سخنگوی جامعه روحانیت خبرداد

نشست های سه جانبه آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح به نتیجه نرسید/تندروی را قبول نداریم/دعوتنامه جامعه روحانیت برای همه اصولگرایان:شنبه شورای هماهنگی تشکیل می دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ما تندروی را قبول نداریم. مرحوم آیت الله مهدوی کنی اعتدال را مبنای اصلی جریان اصولگرا قرار دادند. اصول ما هم اسلام، انقلاب، قانون اساسی، رهنمودههای مقام معظم رهبری و امام است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، بعد از چندین ماه گفت و گو و رایزنی در میان اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، بالاخره دود سفید از اردوگاه اصولگرایی خارج شد.

۱۵-۸-۱۱-۱۵۵۹۲۳gholamreza_mesbahi_moghaddam حالا سخنگوی جامعه روحانیت از تشکیل جلسه ای در روز شنبه با حضور همه جریان های اصولگرا خبر می دهد. به گفته حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم قرار است در این جلسه ترکیب اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان مشخص شود. مصباحی مقدم این را هم گفت که جلسات سه جانبه آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح بدون نتیجه مشخصی پایان یافته و این جلسات ادامه نخواهد یافت.

او توضیحاتی هم درباره جمع ۸ نفره ای که  اسامی آنها هفته گذشته به عنوان اعضای احتمالی شورای هماهنگی اصولگرایان منتشر شد داشت و گفت که این ۸ نفر جلساتی را در منزل حداد عادل در راستای رسیدن به وحدت برگزار می کردند که البته جلسات آنها هم بدون نتیجه پایان یافته و ترکیب نهایی شورای هماهنگی با محوریت جامعه روحانیت و در جلسه روز شنبه مشخص خواهد شد.

در گفت و گویی که چندی پیش با شما داشتم درباره روند وحدت اصولگرایان صحبت کردیم و شما خیلی امیدوار بودید که این روند با محوریت جامعتین به نتیجه خواهد رسید. الان که چندماه از آن گفت و گو گذشته اصولگرایان در چه نقطه ای ایستاده اند و روند همگرایی به کجا رسیده است؟

ظاهرا حرکت وحدت اصولگرایان در حال نزدیک شدن به نتیجه است. جامعه روحانیت مبارز که از قبل اعلام کرده بود ما وارد فعالیت های انتخاباتی می شویم و تلاش ما این است که وحدت و همگرایی را بین اصولگرایان به وجود بیاوریم، این تلاش ها به نقطه نهایی نزدیک می شود. قرار است دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برای حضور در یک نشست از همه سران اصولگرایان و چهره های تاثیر گذار این جریان دعوت کند تا در جلسه ای در روز شنبه شرکت کنند. در واقع این جلسه برای تعیین تکلیف همگرایی و وحدت اصولگرایان خواهد بود.

این جلسه قرار است مبنایی برای شورای هماهنگی اصولگرایان باشد؟

بله دقیقا.

عنوان این جلسه «شورای هماهنگی» است و یا اینکه قرار است در این جلسه اعضای شورای هماهنگی انتخاب شوند؟

قرار است با ترکیبی که دعوت می شوند، شورای هماهنگی تشکیل شود.

هفته گذشته اخباری درباره ترکیب احتمالی شورای هماهنگی اصولگرایان منتشر شد که اسامی ۸ نفر در آن دیده می شد: آقایان حداد عادل، زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر . قرار است شورای هماهنگی با حضور این افراد باشد؟

خیر. این جلسات، جلساتی بود که به دعوت آقای حداد عادل و در منزل ایشان تشکیل می شد. تلاش آقای حداد عادل این بود که همگرایی که بخش های دیگر اصولگرا هم به دنبال آن بودند را محقق کند.  آقای حداد بر اساس دلسوزی که داشت و از آنجا که شخصیت تاثیرگذاری است، خواسته بود تا این مجموعه را دعوت کند تا پایه ای برای رسیدن به شورای هماهنگی اصولگرایان باشد.

بنابراین این یک تلاش فردی از طرف خود آقای حداد بود؟

بله همینطور است.

در اخباری که منتشر شد این ترکیب به عنوان ترکیب شورای هماهنگی معرفی شده بودند و البته این سوال را به ذهن متبادر می کرد که چرا از سایر گروه ها و جریان ها از جمله خود جامعه روحانیت، جریان های منتسب به آقایان قالیباف، رضایی و یا لاریجانی در آن حاضر نیستند.

طبعا به جای اینکه آن جلسه بخواهد جلسه شورای هماهنگی اصولگرایان باشد تلاشی برای این بود که آن مجموعه را با هم همراه کند تا شاید بقیه مجموعه های اصولگرا  هم به آن بپیوندند. اما جایگاه دکتر حداد عادل جایگاهی نبود که دعوت کننده کل شخصیت ها و احزاب و جمعیت های اصولگرا باشد. آن جلسات به نوعی جلسات مشورتی در مسیر همگرایی بود.

مشخصا چه گروه هایی و به چه صورتی قرار است به جلسه روز شنبه دعوت شوند؟ به عنوان مثال رهروان ولایت چه حزب بشود و چه نشود، قرار است در مجموعه اصولگرایان به چه صورتی مشارکت داده شود؟

ما تا اینجا احزاب شناسنامه دار را دعوت کرده ایم. این احزاب یا به شکل جمعی و یا به شکل یک حزب در اینجا نماینده خواهند داشت. مثلا آقای باهنر نمایندگی جبهه پیروان خط امام و رهبری را در این مجموعه بر عهده دارد. این مجمع ۱۸ حزب و گروه اصولگرا را شامل می شود که آقای باهنر از طرف همه آنها نمایندگی دارد. از طرفی از مسئولین پایداری، ایثارگران و رهپویان هم دعوت شده تا حضور پیدا کنند. از طرف دیگر ما با یک سری اشخاص اصولگرا هم مواجه هستیم که اگرچه تشکیلاتی دارند اما تشکیلات آنها هنوز به صورت حزب درنیامده است. از این شخصیت های اصولگرا هم دعوت خواهد شد. از جمله آقایان لاریجانی، قالیباف، رضایی، حداد عادل و ولایتی به عنوان شخصیت های اصولگرا در این جلسه حاضر خواهند بود.

برای اینکه به این نقطه برسید تا الان عمده ترین مانعی که وجود داشت، چه بود؟

عمده ترین مانع این بود که عده ای تاکید داشتند که جامعه روحانیت محور قرار بگیرد، اما عده ای سناریوی دیگری را دنبال می کردند و طبعا به نقطه مشترک نمی رسیدند. الان آن سناریوی دیگر تقریبا با ناکامی روبرو شده است.

منظورتان کدام سناریوست؟

آن سناریو، محور قرار گرفتن سه آیت الله بود که به نتیجه نرسید و نقش آفرینی این سه نفر منتفی شد.

اما شرط جبهه پایداری برای حضور در مدل های وحدت اصولگرایان حضور آیت الله مصباح بود…

بله اما تلاش های خود آنها به نتیجه نرسید.

بر اساس تجربه ای که جبهه پایداری از خود به جا گذاشته و وحدت شکنی هایی که در دوره های قبلی از خود نشان دادند فکر می کنید حالا که شرط آنها هم محقق نشده است اینبار آن ها تا پایان قائل به وحدت خواهند بود؟

ما در حال ایجاد ترکیبی برای شورای هماهنگی هستیم که آن ترکیب قویا راضی کننده آنها هم خواهد بود.

علت اصلی که باعث شد نشست های سه جانبه آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح به نتیجه نرسد، چه بود؟

دلیلش عدم استقبال هر دو نفر یعنی آیت الله یزدی و آیت الله مصباح بود. پیگیری ها بیشتر از طرف آیت الله موحدی کرمانی انجام می شد. آن هم با توجه به اصراری بود که دوستان ما در جبهه پایداری داشتند. این پیگیری ها منجر به تشکیل جلسه ای شد که آن جلسه هیچ خروجی نداشت غیر از اینکه سه نفر به این نتیجه رسیدند که تقاضاکنندگان از آنها بیایند و اصولگرایان را معرفی کنند.

ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

ببینید نتیجه گفت و گوهای این سه نفر در نهایت این بود که از ۸ نفری که از آنها خواسته بودند تا جلسه تشکیل دهند سوال کنند “اصولگرایان شامل چه کسانی هستند؟”.

یعنی تا این اندازه اختلاف نظر میان این سه نفر وجود داشت که به این نتیجه رسیدند که حتی دریافت و تعریف مشترکی هم از اصولگرایی ندارند؟

نه اینطور نبود. ببینید همان ۸ نفری که از آنها نام برده شد به این سه آیت الله نامه نوشتند و از آنها خواستند تا با توافق خودشان مجموعه اصولگرایان را به یک جمع بندی برسانند. سه آیت الله هم بعد از گفت و گو هایی که با هم داشتند نامه ای به این هشت نفر نوشتند و خطاب به آنها گفتند که شما بیایید و اصولگرایان را به ما معرفی کنید و بگویید شامل چه کسانی می شوند. شاید اگر این نامه پاسخ داده می شد آن وقت اقداماتی  صورت می گرفت. اما نتیجه ای که آیت الله موحدی کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد وجود ندارد.

آن هشت نفر دیگر پاسخی به نامه سه آیت الله ندادند؟

خیر. البته نامه هم به این شکل به آنها منتقل نشد. شاید در آینده بشود توضیحات بیشتری درباره آن داد.

گذشته از این جلسات ۸ نفره، خبری هم از نشست چهارجانبه آقایان ناطق، لاریجانی، ولایتی و آیت الله مقتدایی منتشر شد. شما در جریان این نشست بودید؟

خیر. البته تلاش آنها هم از سر دلسوزی بود و اینکه باید نزدیک انتخابات کاری کرد. این جلسات به هر حال مشورتی بوده است.

در کنار این ها ما شاهد ائتلاف سه گانه جبهه پایداری، ایثارگران و موتلفه بودیم. با شرایط جدید تکلیف این ائتلاف چه خواهد شد؟

این ائتلاف هم در شرایط جدید بهم ریخته و دیگر ادامه نخواهد یافت. به نظر ائتلاف کنندگان این حرکت گامی بود برای اینکه بخواهند گام های بعدی را در راستای وحدت اصولگرایان بردارند. اما قدم های بعدی با محوریت این ائتلاف سه گانه نمی توانست به نتیجه برسد. چرا که دیگران حاضر نبودند به دعوت آنها بیایند و محوریت آنها را بپذیرند. تاکید اکثریت گروه های اصولگرا بر این بود که جامعه روحانیت محور قرار بگیرد.

کمتر از بیست روز دیگر ثبت نام کاندیداها آغاز می شود. شما فکر می کنید اصولگرایان در نهایت در تهران چند لیست داشته باشند؟

من فکر میکنم با این حرکت آخر ما فقط یک لیست در تهران داشته باشیم.

وضعیت استان ها و شهرستان ها را چطور ارزیابی می کنید ؟

شهرستان ها و استان ها خیلی جلوتر هستند. الان در بعضی مناطق با محوریت مجموعه تشکل های اصولگرا لیست ها مشخص شده است.

ظاهرا بحث انتخابات در استان ها و شهرستان ها را آقای تقوی دنبال می کردند.

بله. ایشان در تهران هم بحث همگرایی میان اصولگرایان را دنبال می کند که البته همچنان هم ادامه دارد. تلاش های ایشان هیچ اصطکاکی با تلاش های جامعه روحانیت برای انتخابات ندارد.

دقیقا تلاش های آقای تقوی از چه جنسی است و در چه قالبی دنبال می شود که ما در اینجا شاهد دو مجموعه کار برای انتخابات هستیم؟

تلاش های ایشان برای این است که مسیر همگرایی میان اصولگرایان را ادامه دهد. در تلاش هایی که ایشان انجام می دهد اشخاص حضور دارند و اینطور نیست که لزوما آنها حزبی را نمایندگی کنند. به همین دلیل ممکن است در جلسات ایشان از یک حزب تعداد بیشتری و از یک حزب تعداد افراد کمتری حاضر باشند. این جلسات بیشتر جنبه مشورتی دارد. تلاش هایی که ایشان انجام داد اثر کشوری داشت و بر روند فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان در استان ها و شهرستان ها اثر گذاشت و در آنجا منجر به همگرایی شد. در خصوص تهران هم آقای تقوی این مجموعه را حفظ کرد و نگه داشت تا به این نقطه رسیدیم که ما به الگویی جهت تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان دست پیدا کردیم.

در واقع ابتدا آقای تقوی تلاش هایی را برای همگرایی اصولگرایان آغاز کرد و حالا از درون آن تلاش ها شورای هماهنگی اصولگرایان بیرون می آید.

بله دقیقا همینطور است.

اما همچنان شورایی که ایشان تشکیل داده به کا رخود ادامه خواهد داد؟

ایشان هیچ شورایی تشکیل نداده. صرفا یک جلسه است.

موضوع و محور آین جلسات مشخصا چیست؟

قرار است که همچنان تنور همگرایی گرم باشد و اگر مناقشاتی وجود دارد با مشورت ها و کمک هایی که می کنند بتوانند آن مناقشات را برطرف کنند.

ترکیب این جلسات همگرایی به چه صورتی است؟

اشخاصی از احزاب و غیر احزاب در آن حضور دارند. همچنین نمایندگانی هم از استان ها در تعدادی از این جلسات حاضر می شوند. اما ترکیب ویژه ای ندارد.

در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان تلاش ها به کجا رسیده است؟

جامعه روحانیت کمیته انتخابات خبرگان دارد. جامعه مدرسین هم به همین ترتیب چنین کمیته ای دارد. این دو کمیته قرار است با هم درباره لیست نهایی خبرگان به توافق برسند.

هنوز به توافقی نرسیده اند؟

چرا در خیلی از موارد به توافق رسیده اند و اشخاص نهایی شده اند. اما هنوز هم تلاش ها ادامه دارد.

شما ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان را چقدر محتمل می بینید؟ چقدر ممکن است این اتفاق در شهرهای بزرگ رخ دهد؟

عنوان اصولگرایی بار سیاسی و معنایی دارد. معنای آن این است که ما به اصولی وفادار هستیم  که آن را قبلا هم در منشوری منتشر کرده ایم. ما به این منشور کاملا پایبند هستیم. اما اصلاح طلبان هنوز منشوری منتشر نکرده اند که مشخص کنند این ها بر چه مبنایی فعالیت سیاسی خودشان را انجام می دهند که قابلیت بازخواست داشته باشد. تا ما بتوانیم بر مبنای آن اصول بگوییم شما در این موراد طبق اصول خودتان رفتار کردید و یا در فلان مورد رفتار نکردید و یا اشتراکات ما بر مبنای این اصول فلان موارد است. چون چیزی وجود ندارد معتقدم که امکان همگرایی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان فراهم نیست و از این جهت چه در تهران و چه در استان ها امکان اینکه کاندیداهای مشترکی داشته باشند وجود ندارد و بسیار بعید می دانم این اتفاق بیفتد. اگر اصلاح طلبان منشور اصلاح طلبی را منتشر کنند تا ما ببینیم در این منشور  اصول مشترکی داریم آن وقت ممکن است زمینه ائتلاف فراهم شود.

جریان مشخصی در میان اصولگرایان تلاش می کند تا علی لاریجانی را به اصلاح طلبان نزدیک نشان دهد. ارزیابی شما از این قبیل تلاش ها چیست؟

آقای لاریجانی یک اصولگرای جدی به تمام معنا است و پایبند کامل به جامعتین و مراجع تقلید است. در قم هم در دو دوره گذشته هم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هم بسیای از مراجع تقلید از آقای لاریجانی حمایت کرده اند و پیش بینی این است که برای دور بعد هم همین اتفاق بیفتد. وقتی چنین است معتقد هستیم امکان ندارد آقای لاریجانی بخواهد با اصلاح طلبان همگرایی پیدا کند.

دلایلی که در رابطه با ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو آورده می شود کم کردن خطر حضور تندروها در مجلس آینده است. شما اساسا قبول دارید ما با یک سری از اصولگرایان تندرو مواجه هستیم؟

من این را قبول دارم.

جریان اصولگرایی قرار است در قبال این تندروی ها چه کند؟

ما با افراد تندرو روبرو هستیم. معتقدیم آن افرادی که تندرو هستند نباید در لیست اصولگرایان باشند. متقابلا در مورد اصلاح طلبان هم معتقد هستیم که اگر افراد تندرو را بخواهند به عنوان کاندیدا معرفی کنند از یک طرف با موانع جدی روبرو هستند و از طرف دیگر هم دغدغه ها و نگرانی ها را افزایش می دهند.

مصادیق این تندروی در میان اصولگرایان چیست؟ چون شما می گویید ما با افراد تندرو سر و کار داریم بنابراین می توانید نشان دهید که چه رفتارهایی از سوی این افراد مصداق تندروی است.

میزان ما منشور اصولگرایی است که ۱۲ بند اثباتی و ایجابی و ۱۲ بند سلبی دارد. اتفاقا یکی از بندهای این منشور رفتار معتدل است. ما تندروی را قبول نداریم. مرحوم آیت الله مهدوی کنی اعتدال را مبنای اصلی جریان اصولگرا قرار دادند. اصول ما هم اسلام، انقلاب، قانون اساسی، رهنمودههای مقام معظم رهبری و امام است. این اصول مانع ما از تندروی و کندروی می شود. یک شاخص عینی هم داریم و آن شخصیت مقام معظم رهبری است. ما نباید تندتر از ایشان حرکت کنیم همانطور که نباید از ایشان عقب بیفتیم. این معیار اعتدالگرایی است. بیانات مقام معظم رهبری به خوبی به ما نشان می دهد چه حرکتی اعتدال است و چه حرکتی تندروی. مثلا در مورد مجلس شورای اسلامی رهبری به طور مکرر گفته اند که نباید به نمایندگان دولت توهین کنید. این یک نشانه روشنی است که نباید به وزرا توهین شود. بنابراین ما توهین را تندروی می دانیم. یا استفاده از ادبیاتی که موهن است و یا سخنانی که موجب وهن نظام یا دولت یا مجلس باشد نباید به کار برده شود. کسانی که این مشی را دارند آنها تندروهایی هستند که نباید از کسانی باشند که ما آنها را بخواهیم محور انتخابات قرار دهیم و یا وارد لیست کنیم. ما بنا نداریم کسانی را که در گذشته هم رفتارشان نشان دهنده تندروی هاست وارد لیست انتخاباتی مان کنیم و یا محور انتخابات قرار دهیم.

tel final1

Share