رقیه ابراهیم زاده اصلی

رشت در حال خانه تکانی

برای شهری که سال ها تغییری به خود ندیده و شهروندانی که با رکود سر کرده اند به یک باره در گیر شدن با پروژه پیاد راه سازی در سه خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر، آن هم با کمبود مسیرهای فرعی برای تردد اتومبیل ها، به نوعی با سردرگمی همراه بوده است.اما بالاخره کار را باید یک زمانی و از یک جایی شروع کرد.

هر بار که حرف از پروژه پیاده راه میدان شهرداری می شود من در جایگاه یک شهروند نظر موافق می دهم و این ثابت قدم ماندن باعث شده که اطرافیان متعجب شوند!۸۱۴۴۱۹۵۳۳_۷۶۳۸۷

ابراز نظر موافق و مخالف به هنگام اجرایی کردن یک طرح بزرگ امری عادی است و اگر غیر از این باشد عجیب است. بنابراین لازم است ضمن معرفی هرچه بیشتر و بهتر پروژه پیاده راه، هم نظرات مثبت و موافق را انعکاس دهیم و هم نظرات منفی و مخالف را. به هر صورت هر شهروندی حق دارد که در مورد فضاهای عمومی شهر و دیارش نظر بدهد و انگیزه ای برای مشارکت در امور شهری داشته یا نداشته باشد. بی شک در این میان نظرات کارشناسان و دست اندرکاران که به علم و آگاهی و تخصص مجهز هستند در مرتبه بالاتری قرار می گیرد.

به نظر می رسد در بهترین حالت حتی اگر به همه کارکردهای هدف گذاری شده در پروژه پیاده راه سازی دست یابیم باز ممکن است نقایصی بروز کند، که بسیار عادی است. اما سوال این است که مگر همه ی ما از این رکودی که در شهر بود گله مند نبودیم؟ مگر همه ما برای رنجوری رشت دل نمی سوزاندیم؟ مگر بارها از عظمت و شکوه فرهنگی و هنری دیرین رشت یاد نکرده و تاسف نخورده بودیم؟ مگر بارها نگفته بودیم چرا ده ها سال است که شهر رشت به لحاظ مبلمان شهری و امکانات رفاهی و حمل و نقلی هیچ تغییری را به خود ندیده؟ مگر نمی گفتیم رشت زیبایی اش را از دست داده؟ مگر نمی گفتیم ترافیک رشت سرسام آور شده؟ مگر نمی گفتیم و نمی گوییم که بیکاری در رشت بیداد می کند؟ مگر… خب حالا عزمی جزم شده است که کاری انجام شود، تغییری، تحولی، ساخت و سازی و در یک کلام بازآفرینی شهر. و این عزم جزم شده تلاش می کند تا با مشارکت مردم گرد و غبار را از طرحی که سال ها پیش مصوب شده بزداید و آن را اجرایی کند.

البته برای شهری که سال ها تغییری به خود ندیده و شهروندانی که با رکود سر کرده اند به یک باره در گیر شدن با پروژه پیاد راه سازی در سه خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر، آن هم با کمبود مسیرهای فرعی برای تردد اتومبیل ها، به نوعی با سردرگمی همراه بوده است.اما بالاخره کار را باید یک زمانی و از یک جایی شروع کرد.

وقتی نظر مردم کوچه و بازار را جویا می شویم، خیلی ها فکر می کنند که این پروژه بزرگ بدون داشتن برنامه مدون آغاز شده است در حالی که اینطور نیست و این در واقع شروع طرح بزرگ تغییر و تحول شهری است. بعضی از شهروندان طرح را خوب ولی زمان اجرا را نامناسب می دانند و می گویند«با وجود مشکلات مختلف شهری، پیاده راه سازی نباید در اولویت قرار می گرفت». تعدادی هم نظر منفی دارند و با اشاره به دزدی ها و رشوه خواری ها و اختلاس های پیش آمده توسط بعضی از مدیران و مسئولان متخلف دوره های گذشته واهمه دارند که نکند بودجه شهر به بهانه های مختلف حیف و میل شود بدون اینکه دردی از مردم دوا شود. افراد مسن تر و بیمار هم بخاطر دور شدن بعضی از مسیرها گله مند هستند. در بین مغازه داران و رانندگان تاکسی هم نظرات متفاوت است. بعضی ها با نگاه بلند مدت موافق طرح هستند و بعضی ها هم امیدی به بهبود شرایط اقتصادی در کوتاه مدت ندارند.

اما از این ها که بگذریم یک سوال اساسی ذهن را در گیر می کند و آن اینکه چرا با وجودی که افراد می خواهند شرایط بهتر شود ولی مخالف بعضی از طرح ها هستند و چرا افکار عمومی علی رغم اطلاع رسانی و تاکید مسئولان مبنی بر بهبود وضعیت شهر، به طرح ها و پروژه ها همراه با شک و تردید نگاه می کنند؟ به نظر می رسد مدیران و مسئولان برای کاهش این بی اعتمادی خیلی باید تلاش کنند و در پروژه پیاده راه رشت، جناب شهردار و دیگر مدیران مرتبط وظیفه خطیری در راستای اعتماد سازی و امانتداری به عهده دارند. چه قبل از این بعضا مدیرانی در سطح روستا، شهر، استان و کشور بودند و قول هایی می دادند اما هرگز آنچنان که باید محققنمی نشد و به بار نمی نشست. و این ها همه در ذهن مردم باقی مانده و موجب شده اقشار مختلف مردم فکر کنند که بعضی از مسئولان بیش از آنچه که باید به نفع شهروندان کار کنند به نفع خودشان کار می کنند و نفع شخصی را بر نفع جمعی و عمومی ترجیح می دهند! بنابراین زدودن رسوب ذهنی بی اعتمادی به جا مانده از پس سال ها، کار سترگی است که بر دوش شهردار جوان و همکاران ایشان گذاشته شده و امید در تحقق این مهم موفق باشند. بی شک در این راه، اطلاع رسانی شفاف و جامع، معرفی پیمانکاران و شرح وظایف و تعهد آنها برای عموم شهروندان، تقویت ناوگان عمومی،… و در یک کلام کار کارشناسی شده و اصولی از شک و تردیدها کاسته و مردم بیشتری را همسو و علاقمند به مشارکت خواهد کرد.

رقیه ابراهیم زاده – گیلان فردا

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share