غلام رضا کاظمیان پور

بررسی نگارش نامه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی ;چراغی در مسیر هدایت

این نامه به عنوان باطل السحر تلاش های خصمانه دشمنان و برهم زننده تمام طرح ها و توطئه ها و خیال پردازی های ابلهانه بدخواهان ، مطمئناً محل توجه مخاطبان بسیار و محل توجه اندیشمندان و پژوهشگران و موضوع نگارش نویسندگان و خبرنگاران مستقل و آزاد خواهد بود

  ”  فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ بِاللّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَهٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ” ۱۷۵ – نساء

« چراغی در مسیر هدایت »

           ۱۳۹۴۰۹۰۸_۰۱۳۱۵۵۶ نه به دلیل بازتاب جهانی و نه به علت استقبال گسترده از نخستین نامه مقام معظم رهبری ، که بر حسب نیاز و ضرورت ، نامه دوم حضرت ایشان خطاب به جوانان اروپا و امریکا ، منتشر گردید . این نامه نیزکه همچون نامه اول با قلم صداقت و صمیمیت و به رنگ دعوت و خیرخواهی نوشته شده است ؛ در زمانی کوتاه مورد استقبال مخاطبان خاص و عام آن ومحل توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفته است .

 در مورد این نامه ها نکاتی وجود دارد که توجه به آنها به ما در درک هرچه بهتر اهمیت ابتکار بدیع و بی مثال رهبری کمک می نماید . در این نوشته ، تلاش می شود تا این نکات در قالب چند پرسش و توضیحاتی پیرامون هر یک از آنها ، مطرح گردد :

نخستین موضوع این است که چرا این نامه ها در این برهه از زمان نوشته و منتشر شده است ؟ باید توجه داشت که اسلام عزیز و رسالت نبوی و کتاب نورانی قرآن ، از ابتدا و همواره در معرض خصومت کفار و منافقان و مشرکان و دیگر بدخواهان و ستیزه جویان با هدایت بشری قرار داشته است . در زمان حیات پر خیر و برکت رسول اعظم ( صلی الله و علیه و آله و سلم  ) آن حضرت به همراه یاران صدیق و صحابه گرامی خود از اسلام و قرآن در برابر دشمنی ها به خوبی دفاع نمودند . پس از حیات رسول اکرم ، ائمه اطهار ( جمیعاًسلام الله  ) با استناد به معارف ناب و زلال قرآن و سیره نبوی و با بذل جان شریف و خون پاک خود ، از اسلام و قران و رسالت پیامبر گرامی ، در مقابل دشمنی ها و کینه ورزی ها دفاع نمودند . در زمان غیبت امام معصوم ( علیه السلام ) نیز درس آموختگان مکتب اهل بیت و پرورش یافتگان حوزه های دین و فقاهت و عالمان معارف الهی ، این وظیفه سنگین و مقدس را پذیرفته و در تمام ادوار تاریخ به خوبی از ایفاء این مسؤولیت مقدس بر آمده اند و هم اینان توانسته اند اراده الهی در جاودانگی اسلام و روشن ماندن چراغ هدایت بشری یعنی قران و معارف اهل بیت را ، محقق نمایند .

آنچه که باید به آن توجه ویژه داشت ، این است که در سال های اخیر اصل اسلام و اصالت دین محمدی و موجودیت قران کریم ، هدف توطئه ها و دشمنی های جهان استکبار قرار گرفته است . شاهد هستیم که در قریب به ده سال گذشته ، این رذالت ها با شدت بیشتری همراه بوده است و تلاش وافری صورت می گیرد تا چهره نورانی و پاک اسلام با تمسک و تشبث ورزیدن به اقدامات شنیعی که کمترین سنخیت و شباهتی با اسلام ناب ندارد ، مورد خدشه قرار گیرد و در نتیجه آن ، اسلام و قرآن را که سراسر رأفت و انسان دوستی و خیرخواهی و هدایت و کمال جویی و عقلانیت ومتناسب با فطرت بشری است ؛ به عنوان یک انحراف و زائده تاریخی که در آن چیزی جز خشونت ، خونریزی ، منطق گریزی و جنایت و شقاوت و حیوانیت ، وجود ندارد ؛ معرفی نمایند .

 تبانی و اتحاد شوم اشغالگران حرمین شریفین با اشغالگران قدس شریف و دست به دست دادن جاهلیت نوین وهابی و شقاوت صهیونیستی و در کنار آنها توسعه طلبی های بی سرانجام نو عثمانی های عهد شکن و نمک نشناس حاکم بر ترکیه و استثمار گران و استعمار پیشگان امریکایی و اروپایی ؛ همه و همه موجب گردیده است تا در نتیجه این آمیزش غیر انسانی ، هیولایی به نام تروریسم تکفیری و داعشی پا به عرصه وجود بگذارد که نه تربیت پذیر است و نه مهار شدنی و جز کشتار و خونریزی و خونخواری و شقاوت و جنایت و انسان ستیزی وعقل گریزی و منطق پرهیزی و جنگ با دانش و تمدن بشری ، هیچ عرضه دیگری برای عرضه ندارد . رذائل نهفته در وجود این اژدهای هفتاد سر بی مغز ، هر یک نشأت گرفته از ژن و رذائل ذاتی والدین بیشمار اوست .

در این زمان که موجودیت و هویت اصیل اسلام عزیز و نورانیت قرآن و رسالت مقدس نبوی در معرض آشکار ترین دشمنی ها و آماج پیوند شوم دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن و پیامبر قرار گرفته است ، دفاع از اسلام و صیانت از قران و زدودن غبار از سیمای پاک رسالت ، تکلیف همه کسانی است که در انجام این مهم توانایی و بضاعت دارند . لذا اقدام شایسته و بسیار ضروری مقام معظم رهبری در نگارش نامه های اخیر نه فقط به عنوان رهبری سیاسی که به عنوان فقیهی مبرز و عالمی دانا و از موضع مرزبان تیز بین و با صلابت و هوشیار و همیشه بیدار کیان اسلام و قرآن  و پیامبر ، صورت گرفته است تا هم دشمنان بدانند که سرزمین اسلام بی دفاع نیست و هم دیگران بدانند که اسلام ناب با اسلام امریکایی – صهیونیستی – وهابی ، تکفیری ؛ کاملاً متفاوت است .

از سوی دیگر ، پس از کشتار مردم بی دفاع و بی گناه فرانسه در جریانی کاملاً مشکوک و منتسب به تروریست های وهابی  ؛ همزمان تلاش می شود تا با اتکاء به تبلیغات دروغین ؛ خشونت و کشتار ، سوغات اسلام به اروپائیان معرفی شود و از طرف دیگر و در سایه تاریک همین تبلیغات و شانتاژها ؛جنگ بدون صلح میان  غرب و مسیحیت با اسلام ، نهادینه شود و در لایه سوم با پرداختن بی حد و حصر به کشتار مردم فرانسه و کمترین اشاره و توجه به کشتار فجیع و کشتار همه روزه مردم مظلوم سوریه و عراق و لبنان و یمن و بحرین و افغانستان، علاوه بر القاء امتیازنژادی و منطقه ای برای مردم مغرب زمین ، فرانسه و اروپا را منطقه ای مبرا از خشونت و تروریسم معرفی و کشور های اسلامی را خاستگاه و زادگاه تروریسم و مردم آن را مستحق مردن و کشته شدن ، قلمداد نمایند . تروریسم و کشتار همه روزه مردم در کشورهای اسلامی را امری عادی و کشته شدن مردم اروپا را غیر طبیعی و حادثه ای در خور توجه و شایسته تقبیح، محسوب نمایند . اما مقام معظم رهبری ، با نادیده گرفتن این مرز بندی های ناروا و  به دور از اخلاق و انسانیت ، قربانیان حوادث تروریستی را صرف نظر از نژاد و مذهب و ملیت وفقط از منظر انسانی مورد توجه قرار داده و تروریسم را در هر جا و به هر شکل و تحت هر عنوان ، مذموم و محکوم نمودند . این نامه در نهاد خود ، انگشت اتهام  را به سوی دولت هایی گرفته است که تروریسم  را ایجاد و تروریست ها را مورد حمایت تبلیغاتی و تسلیحاتی و آموزشی و مالی خود قرار دادند . این نامه در بر دارنده این حقیقت مهم است که ترور و تروریسم و تروریست در تمام ابعاد و اشکال آن مذموم و زشت و در خور تقبیح و سرزنش و محکوم به نفرت و شکست می باشد و چندان تفاوتی وجود ندارد که ترور به اسم دین باشد یا به اسم آزادی و دمکراسی و یا حتی تحت لوای مبارزه با تروریسم . لذا تفاوتی میان قربانیان تروریستی وجود ندارد و به همان دلیل و به همان اندازه که قربانیان تروریسم در فرانسه موجب آزرده خاطر شدن هر انسان و تحریک عواطف انسانی می گردد ؛ صحنه های دلخراش کشتار مردم فلسطین و سوریه و افغانستان و بحرین و لبنان  و یمن نیز اگر به صورت روشن و پیراسته از تزویر و سانسور و مستقل از اغراض و امیال طمع کاران دغل باز ، به جهانیان نشان داده شود ؛ عواطف و وجدان هر انسانی را آزرده خواهد ساخت و این مهم دقیقاً یکی از هدف های مهم نامه رهبری است : توجه انسانی به انسان ها و محکومیت فراگیروغیر گزینشی ترور و تروریسم .  این نامه در نهاد خود یادآور این مهم است که فرانسه از سال های پیش تاکنون مأمن و ستاد مرکزی یکی از بدسابقه ترین و سیاه ترین گروه های تروریستی است ؛ گروهکی که در پناه حمایت های اروپا و امریکا و به ویژه فرانسه و نیز جاهلیت سرسپرده منطقه ، با جود کشتار و شکنجه و سوزاندن هزاران زن و کودک و پیر و جوان و معلم و دانش آموز و کارمند و کارگر و روستایی و شهری در ایران و با وجود مزدوری برای مهاجمی چون صدام حسین و همکاری با متجاوزان اشغالگر و جاسوسی به نفع آنها،  توانسته است از محاکمه و مجازات فرار کند .

–          دومین پرسش آن است که چرا این نامه ها خطاب به جوانان و به ویژه جوانان اروپا و امریکا به رشته تحریر در آمده است و سایر اعضای جامعه جهانی در دیگر نقاط جغرافیایی و دیگر طبقات سنی ، مورد توجه قرار نگرفته اند ؟ در این خصوص نیز باید توجه داشت که جوانان اروپا و امریکا ، مخاطب خاص این نامه ها قرار گرفته اند و دیگر طبقات اجتماعی در اروپا و امریکا و دیگر انسان ها در جای جای کره خاکی ، مخاطب عام این نوشته ها به شمار می روند . از طر ف دیگر بستر ارتباطی موجود و تسهیلات و امکانات ارتباطی موجود ، موجب می گردد تا نامه ای در این سطح و از سوی شخصیتی برجسته و شناخته شده و دارای اعتبار و شهرت بین المللی ، مورد توجه همگان قرار گیرد و همگان خود را مخاطب آن بدانند .

این نوشته شاید به این دلیل خطاب به جوانان نگارش یافته است که اهمیت نسل جوان به عنوان نیروی بالنده و پویا و منعطف و هدایت پذیرو آینده ساز جهان ، توجه عالیترین مقام جهان اسلام به جوانان ، به آنها القاء گردد و آنها خود متوجه اهمیت وجودی و تأثیر گذارشان بر امروز و آینده جهان و بشریت ، شوند . این نامه شاید به این دلیل خطاب به جوانان اروپا و امریکا نگارش گردیده است تا به آنها یادآور گردد که ما میان شما و دولت ها و حاکمان شما ، تفاوت معنا دار و مرز قابل تشخیصی ، قرار داده ایم و به هیچ وجه مردم امریکا و اروپا را در دشمنی های عمیق صورت گرفته از سوی دولت های امریکا و اروپا ، مسؤول و سهیم نمی دانیم بلکه مردم این کشور ها را نیز اغلب قربانی همین دشمنی ها می دانیم . قربانیانی که باید با روشن نمودن چراغ معارف ناب الهی، به آنها برای نجات از توطئه ها و سوار شدن به کشتی امن نجات ، کمک نمود .

این نوشته شاید به این دلیل حوزه جغرافیایی اروپا و امریکا را مورد عنایت بیشتر قرار داده است که این مناطق بیش از سایر نقاط جهان هدف دشمنی و خصومت علیه اسلام قرار گرفته اند . از سوی دیگر، ساکنان و مردم منطقه ای مثل آسیا که مهد تمدن بشری و خاستگاه ادیان ابراهیمی است و درخت تنومند اسلام در اعماق آن ریشه دوانده است ، به سادگی مردم اروپا و امریکا که شناخت آنها از اسلام محدود و سطحی و تا حدودی نیز جدید و آمیخته با انحرافات تهوع آور اسلام امریکایی است ، در برابر دشمنی ها اغفال نمی شوند .

این نامه اگرچه خطاب به جوانان امریکا و اروپا نوشته شده است ، اما همه انسان ها در هر سن و هر سالی که باشند و در هر منطقه جغرافیایی که زندگی کنند ؛ مخاطب این نامه شناخته می شوند . لذا توجه به ابعاد گوناگون و مفاد بخش های مختلف نامه می تواند و باید مورد توجه مردم و مسؤولین ایران و مردم و جوانان و زنان و مردان سایر کشور ها نیز قرار گیرد . این نامه حتی می تواند مورد توجه و استفاده مدیران و دولتمردان کشورهای اروپایی و امریکا نیز قرار گیرد ؛ کسانی که ممکن است خود سهمی در دشمنی های گذشته با اسلام داشته باشند و در کشتار انسان های بی گناه در جای جای جهان ، دخالت داشته باشند . کسانی که ممکن است در به وجود آوردن و تحریک و تهییج تروریست های خشن وهابی مؤثر بوده باشند . گمان می رود که برخی از این افراد ، خود اسیر مناسبات حاکم و افرادی بی اراده و بی اختیار در برابر جریان متلاطم استکبار ، باشند و چه بسا با آگاهی از معارف دین مبین و قرار گرفتن در پرتوانوار هدایتگر اسلام ناب محمدی ، از ضلالت و جهالت و گمراهی نجات یافته و راه هدایت و سعادت و کمال را بپیمایند .

–  موضوع مهم دیگر آن است که چرا در این نوشته نیز رژیم اشغالگر قدس و جنایات تاریخی آن علیه مسلمانان منطقه و خاصه مردم مظلوم فلسطین ، مورد توجه اکید قرار گرفته است ؟ این توجه نیز خود نشأت گرفته از ضرورتی غیر قابل فراموشی است . در سال های اخیر و با اقدامات شنیع گروه های تروریست وهابی ، تلاش شده است تا اولاً جنایات چند ده ساله صهیونیست ها در اشغالگری و کشتار وحشیانه مردم فلسطین و لبنان و دیگر مسلمانان منطقه به فراموشی سپرده شود و ثانیاً در گذر زمان موضوع فلسطین و آزادی قدس شریف از اهمیت و اولویت و از کانون توجه جهانیان و کشورهای منطقه خارج شود و ثالثاً با درگیر ساختن کشورهای منطقه به ویژه کشورهای جبهه مقاومت مثل لبنان و سوریه و عراق و ایران ، امنیت مورد نیاز رژیم اشغالگر قدس را برای آنها فراهم آورند . مقام معظم رهبری با بیانی صریح و اشاره ای دقیق به موضوع فلسطین و سوابق تاریک و دهشتبار صهیونیست ها ، خواب اشغالگران و حامیان اروپایی و امریکا و هم پیمانان منطقه ای آنها را به شدت آشفته ساختند . این نامه مؤید آن است که در هر شرایط و تحت هر عنوان و بهانه ، موضوع فلسطین و لزوم آزادی قدس شریف و ضرورت محمونمودن رژیم اشغالگر قدس از جغرافیای منطقه و از ادبیات سیاسی جهان ؛ از ذهن و خاطر مسلمانان بیرون نخواهد رفت و خیالبافی های صهیونیست ها برای دستیابی به موجودیت ابدی و زندگی در امنیت ، هرگز به واقعیت نخواهد رسید .

–   اما مهم ترین موضوع در نامه مقام معظم رهبری ، ادبیات مورد استفاده وجنس واژگان است و لذا باید به این پرسش پرداخت که چرا نامه عالترین مقام جهان اسلام  با جوانان اروپا و امریکا اینگونه و با این ادبیات صمیمی و عاطفی و با لحنی پدرانه بوده است ؟ همانطور که به آن اشاره شد ، تمام تلاش دشمنان اسلام و قرآن، تا کنون بر محور خدشه دار نمودن سیمای پاک رسالت نبوی و دین مبین بوده است . مدار توجه و اهتمام بدخواهان و کینه ورزان ، معرفی اسلام به عنوان مجموعه ای از عقاید و خرافات بدوی، فاقد اخلاق و روح انسانی و مشحون از خشونت و به دور از عقلانیت بوده است . اما آهنگ کلام و جنس واژگان و ادبیات مورد استفاده در نامه مقام معظم رهبری ، با آنچه که تا کنون تلاش شده است تا به عنوان اسلام به باور جهانیان تحمیل شود ؛ کاملاً متفاوت است . بر خلاف اسلام امریکایی و اسلام وهابی و اسلام معرفی شده از سوی دشمنان ، مقام معظم رهبری بر تحقیق و پژوهش و تأمل و تدبر و تعقل و مطالعه و در انتها بر انتخاب و قضاوت مبتنی بر شناخت صحیح و بینش دقیق تأکید نموده اند . علاوه بر آن ، همین توصیه نیر نه با اجبار و تحمیل که به صورت دعوت و راهنمایی و ترغیب همراه بوده است . رهبر معظم انقلاب اسلامی ، همچون هر رهبر و عالم دینی دیگر داعیه دارنجات  و هدایت و رستگاری انسان ها هستند . از همین رو ایشان با روشن نمودن چراغی پرفروز در مسیر انسانها و بشریت گرفتار آمده در توفان تزویر و دروغ ، راه  نجات و رستگاری را به آنها رهنمون شده و آنها را به کشتی امن نجات دعوت نمودند تا در انتها این انسان های اسیر ، از اقیانوس متلاطم و پر خطر به ساحل نجات و آسودگی برسند . در این نامه سعی شده است تا وحشت ساختگی جهانیان از اسلام ، به سمت شناخت اسلام تغییر نماید.

–  آیا این نامه و این سلسله نگارش ها پایان راه است ؟ جواب مسلماً منفی است . این نامه و احیاناً نامه های بعدی آغاز مبارک و پر امیدی است بر تعامل مبتنی بر اعتماد و آمیخته با امید و صمیمیت میان ایران و اسلام با دیگران . کسانی که تا کنون صدایی جز هیاهوی گوش خراش امپراطوری تبلیغات و رسانه های صهیونیستی نشنیده اند . آنها امروز با پیامی جدید روبرو شده اند . پیامی که در آن مهربانی ، صمیمیت ، احترام ، عواطف انسانی ، دعوت به تفکر و شناخت و استقبال از گفتگو ؛ وجود دارد . آنهم از سوی کسی که انتظار نداشتند و هرگز تصور نمی کردند که او آنها را بخواند و چون پدری مهربان برای آنها آغوش بگشاید .

این نامه  به عنوان باطل السحر تلاش های خصمانه دشمنان و برهم زننده تمام طرح ها و توطئه ها و خیال پردازی های ابلهانه بدخواهان ، مطمئناً محل توجه مخاطبان بسیار و محل توجه اندیشمندان و پژوهشگران و موضوع نگارش نویسندگان و خبرنگاران مستقل و آزاد خواهد بود . لیکن این اقبال و توجه نمی تواند و نباید موجب گردد تا سایر افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی که می توانند در دفاع از اسلام در برابر سیل توطئه ها و دشمنی ها ، اقدامی به جا آورند ؛ احساس رفع تکلیف نمایند . نامه مقام معظم رهبری یک مقدمه و فضا سازی برای دیگران است . مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس می توانند در این خصوص در بین المجالس اسلامی و در تعامل با دیگر مجالس در دیگر کشور ها و در تماس با دیگر نمایندگان ، برای روشنگری تلاش نمایند . وزراء محترم می توانند با تماس و گفتگو و مکاتبه با دیگر وزرای وزارت خانه های متناظر در جهان و با مکاتبه با اعضای سازمان های بین المللی که عضو آن هستند ؛ در این امر مهم مشارکت نمایند . تشکل های دانش آموزی ، دانشجویی ، کارگری و کارمندی و نیز روحانیون و حوزه های علمیه ، هنرمندان و ورزشکاران و اساتید دانشگاه  رادیو و تلویزیون و روزنامه نگاران و اصحاب قلم و جامعه زنان کشور و به طور کلی تمام اشخاص و تشکل هایی که از ترور و تروریسم نفرت دارند و داعیه دفاع از اسلام و انسانیت دارند ؛ می توانند با نوشته و سخنرانی و با بیانیه و به هر شکل مؤثر دیگر مراتب انزجار خود از تروریسم و بانیان و حامیان آن را به گوش جهانیان برسانند و با بیانی روشن و در مقام دفاع از اسلام و قرآن ، بر این مهم تأکید نمایند که روح پاک اسلام با کشتار انسان های بی گناه و با ترور مخالف است ، خواه در سوریه و لبنان و یا در فرانسه و یا در هر جای دیگر .

غلام رضا کاظمیان پور

 پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share