وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران:

تعیین صلاحیت‌ها بر اساس حجت شرعی و مستندات متقن صورت می‌گیرد/هیچ نهادی نمی‌تواند به شورای رهبری فکر کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر اطلاعات با بیان اینکه تعیین صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات براساس حجت شرعی و مستندات متقن و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد ابراز امیدواری کرد مردم ما در این زمینه دغدغه‌ای نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،وزیر اطلاعات با بیان اینکه تعیین صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات براساس حجت شرعی و مستندات متقن و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد ابراز امیدواری کرد مردم ما در این زمینه دغدغه‌ای نخواهند داشت.
alavi-mahmoodحجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات با حضور در ستاد انتخابات کشور و پس از ثبت‌نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ان‌شاءالله با عنایت حضرت حق و توجهات امام عصر این انتخابات با رهنمودهای مقام معظم رهبری و  جدیت دولت و رئیس‌جمهور و تمام مسئولان کشوری و لشگری یک انتخابات پرشور و باشکوه همچون انتخابات‌های گذشته حامل ثبات و استقلال و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی افزود: حراست و صیانت از نظام جمهوری اسلامی ایران و از قانون اساسی به ویژه اصل ولایت فقیه رسالتی است که بر دوش همه مردم شهید پرور ایران اسلامی قرار گرفته است و مردم ما این رسالت خود را تاکنون به نحو احسنت ایفا کرده‌اند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: قانون اساسی رسالت خاصی را بر دوش مجلس خبرگان رهبری قرار داده که به حمدالله این مجلس در طول دوره‌های چهارگانه خودش این مسئولیت را ایفا کرده و به آن عمل کرده است.

علوی بیان کرد:امیدواریم ان‌شاءالله در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتخاب مردم عزیزمان فقها، مجتهدین و علمای دلسوزمان همانند دوره‌های گذشته به این مجلس راه یابند و برای نظام جمهوری اسلامی و برای استقلال نظام ولایت فقیه و شخص ولی فقیه زمانمان یعنی مقام معظم رهبری پشتوانه و بازوی توانمندی باشند.

وی با اشاره به ثبت‌نامش در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: براساس تکلیفی که احساس کردیم آمادگی خودمان را برای حضور در این دوره از انتخابات مجلس اعلام کردیم و امروز توفیق ثبت‌نام برای بنده حاصل شد و هرگونه که مردم تشخیص دهند ما به تشخیص و به رای مردممان احترام قائلیم و اگر ما را قائل به نمایندگی خودشان در مجلس خبرگان تشخیص بدهند همچون دوره فعلی که به نمایندگی از مردم استان تهران انجام وظیفه کرده‌ام سعی می‌کنم تکالیفی که بر دوش ما به عنوان نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است به نحو احسنت انجام دهیم.

علوی تاکید کرد: آنچه که برای ما بسیار حائز اهمیت بوده این است که در دهه اول این انتخابات با سلامت برگزار شود و الحمدلله با ساز و کاری که بین دستگاه مجری یعنی وزارت کشور و دستگاه نظارتی یعنی شورای نگهبان تاکنون انجام شده نویدبخش برگزاری انتخاباتی سالم است که در آن ان‌شاءالله رای مردم تعیین‌کننده نتیجه خروجی از صندوق‌ها خواهد بود.

وی افزود: آنچه که در قبل و یا بعد از انتخابات برای ما به عنوان خدمت‌گزار مردم در عرصه امنیت و آرامش مهم است این بوده که این انتخابات با آرامش برگزار شود و شاهد رقابت سالم بر مبنای ارزش‌های اخلاقی و رعایت اخلاق شرعی باشیم.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: اگر رقابت‌ها براساس ارزش‌های اخلاقی، برادری و رعایت حرمت همدیگر آمیخته کنیم نتیجه آن یک انتخابات باشکوه خواهد بود.

علوی با بیان اینکه مردم آرامش حاکم بر جامعه را می‌پسندند گفت:در طول چند سال گذشته که در عرصه امنیتی فعالیت می‌کنیم مردم آرامش همراه با امنیت در فضای کشور را احساس می‌کنند که برای این آرامش بها قائل هستند و مطمئنیم کسانی را انتخاب می‌کنند که به آرامش فضا و آرامش جامعه کمک کنند چراکه در فضای آرامش جامعه فرهیختگان، نخبگان و تصمیم‌سازان می‌توانند با روش‌ها و راهکارهای نوین در جهت حل مشکلات کشور و پویایی کشور قدم بردارند.

وی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور بوده است،افزود: هر عالمی که بخشی از مردم را دلسرد کند و آنها را از حضور در صحنه انتخابات به نوعی دچار دلزدگی یا یاس و ناامیدی کند حرکتی مغایر با رهنمود حکیمانه رهبر معظم انقلاب یعنی مشارکت حداکثری مردم و آفریدن حماسه حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری خواهد بود. بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و تمامی عناصر حاضر و فعال در عرصه انتخابات باید در جهت مشارکت حداکثری مردم تلاش داشته باشیم.

وزیر اطلاعات با تاکید بر برقراری امنیت در زمان انتخابات گفت: ان‌شاءالله با هم‌افزایی با نهادهای امنیتی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، بسیج، ارتش، قوه قضاییه و سایر نهادهای موثر در امنیت انتخابات، تلاش خواهیم کرد تا امنیت پایدار را در انتخابات برقرار کنیم.

وی افزود:در فضای کشور رقابت بین جریان‌های سیاسی با یک نشاط بالایی جریان دارد و جامعه از آرامش برخوردار است و التهاب و ناامنی در فضای جامعه کنونی حکم‌فرما نیست.

علوی بیان کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با همکاری تمام دستگاه‌های انتظامی و امنیتی این فضا را نهادینه کنیم و انتخابات در فضای کاملا امنی برگزار شود. البته فضایی که کاملا در آن امنیت باشد اما امنیتی نباشد و افراد همه احساس کنند که می‌توانند با آزادی تمام در انتخابات شرکت کنند.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه تعیین صلاحیت داوطلبین انتخابات تصریح کرد:تفاهمی که تاکنون بین دستگاه‌های موثر در این امر صورت گرفته، تعیین صلاحیت‌ها براساس حجت شرعی و مستندات متقن و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و ان‌شاءالله مردم ما در این زمینه دغدغه‌ای نخواهند داشت.

وی افزود:با همکاری و هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد اگر نگرانی هم وجود داشته باشد به حداقل خواهد رسید و صلاحیت افراد براساس مستندات و حجت شرعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علوی با بیان اینکه برخی صحبت‌ها اخیرا صورت گرفته که امکان دارد ذهنیت جامعه را دچار تشویش کند و آن هم بحث شورای رهبری است که ما در قانون اساسی ۱۳۶۸ چیزی به نام شورای رهبری نداریم، گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند تا وقتی در قانون اساسی نیامده  به شورای رهبری فکر کند و اگر برخی صاحب‌نظران مسئله شورای رهبری را به عنوان بحثی که در مجلس خبرگان دوره اول که در زمان تعیین رهبر پس از امام راحل بود تنها پرداختن به یک بحث تاریخی بوده است و آن بحث‌ها بر مبنای قانون اساسی سال ۵۸ بوده که البته در آن قانون بحث شورای رهبری مطرح بوده که این موضوع در قانون اساسی سال ۶۸ به طور کلی منتفی شد.

وی افزود: تنها در صورت تغییر در قانون اساسی، پیش‌بینی شدن شورای رهبری قابل بحث در مجلس خبرگان خواهد بود و چیزی هم در حال حاضر وجود ندارد و اتفاق‌افتادنی هم نیست چون تغییر قانون اساسی ساز و کار خودش را دارد که آن هم با اراده مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور شورای بازنگری را تشکیل بدهند و اصول مشخصی را بازنگری کنند که در حال حاضر این بحث‌ها اصلا مطرح نیست.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: در قانون اساسی فعلی ما جایگاهی برای طرح شورای رهبری وجود ندارد و کسی هم این موضوع را مطرح نکرده زیرا این یک بحث تاریخی است و به معنای مطرح شدن شورای رهبری در شرایط فعلی نیست و امیدواریم این عزیزان به این نکته توجه داشته باشند که بحث‌های این چنینی که مردم ما را به دلیل اینکه اشراف دقیقی به این جزئیات حقوقی ندارند دچار اندیشناکی نکند و انگیزه مردم را برای حضور در انتخابات تحت تاثیر این گونه بحث‌ها قرار ندهد. بنده نظر به هیچ فرد خاصی ندارم و تنها یک بحث حقوقی کردم و برای تمام کسانی که در این زمینه صحبت داشتند احترام قائلم و همه از سر دلسوزی این مسائل را مطرح کردند و امیدواریم به این مواردی که برای خواص و نخبگان جامعه مسئله روشنی است ، دامن زده نشود و موجب تشویش اذهان مردم را فراهم نکنند.

وزیر اطلاعات گفت: الحمدلله با رهبر هوشیار و حکیم و فرزانه‌مان خلا رهبری نداریم که بخواهد این گونه بحث‌ها مطرح شود و اغلب کارشناسان خبره و صاحب‌نظران فقیه‌شناس مقام معظم رهبری را جامع‌ترین فرد برای رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند و ما امیدواریم که سایه‌شان سال‌های سال بر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و ان‌شاءالله در دوره آتی مجلس بحثی در زمینه جایگزین رهبری نداشته جز اینکه کار حمایت و حراست از این جایگاه را داشته باشیم و ان‌شاءالله این گونه مسائل موجب تشویش خاطر مردم نشود.

علوی گفت:همانطور که رئیس‌جمهور در جمع سربازان گمنام امام‌ زمان مطرح کردند در حال حاضر در کشور یک پرچم برافراشته شده و آن هم در دست مقام معظم رهبری است و همه ما زیر این پرچم حرکت می‌کنیم و تاکنون به یمن رهبری‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدابیر دولت یازدهم و نگاه فراگیر رئیس‌جمهور همه جریان‌های سیاسی در حال فعالیت هستند و نظام امکان فعالیت را برای تمام جریان‌های سیاسی به وجود آورده است.

علوی در پاسخ به این سوال که با توجه به به هم خوردن برخی مراسم اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهید امنیت را برای برگزاری انتخابات فراهم کنید، گفت: در ۱۶ آذر ماه حدود ۴۰۰ برنامه سخنرانی داشتیم و شاید یک مورد آن امکان دارد با مشکل روبرو شده باشد که به این به هم خوردن اجتماعات نمی‌گویند.

وی با بیان اینکه در سطح کشور هزار تجمع توسط جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، اعتدال گرایان و مستقلین برگزار شده، افزود: در بین این تعداد امکان دارد یک یا دو مورد از این تجمعات با مشکل روبرو شده است که البته هیچ کس به هم زدن تجمعات را تایید نمی‌کند و البته تمامی این موارد از طریق مجاری قانونی بررسی شده و با کسانی که تجمعات را به هم بزنند طبق قانون اقدام می‌شود.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در انتخابات آتی مجلس لیست یا فهرست انتخاباتی خواهد داد، گفت: دولت نقشش در انتخابات اجرا و حفظ سلامت انتخابات و آرای مردم است.

وی افزود: دولت،حزب یا جریان سیاسی نیست که در انتخابات لیست دهد یا کاندیدا معرفی کند، دولت در معرفی کاندیداها و ارائه لیست‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کند و هیچ مسئول دولتی هم حق حمایت از کاندیدای خاصی را از امکانات دولتی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در انتخابات مستقل شرکت می‌کنم اما هر جریان درون نظام که بخواهد از کاندیداتوری بنده حمایت کند منعی ندارد.

tel final1

Share