با اعلام دبيركل يونسكو

«رشت» به عنوان شهر خلاق جهان انتخاب شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیرکل یونسکو اعلام کرد: رشت و ۴۶شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوستنه‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی شهرداری رشت ، شهردار رشت از پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو خبر دارد.

دکتر سید محمد علی ثابت‌ قدم ، با اعلام مطلب فوق گفت : چهارشنبه گذشته در نشست یونسکو در پاریس ، ایرنا بوکووا ، دبیرکل یونسکو اعلام کرد رشت و ۴۶شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته‌اند.(اینجا)

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

 به گفته شهردار رشت ، رشت تنها شهر کشور است که در زمینه خوراک شناسی در این زمینه ثبت شد و اصفهان نیز در زمینه صنایع دستی به ثبت رسید .

ثابت قدم همچنین این موفقیت را نتیجه زحمات همکارانش دانست و گفت این یک گام به سوی یکی از مهم‌ترین اهداف ما یعنی برندسازی برای رشت است.

آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل و سنگاپور از دیگر شهرهایی هستند که به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان درآمده‌اند.

دبیرکل یونسکو در یادمان دهمین سالگرد شکل‌گیری کنوانسیون شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت : « ‌این شبکه در سال ۲۰۰۹ با حضور ۱۱۴ شهر از سراسر جهان تاسیس شد . هدف از تاسیس این شبکه ، همکاری بین‌المللی بین شهرهایی است که متعهد به سرمایه‌گذاری روی خلاقیت به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار شهری ، دربرگیری اجتماعی و طراوت فرهنگی شده‌اند.

وی در این نشست افزود : شبکه شهرهای خلاق یونسکو نشان‌دهنده پتانسیل بسیار بالای فرهنگ برای تقویت توسعه پایدار است . شهرها با پیوستن به این شبکه متعهد می‌شوند که با نگرش تقویت خلاقیت و صنایع فرهنگی ، مشارکت را در زندگی فرهنگی ارتقا داده و فرهنگ را در طرح‌ها و استراتژی‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی بگنجانند.

 تاثیر پیوستن به شبکه خلاق بر صنعت توریسم

دکتر شیدا مهنام ، نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو و رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو_ ایران  گفت: شبکه شهرهای خلاق یعنی شهرهایی که در یکی از پنج حوزه صنایع دستی ، معماری ، خوراک‌پزی ، هنر و موسیقی ویژگی خاصی داشته باشند و به نوعی مشخصه متمایزکننده‌ای از سایر شهرها در کشورهای دنیا داشته باشند؛ یونسکو از سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت این شبکه را راه ‌اندازی کند و از سال ۲۰۰۹ این اتفاق افتاد.

 متاسفانه ما علی رغم شهرهای مختلفی که داریم  و می‌توانستیم وارد این شبکه شویم اما شهرداری‌ها خیلی همکاری فعالی نداشتند. به جز شهرداری اصفهان در حوزه صنایع دستی  و شهرداری رشت در حوزه خوراک‌پزی که هم آن دوستان به ما مراجعه کردند هم ما آن‌ها را راهنمایی کردیم و بالاخره این کار به نتیجه رسید.

دکتر مهنام تاکید کرد: فضای رقابتی برای شهرهای بزرگ دنیا برای پیوستن به این شبکه آنقدر زیاد است که  برای تکمیل پرونده هم فرمت محتوایی و هم فرمت اجرایی‌ مهم است  تا زیر دست  هیات ژوری بررسی شود و واقعاً کار سختی است. پرونده رشت  با همکاری خوب این مجموعه آماده شد  و  همکاران شهرداری چه در زمان مهندس خلیلی و چه در دوره مدیریت آقای دکتر ثابت‌قدم خیلی همکاری کردند.

نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو با اشاره به این‌که به دلیل عرقی که به رشت داشته به طور ویژه این پرونده را پیگیری کرده گفت : چندین جلسه در شهرداری رشت انجام شد تا ما به یک هم‌اندیشی برسیم که چگونه می‌توانیم پرونده را به بهترین نحو تکمیل کنیم. خانم استر کیش لاروش ، رییس منطقه‌ای یونسکو را دعوت کردیم که به نمایندگی از دبیرکل یونسکو پاریس به رشت آمدند و شهر را دیدند و در نتیجه این تلاش‌ها ما پرونده کامل و منسجمی را سه ماه پیش به یونسکو تحویل دادیم. من یک ماه پیش که خودم با ملیکا مدیسی، رییس شهرهای خلاق در پاریس ملاقات داشتم و سرنوشت پرونده را جویا شدم ایشان خیلی امیدوار بود. منتظر جواب هیات ژوری بودیم که قرار بود ۱۱ دسامبر اعلام شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و خبرش در سایت یونسکو منتشر شد. بنابراین از کشور جمهوری اسلامی ایران تنها دو شهر عضو این شبکه شدند البته در دو حوزه کاملاً متفاوت. رشت در بخش خوراک‌پزی و اصفهان در بخش صنایع دستی .

 دکتر مهنام درباره تاثیرات این اتفاق بر جذب گردشگر گفت : نکته‌ای که از این پس مهم است و واقعاً باید همه شهروندان به آن توجه داشته باشند، فرصتی است که در اختیار این شهر قرار گرفته است. چون نام رشت از این پس در سایت یونسکو قرار می‌گیرد و افزایش اطلاعات پیرامون رشت، قطعاً می‌تواند در صنعت توریسم شهر یک تحول به حساب بیاید و ما می‌توانیم ظرفیت ‌هایمان در بخش‌های دیگر را هم در کنار این بخش قرار دهیم.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم با همان جدیتی که همکاران در شهرداری و استاندار محترم آقای دکتر نجفی که خیلی از ما حمایت کردند، همچنان با همان جدیت از این به بعد هم اقدام شود. عضویت گام اول است و  مهم‌تر این است که بعد از این در شبکه فعال باشیم و توریست و سرمایه‌گذاران بیشتری برای رشت جذب کنیم.

رشت و غذاهایش در دهکده جهانی 

فاطمه قدیمی حرفه مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت ضمن ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش شهرداری رشت در این خصوص اظهار داشت : رشت و غذاهایش در دهکده جهانی ؛ رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی ثبت جهانی شد . پرونده تدوین پروپزال ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در مرداد ماه سال گذشته با حضور هیات عالی کمیسیون ملی یونسکو  در ایران به دعوت ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت ، شروع و سرانجام در اسفند ماه سال گذشته با حضور استر کیش لاروش مدیر منطقه ای یونسکو  مورد بررسی اولیه قرار گرفت .

مدیر فنی تدوین پروپزال حضور شهر رشت در شبکه شهر های خلاق یاد آور شد : با همراهی اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت و شهردار محترم این پرونده در تیرماه سالجاری برای بررسی نهایی به دبیرخانه بررسی شبکه شهرهای خلاق در  یونسکو پاریس ارسال شد که خوشبختانه با بررسی هیات داوری در ۱۱ دسامبر ، با ارسال پرونده برای اولین بار ،  حضور شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو  ثبت جهانی شد .

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت ضمن قدردانی از زحمات همه افرادی که در  ورود یونسکو به شهر رشت و مستند سازی این پرونده نقش داشتند گفت : این پرونده با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر رشت و  نظارت نیکومنش رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت  و نماینده شورا در این پرونده و با استناد به تحقیقات علمی  انجام شده توسط دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت – عضو هیات علمی دانشگاه ، دکتر روشن بابایی همتی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان  و مدیرکمیته علمی ، دکتر سید هاشم موسوی  رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، پروفسور کریستین برومبرژه- استاد انسان شناسی، متخصص فرهنگ و زبان گیلکی- پروفسور برنارد اورکاد متخصص جغرافیای ایران ، دکتر سیدعلی پور فیکویی- دکترای جغرافیا –عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ، نیلوفر ظاهرگیور-کارشناس شهرداری رشت ، ستاره پیروی- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری ، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت  ، نسترن حسین نیا- کارشناس ارشد شهرسازی ، سید علیرضا باکی هاشمی کارشناس شهرداری رشت ، محمدرضا مهاجر معاون سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری رشت و سید پیام جعفری نیا کارشناس شهرداری رشت  و اینجانب به عنوان مدیر فنی تدوین پروپزال برای بررسی نهایی ارسال گردید .

مسوول دفتر همکاری های کمیسیون ملی یونسکو – ایران شهرداری رشت با تاکید بر تهیه طرح های توسعه شهری مبنی بر گردشگری پایدار شهری گفت : توجه به فعالین بومی  در این حوزه ، مواد اولیه بوم آورد در تهیه خوراک و سایر مواردی که توانمندی جوامع محلی را در بر خواهد داشت مهمترین عوامل بهره برداری از این فرصت ویژه برای شهر رشت می باشد که امید است  زمینه ساز توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر رشت را فراهم آورد .

tel final1

Share