد ۳ دستگاه موتور سیکلت، ۱۰ دستگاه خودرو عملیاتی سبک، ۱۲ دستگاه خودروهای نیمه سنگین، ۱۳ دستگاه خودرو سنگین، یک دستگاه خودرو تخصصی نجات و یک دستگاه نردبان ۳۲ متری که میانگین مجموع این ها به غیر از خودرو سبک ۲۱ سال است بنابراین یک ناوگان خودرویی بسیار فرسوده ای داریم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت ادامه داد: با مساعدت شهرداری رشت ۳ دستگاه از خودروهای آبرسان مناطق به آتش نشانی تحویل داده شدند که برای پشتیبانی یک دستگاه آماده شده و دو دستگاه دیگر به زودی اضافه خواهد شد.

مقصودی نیاز اصلی آتش نشانی خودرو نیمه سنگین دانست و افزود: ۱۵ میلیارد تومان جهت کاهش عمر خودروهای سازمان برنامه ریزی شده که نصف این مبلغ توسط وزارت کشور تقبل می شود.

تا پایان ۹۵ باید تعداد پرسنل به ۳۷۷ افزایش یابد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت تعداد نیروهای این سازمان را ۲۸۷ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد ۲۴۵ نفر پرسنل عملیاتی در ۱۱ ایستگاه مشغول فعالیت هستند.طبق مصوبه وزارت کشور ما باید برای ۸ ایستگاه ۳۳۷ نفر نیرو داشته باشیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۹۵ تعداد پرسنل به ۳۷۷ افزایش یابد.

وی اظهار داشت: برای نصب ۲۹ هیدرانت اقدام کردیم که ۴۰ درصد آنها به خصوص در بخش پیاده راه نصب شدند.

آتش نشانی ارتش شهرداری است و برای ارتش نباید از لحاظ مالی کم گذاشت

مقصودی عدم توجه به مسایل ایمنی، ترافیک شهر رشت و ناامنی ساختمان ها را از مشکلات دیگر آتش نشانی رشت دانست و افزود: آتش نشانی ارتش شهرداری است و برای ارتش نباید از لحاظ مالی کم گذاشت اما هم اکنون به شدت نیاز به منابع مالی داریم.

tel final1

Share