در همایش روز جهانی ایدز‌ مطرح شد:

شناسایی ۲۸۰ فرد آلوده ویروس HIV در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شناسایی ۲۸۰فرد آلوده به این ویروس در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳، ۱۸نفر به ویروس HIVمبتلا بودند که ۱۲نفر آنها از طریق رفتارهای پرخطر جنسی آلوده شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،‌مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: راه‌های اصلی انتقال ویروس HIV از طریق هرگونه تماس خونی، اعتیاد تزریقی، تماس‌های تصادفی، اسimagesتفاده مشترک از ابزار تیز، اهدای عضو، تماس جنسی و… است.

محمود رضوانی، ‌در همایش روز جهانی ایدز‌ به تاریخچه ایدز و کشف ویروس HIV در سال ۱۹۸۳ اشاره و اظهار کرد: مواد مخدر یکی از معضلات عمده بهداشتی کشور و عامل شیوع برخی از بیماری‌های عفونی است.

وی افزود: عامل بیماری ایدز ویروس HIV است. این ویروس در بدن انسان و تنها درون گلبول‌های سفید خون زندگی می‌کند و این درحالیست که این ویروس در خارج از بدن و بدون دسترسی به خون و مواد بیولوژیک قادر به ادامه حیات نیست و حداکثر چهار ساعت زنده می‌ماند.

رضوانی با بیان اینکه این ویروس به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده و حرارت از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: با شناخت عوامل انتقال، درمان و راه‌های تشخیص، این ویروس براحتی از بین می‌رود و می‌توان با اقدامات محافظانه از بروز آن پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: راه‌های اصلی انتقال این ویروس از طریق هرگونه تماس خونی، تزریق خون و فرآورده‌های آلوده، اعتیاد تزریقی، تماس‌های تصادفی، استفاده مشترک از ابزار تیز، اهدای عضو، تماس جنسی، افزایش تعداد شرکای جنسی، تماس‌های منجر به تروما، ابتلاء همزمان به یک بیماری آمیزشی و از طریق مادر به نوزاد در دوران حاملگی و در دوران شیردهی است.

مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شناسایی اولین فرد مبتلا بهHIV در ایران در سال ۶۶ بر اثر تزریق فاکتور آلوده اشاره کرد و افزود: امروز با تمهیدات اندیشیده شده سازمان انتقال خون، انتقال این ویروس در کشور ما از طریق تزریق خون به شدت کاهش یافته و از معدود راه‌های انتقال در ایران است.

وی تصریح کرد: خطر انتقال از طریق تماس خونی یعنی تزریق خون و فرآورده‌های خونی به HIV تقریبا به صورت ۱۰۰ درصد است.

رضوانی با بیان اینکه خون و فرآورده‌های خونی اصلی‌ترین راه انتقال ویروسHIV نمی‌باشد، ادامه داد: امکان انتقال ویروس HIV از طریق تماس‌های تصادفی، اعتیاد تزریقی، تماس جنسی و… به دلیل تعداد دفعات بالاتر است.

وی عدم قضاوت ابتلا به HIV را یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در برخورد با بیماران دانست و عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳ در آفریقا از هر سه نفر یک نفر مبتلا بهHIV بوده‌اند و بیشترین سهم این آلودگی به آفریقای جنوبی تعلق داشت.

این مقام مسئول تماس جنسی ناامن را شایع‌ترین راه سرایت در دنیا برشمرد و گفت: روند بیماری‌های آمیزشی در ایران رو به صعود است، این در حالیست که در شش ماهه نخست سال جاری ۴۰ درصد آلودگی‌ها از طریق رفتارهای آمیزشی بوده است.

رضوانی با بیان اینکه ۳۰ درصد بیماران HIV منطقه شرق مدیترانه به دلیل جمعیت بالا در کشور ما قرار دارند، گفت: بیمارهای‌های آمیزشی از راه‌های HIVقابل انتقال است، بیماری‌های آمیزشی آینه خوبی از وضعیت HIVدر جامعه است.

وی با بیان اینکه ایدز و HIVدر جامعه یک انگ است، یادآور شد: همه افراد شناسایی شده به دلایل مختلف تمکین به درمان نمی‌کنند.

رضوانی به مراحل مختلف ایدز اشاره و تصریح کرد: در مرحله پنجره، ویروس وارد بدن فرد می‌شود، اما تست‌های آزمایشگاهی منفی است و علامت بالینی نیز نخواهد داشت.

مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در مرحله آلودگی، تست‌های آزمایشگاهی مثبت است، اما فرد هیچ علامت بالینی ندارد و به صورت عادی زندگی می‌کند و تا بین ۵ تا ۲۰ سال می‌تواند ادامه یابد، افزود: در مرحله بیماری علائم بیماری ظاهر می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

وی با اشاره به اینکه HIV در تمام مراحل مسری است، افزود: با پیشرفت بیماری و افزایش بار ویروسی امکان سرایت آن افزایش می‌یابد.

رضوانی با بیان اینکه HIV از طریق نیش حشرات، خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، راه تنفس(عطسه و سرفه)، تماس‌های معمولی مانند دست دادن و روبوسی کردن، استخر و حمام، استفاده از وسائل عمومی مانند تلفن و…، اشک و بزاق قابل انتقال نیست، متذکر شد: فرد آلوده بدون آنکه خطری برای سایرین ایجاد کند، می‌تواند یک زندگی اجتماعی عادی داشته باشد و هیچگونه نیازی به جداسازی و قرنطینه وی وجود نیست.

وی با تاکید بر اینکه انسان تنها مخزن ویروس HIV است، گفت: تماس جنسی، خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، ترک اعتیاد، پرهیز از تزریق، استفاده از وسایل استریل، کنترل خون‌های اهدایی، انتخاب اهداکنندگان، پرهیز از بارداری، پرهیز از شیردهی، تجویز دارو برای مادر و نوزاد و سزارین از راه‌های پیشگیری است.

مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به آمار ۷۹ میلیونی مبتلایان جهان از سال ۱۹۸۰ تاکنون اشاره کرد و افزود: این آمار ظرف ۱۵سال به چهار برابر افزایش یافته است و ۳۹ میلیون نفر بر اثر این ویروس از بین رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان بیشترین گروه سنی در معرض خطر این ویروس هستند، گفت: در سال ۲۰۱۲، ۴۰درصد مبتلایان را این گروه سنی تشکیل می‌دادند، این گروه سنی رفتارهای خود را از همسالان، فضای مجازی و در نهایت از پدر، مادر و خانواده می‌آموزند.

رضوانی با بیان اینکه شانس ابتلای دختران نوجوان و زنان جوان نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است، یادآور شد: در خاورمیانه و آفریقای شمالی تعداد تخمینی افرادی که مبتلا به HIV شده‌اند، در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴، ۲۶درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۵درصد موارد شناسایی شده در سال ۲۰۱۳ در ۱۵ کشور زندگی می‌کنند، متذکر شد: تعداد مواردHIV شناخته شده در ایران تا مهر ۹۴، ۳۰هزار و ۱۸۳نفر بوده است که ۹ هزار و ۳۹۴نفر به مرحله ایدز رسیده‌اند و ۶ هزار و ۴۸۴نفر آنها تحت درمان می‌باشند.

وی به شناسایی ۲۸۰فرد آلوده به این ویروس در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳، ۱۸نفر به ویروس HIVمبتلا بودند که ۱۲نفر آنها از طریق رفتارهای پرخطر جنسی آلوده شدند.

مدیرگروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان با بیان اینکه شیوع فزاینده مصرف مواد روانگردان و محرک، امروزه به یک معضل بسیار جدی اجتماعی و سلامتی تبدیل شده است، اظهار کرد: مصرف مواد محرک و شیشه علاوه بر افزایش چشمگیر رفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای پرخطر جنسی منجر به آسیب‌های برگشت‌ناپذیر مغزی و روانی می‌شود.

‌معضل جهانی ایدز نیازمند راهکارهای جهانی است

‌فرماندار صومعه‌سرا گفت: گروه‌های درگیر ایدز عمدتاً نوجوانان و جوانان و در رده سنی ۱۶سال هستند.

حسین اسماعیل‌پور‌ در همایش «روز جهانی ایدز»، به بررسی اجتماعی این بیماری پرداخت و اظهار کرد: ایدز یک بیماری اجتماعی و بیولوژیکی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایدز یک بیماری و معضل جهانی است، افزود: معضل جهانی نیازمند راهکارهای جهانی نیز می‌باشد.

فرماندار صومعه‌سرا گروه‌های درگیر ایدز را عمدتاً نوجوانان و جوانان و در رده سنی ۱۶سال دانست و خاطرنشان کرد: میزان ایدز در زنان ایرانی طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده‌ و مقابله با این فاجعه نیز نیازمند یک عزم ملی است.

این مقام مسئول عوامل زیستی را یکی از علل افزایش ایدز در بین زنان برشمرد و گفت: در طول یک دهه اخیر نظام اخلاقی و ارزشی ما نیز بسیار تغییر کرده است، دگردیسی اخلاقی در بستر فرهنگ سبب دگردیسی در بیمارها نیز می‌شود.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه این بیماری قابل مقابله است، تصریح کرد: ایدز به یک ترس غیر منطقی مبدل شده است، در حالی که مانند سایر بیماری‌ها می‌توان با آن مقابله کرد و برای رسیدن به این مهم باید نگاه غیر منطقی را از فضای اجتماعی دور کرد.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد و روابط جنسی نامشخص و غیرسازمان‌یافته از دلایل اصلی ابتلا به ایدز در ایران محسوب می‌شوند، متذکر شد: در یک دهه گذشته ۳۳درصد بیماران ایدزی در کشور ما رشد یافته‌اند.

اسماعیل‌پور نهاد خانواده و نهاد تعلیم و تربیت را از راهکارهای صاحب‌نظران داخلی و خارجی برای مقابله و پیشگیری از ویروس ایدز برشمرد و گفت: آگاه کردن، اطلاع‌رسانی و آموزش مبنای همه بحث‌های مربوط به ایدز است که در کانون خانواده و نهاد تربیت صورت می‌گیرند.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه نهاد خانواده باید به تربیت دینی و مذهبی فرزندان خود بیش از گذشته توجه کند، یادآور شد: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، مساجد، هیات‌های مذهبی، شبکه‌های بهداشت و درمان و گروه‌های مردم‌نهاد می‌توانند در راستای آشنایی، اطلاع‌رسانی، مقابله و پیشگیری ایدز فعالیت کنند.

tel final1

Share