برگزاری نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران+تصاویر

دبیر نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای از وجود ۶۵ هزار خانوار چایکار در کشور خبر داد و یادآور شد: ۱۷۰ کارخانه چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران داریم و با فعال کردن تمام آنها شعار اقتصاد مقاومتی در عرصه چای تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابراهیم آذرپور دبیر نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در مراسم آغاز این جشنواره که در روز  ۲۴ آذرماه ۹۴ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار گردید اظهار داشت: در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی)، روز ۲۴ آذرماه برابر با ۱۵ دسامبر در دنیا به عنوان روز جهانی چای نامگذاری شد. از این سال تاکنون، هر ساله تمامی کشورهای چای­خیز دنیا به منظور ترویج و توسعه پرورش این گیاه ارزشمند، افزایش تولید و صادرات آن جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حفظ استقلال در برابر کشورهای استعمارگر، و همچنین تجلیل از شاغلین، دست­اندرکاران و پژوهشگران دخیل در زنجیره پرورش، تولید و فرآوری آن به عنوان یک محصول راهبردی و نوشیدنی اشتغال­زا مبادرت به برگزاری جشن و بزرگداشت روز جهانی چای می ­نمایند. اما متأسفانه با وجود اینکه ۱۰ سال از شروع این حرکت بزرگ و توجه جهانی گذشته است و صنعت چای نیز پیشینه­ای پرقدمت در کشورمان دارد، تاکنون توجهی به آن صورت نگرفته است.

Picture25آذرپور با اشاره به کشورهای هند، چین، سریلانکا، کنیا، اندونزی، بنگلادش، آرژانتین، ژاپن، نپال، اوگاندا، تانزانیا، مالزی به عنوان عمده­ترین کشورهای تولید کننده چای، افزود: کشورهای صادرکننده چای توانستند نگاه جهانی را به طرف این محصول هدایت کرده و جشنواره جهانی چای را برگزار کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات فنی و تجربی چای سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان مفتخر است که نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در ایران را با هدف جلب توجه بیشتر مقامات و نهادهای مسئول در حوزه چای به این صنعت اشتغال­زا، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برگ سبز و صنایع فرآوری و بسته بندی به افزایش تولید کمی و کیفی، ایجاد انگیزه در قشر پژوهشگر و جامعه دانشگاهی برای اجرای تحقیقات مرتبط با گیاه چای، ترویج مصرف چای ایرانی در بین مصرف کنندگان داخلی، ایجاد روحیه امید به چشم انداز روشن چای با نهادینه نمودن الگوی اقتصاد مقاومتی در میان اقشار مرتبط با آن و همچنین ایجاد بستری برای شکوفایی استعدادهای هنری و فرهنگی در این زمینه برگزار نماید.

وی با توجه به برگزاری نخستین جشنواره ملی چای در ایران گفت: این جشنواره از سوی سازمان علمی پژوهشی سپاه قدس گیلان و با شعار حمایت از چای داخلی، حمایت از اشتغال مولد، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که همان حرکت در صراط مستقیم است برگزار شده است.

دبیر نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای از ارسال ۷۷ اثر به این جشنواره خبر داد و تصریح کرد: برگزیدگان آثار ارسال شده در این جشنواره تجلیل می‌شوند.

آذرپور خواستار همکاری بیشتر نهادهای مرتبط با چای با سازمان علمی پژوهشی سپاه قدس گیلان شد و گفت: امیدواریم بتوانیم نخستین سند راهبردی چای که مورد قبول همه است را پیاده‌سازی کرده و به مرکز ارسال کنیم.

دبیر نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای از وجود ۶۵ هزار خانوار چایکار در کشور خبر داد و یادآور شد: ۱۷۰ کارخانه چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران داریم و با فعال کردن تمام آنها شعار اقتصاد مقاومتی در عرصه چای تحقق پیدا می‌کند.

آذرپور با توجه به فعالیت ۱۰۰ کارخانه چای‌سازی در کشور اظهار کرد: فعالیت کارخانه‌های چای‌سازی موجب گردش مالی و اشتغال‌زایی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف می‌شود.

وی صادرات چای سالم به دیگر کشور‌ها را زمینه شکوفایی صنعت چای در کشور خواند و افزود: طبق آمار‌ها ۳۲ هزار هکتار باغ چای در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد، اما ۲۱ هزار هکتار باغ چای فعال است.

دبیر نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای، لاهیجان را از مناطق اصلی چای‌کاری در ایران دانست و تصریح کرد: توسعه صنعت چای با فعالیت‌های علمی و پژوهشی امکانپذیر است.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای محورهای جشنواره را شامل: ۱- در بخش مولفین و مترجمین؛ کتاب­هایی که تاکنون در ارتباط با موضوع چای تألیف یا ترجمه شده­اند. ۲- در بخش نویسندگان؛ مقالات علمی که تاکنون به زبان فارسی و یا انگلیسی با موضوع چای در مجلات معتبر داخلی یا خارجی به چاپ رسیده­ اند. ۳-  در بخش طراحان؛ طراحی پوستر در ارتباط با موضوع چای.۴- در بخش کارخانجات؛ میزان تولید، افتخارات و گواهی­هایی که تاکنون توسط آنها کسب شده و همچنین لیست تنوع محصولات آنها. ۵- در بخش تولید کنندگان برگ سبز؛ میزان و کیفیت محصول تولید محصول. ۶- در بخش فیلمسازان و عکاسان، فیلم­ها یا عکس­هایی که با موضوع چای تهیه شده است، دانست.

در ادامه جشنواره، مرتضی طالع ماسوله رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری تنها راه ماندگاری و پایداری چای را در گرو بهره مندی از تنوع چای دانست و افزود: اگر در این عرصه موفق نشویم، صنعت چای گیلان در دو تا سه دهه آینده، منقرض خواهد شد و این کاملاً بدیهی است. وی کاهش ۷۰ هزار تنی این محصول در چند دهه گذشته به ۱۴ هزار تن در سال جاری را موید این ادعا عنوان کرد. رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به دست آوردن محصولات جانبی از چای را یکی از الزامات خواند و اضافه کرد: اگر بناست این محصول پایدار باقی بماند، باید تلاش کنیم تنوع محصولات جانبی از چای حاصل شود.

طالع ماسوله همچنین بر لزوم برنامه ریزی هدفمند، منسجم و کارا و در کنار هم قرار گرفتن نهادهای تولید محصول و تولید فکر تاکید و بیان کرد: این دو مهم با قرار گرفتن در کنار هم می­توانند به توسعه و ارتقای صنعت چای کمک کنند.

رحمت سمیعی رئیس هیأت مدیره سندیکای چای کشور نیز در این همایش بر لزوم احیای باغ های چای و رونق بخشی به بازرگانی داخلی چای تاکید کرد.

سمیعی ادامه داد: ۹۰درصد چای کشور در استان گیلان تولید می­شود و با توجه به اینکه لاهیجان به عنوان پایتخت چای کشور معرفی شده، می­توانیم برای مشکلات مربوط به چای در همین استان چاره اندیشی کنیم.

همچنین ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران کشور در سخنانی، از افزایش ۱۲۶ درصدی قیمت برگ سبز چای و نیز احیای سازمان چای در سال اخیر قدردانی و اظهار کرد: تحقق این مهم باعث شد تا امید و انگیزه در چایکاران برای ورود به عرصه چایکاری افزایش یابد.

قاسم رضاییان رئیس اتحادیه صادرکنندگان چای کشور نیز در سخنانی از پژوهشگران، محققان و دانشجویان خواست برای حل مشکلات صنعت چای، ریشه یابی و آسیب شناسی کنند.

وی مباحث باغ، کارخانه و تجارت را در حوزه چای بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: اگر این سه عنصر را در کنار هم ببینیم، چای ایرانی مجدداً جایگاه خود را به دست می آورد.

Share