استاندار عصر امروز در جمع خانواده بزرگ جهاد کشاورزی گیلان

مصمم به مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم/روند مثبت تولید محصولات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در استان را در مدت ۲ سال گذشته از فعالیت‌های اصلی ذکر کرد و گفت : باتوجه به محدودیت منابع زمین در استان همه مصمم به مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار عصر امروز در جمع خانواده بزرگ جهاد کشاورزی گیلان با اشاره اینکه روند رو به رشدی در بخش کشاورزی استان مشاهده میشود  با برشمردن اولویتهای کاری این بخش تاثیرگذار در اشتغال استان تاکید کرد : فعالیتهای کشاورزی گیلان باید با تکیه بیشتر به مراکز تحقیقاتی و نگاه صادرات محور انجام پذیرد.

اصلی نجفی در این نشست که به مدت ۲ ساعت در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری به طول انجامید با اشاره به گزارش رئیس جهاد کشاورزی از روند مثبت افزایش محصولات استان گفت: این گزارش مثبت حاکی از آن است که باید به بخش کشاورزی بیش‌تر توجه کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه بازدیدهای مستمر از مراکز تحقیقاتی کشاورزی استان خواهد داشت افزود : افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با تلاش مراکز تحقیقاتی محقق می‌شود.

وی با اشاره به رابطه‌ی تنگاتنگ بخش تحقیقات و کشاورزی گفت : این رابطه به عنوان یک توفیق مناسب در دیگر بخش‌های استان کمتر است.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید تحقیقات به عنوان سرلوحه‌ی فعالیت‌های همه‌ی بخش های مختلف باشد گفت : از وجود مراکز تحقیقات ملی کشاورزی در روند توسعه‌ی استان بیش‌تر استفاده کنید.

دکتر نجفی به کارهای عظیمی که در بخش مدیریت منابع آب استان به عنوان راهبرد استراتژیک در کشاورزی پایدار در حال انجام است اشاره کرد و گفت : احیاءحق آبه گیلان از حوزه آبریز سدسفیدرود که در سال‌های گذشته تضییع شده بود و فعال کردن مراحل ساخت سدهای استان و سدهای لاستیکی از جمله اقدامات موثری است که در این بخش انجام شده است.

دکتر نجفی رشد حدود ۱۵ درصدی تولید شلتوک در گیلان به رغم خشکسالی را حاکی از مدیریت مناسب آب کشاورزی عنوان کرد و گفت : از این تجربه باید در سال جدید نیز به خوبی استفاده کنیم.

استاندار گیلان به مصوبات سفر دکتر روحانی برای تجهیز و نوسازی شالیزارها نیز اشاره کرد و گفت : اجرای این طرح به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، مدیریت منابع آب و اقتصادی شدن کشاورزی کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد : باید در مدیریت منابع آب به فناورزی‌های نوین در آبرسانی بویژه آبیاری تحت فشار توجه شود.

استاندار گیلان جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در استان را در مدت ۲ سال گذشته از فعالیت‌های اصلی ذکر کرد و گفت : باتوجه به محدودیت منابع زمین در استان همه مصمم به مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت تقویت نیروهای حفاظت از جنگل تاکید کرد.

دکتر نجفی عدم استفاده از سموم و کاهش استفاده از آن را در تسهیل شرایط صادرات محصولات کشاورزی مهم دانست و گفت : سیاست تولید بدون نگاه به صادرات سیاست شکست خورده‌ای است و روند کاهش ۱۴ درصدی استفاده از سموم کشاورزی را ادامه دهید.

استاندار گیلان همچنین توجه به توسعه‌ی فعالیت‌های نوغانداری، صنوبر کاری، پرورش ماهی در قفس، آبیاری تحت فشار در مزارع چای را از سیاست‌های دولت دانست و گفت : من معتقد هستم بخش بزرگی از اشتغال گیلان از  کشاورزی تأمین می‌شود.

استاندار گیلان همچنین بر افزایش کیفیت میوه‌ی شب عید توسط تعاون روستایی تأکید کرد و گفت : سعی کنید تمام نیاز مرکبات شب عید از داخل استان تهیه شود.

دکتر نجفی توجه به بخش کشاورزی را در پدافند غیرعامل مهم دارای اهمیت دانست و گفت : به طرح‌های پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی اعتبارات خوب اختصاص می‌یابد.

در این نشست همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران بخش‌های تحقیقاتی محصولات کشاورزی نوغانداری و منابع طبیعی و همچنین مدیران کل به ارائه گزارش و اقدامات خود پرداختند.

tel final1

Share