معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها:

تا زمانی که مجری طرح نظر زیست‌محیطی را ارائه نکند مجوز قطع درختان سد شفارود صادر نمی‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا زمانی که مجری طرح ۱۰ ساله سد شفارود نظر زیست‌محیطی را ارائه نکند نمی‌توانیم مجوز قطع درختان را صادر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس , بهزاد انگورج حفظ، احیا و بهره‌برداری از جنگل‌ها را جزو وظایف سازمان مذکور دانست.

۱۳۹۴۰۹۰۸۰۰۰۷۲۰_PhotoAوی با اشاره به سفرش به گیلان افزود: امروز روند اجرایی طرح قلعه‌رودخان را بررسی کردیم و در آینده نظر خود را اعلام می‌کنیم.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تلاش کارکنان منابع طببعی در خاموش کردن آتش‌سوزی روزهای گذشته قدردانی کرد.

وی از بررسی وضعیت درختان شکسته شده جنگلی خبر داد و افزود: ۱۱۰ قرارداد با بهره‌برداران جنگلی داریم و تنفس بهره‌برداری رها کردن جنگل نیست.

انگورج درباره مصوبه هیئت دولت تنفس جنگل‌ها برجسته‌تر شده است،تصریح کرد: کار در جنگل نیازمند عوامل مختلف است.

وی ادامه داد: دوران‌ گذاری را تعریف کردیم و تلاش شده در مسیری قرار بگیریم و دغدغه‌های جامعه برطرف شود.

این مسئول با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلی در جنگل‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با خروج از تک‌محصولی ظرفیت‌های بیشتری در بهره‌برداری از جنگل‌ها ایجاد شود.

وی گفت: مقررات موازی در بسیاری از کارها وجود دارد و مدیریت با مالکیت را نباید یکی بدانیم و مالکیت جنگل‌ها به عهده سازمان جنگل‌ها است.

انگورج با بیان اینکه باید در کسب مالکیت ملی بیشتر گام برداریم، یادآور شد: سیاست اجرایی را به طرف مدیریت یکپارچه هدایت کردیم.

وی از مدیریت یکپارچه جنگل در منطقه قلعه‌رودخان خبر داد و یادآور شد: سد شفارود در مدت ۱۰ سال تونل انحرافی آن آغاز شده و تاکنون پروانه قطع درختان را صادر نکرده‌ایم.

این مسئول متذکر شد: تا زمانی که مجری طرح نظر زیست‌محیطی را ارائه نکند نمی‌توانیم مجوز قطع درخت را صادر کنیم و اکنون نمی‌توانیم اقدام قانونی در جلوگیری از احداث سد شفارود انجام دهیم اما حفاظت محیط زیست این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مجوز ساخت هتل‌ها را حفظ کردیم، تصریح کرد: در برخی مناطق ویلاسازی جریان داشت و در این زمینه توجه ویژه‌ای داریم.

انگورج به پروژه هیرکانی اشاره کرد و گفت: پروژه هیرکانی در چهار سایت اجرایی شده و برون‌داد و خروجی آن جنگلداری اقتصادی است.

به گفته وی، در شمال کشور با همکاری صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF) و برنامه عمران ملل متحد (U.N.D.P) از سال ۹۲ پروژه مدیریت چند منظوره هیرکانی در مناطق چهل‌چای گلستان، بلیران آمل، دوهزار و سه هزار تنکابن و زیکلی‌رود و فری‌رود گیلان آغاز شده است.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: دومین سال احیای جنگل‌های هیرکانی اجرایی شده و در فصل آینده تولیدات آن ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واحدهای احداثی نئوپان باید با واردات مواد اولیه فعالیت داشته باشند، یادآور شد: جنگل‌های طبیعی ما تامین نیاز صنایع را ندارد و نیاز به مدیریت است و مصرف صنایع باید از طریق واردات تامین شود.

انگورج خاطرنشان کرد: در کشور ۶۰۰ هزار تن واردات داریم و سختگیری‌های غیر ضروری باید تسهیل شود.

وی با بیان اینکه در همسایگی کشور روسیه منابع چوبی خوبی دارد، متذکر شد:  تلاش می کنیم واردات چوب از این کشور افزایش دهیم.

این مسئول مهار منشأ ظهور ریزگردها را یکی از راه‌های مبارزه با علت این امر دانست و یادآور شد: در مجموع باید به سازمان جنگل‌ها کمک شود تا منشأ ریزگردها رصد داشته باشد.

وی کنترل را در منشأ ظهور ریزگرد مهم خواند و تصریح کرد: در گذشته برای تثبیت شن‌های روان در خاورمیانه پیشرو بودیم.

tel final1

Share